• Babymom

Positiv upplevelse av Epidural?

Funderar på om ja ska ta epidural eller inte börjar nämligen känna mig jätte rädd för smärtan vid förlossningen :/ Men har hört att den har en del nackdelar :/

Hörde nåt litet ryckte om att den kunde ge bristningar men de låter ju helt sjukt eller kan de stämma? någon som vet.

Skulle gärna vilja höra era upplevelser gärna om ni tyckte den var bra smärtlindring mm

/tack på förhand :)

• Svar på tråden Positiv upplevelse av Epidural?
  • Addy

Jag var helnöjd. Hade idén att jag inte ville ha EDA innan förlossningen men det var BM som föreslog det eftersom jag från början hade starka värkar med 1,5 min mellanrum bara.
    Kommer inte ens komma ihåg hur det kändes att sätta den vilket var min stora skräck innan så det var också positivt

• Jiie

Jag fick den och säger THANK GOD!!!
    Utan den hade jag hoppat ut genom fönstret det lovar jag... fy för va ont jag hade! När den började verka så kunde jag slappna av och till med slumra till lite.
    Jag fick inga bristningar alls.

Alex 071227
  • Shirley

då jag hade den var den uuuunderbar!!!!!

• Angelinas mamma

Den var verkligen suverän!
    När smärtan var som värst och jag höll på att krevera så kom läkaren och satte den... ett par minuter senare var jag helt smärtfri! Man känner bara som smärtfria sammandragningar.

• Jiie
    Angelinas mamma skrev 2008-05-07 18:38:22 följande:
    Bristningar? På Magen??Har jag aldrig hört talas om.
    Menar nog i underlivet...
    Alex 071227
  • MiaAnnette

Jag fick EDA när jag var öppen 9 cm, lite onödigt att de inte kollade de före dom satte den, men nästan all smärta försvann ju inom än 15 minuter...
    Själv tyckte jag inte förlossningen gjorde så hemskt ont! Inte öppningsvärkarna... Det var krystandet, precis när huvudet ska ut som gjorde ont!

Men om du är rädd för smärtan vid öppnings skedet kan ja varmt rekomendera EDA!

• stockholmsjente

EDA är Guds gåva till kvinnan :) Är helnöjd med den. Hade en fantastisk förlossning med EDA som smärtlindring.

• MiaAnnette
    Babymom skrev 2008-05-07 18:31:10 följande:
    Funderar på om ja ska ta epidural eller inte börjar nämligen känna mig jätte rädd för smärtan vid förlossningen :/ Men har hört att den har en del nackdelar :/ Hörde nåt litet ryckte om att den kunde ge bristningar men de låter ju helt sjukt eller kan de stämma? någon som vet. Skulle gärna vilja höra era upplevelser gärna om ni tyckte den var bra smärtlindring mm/tack på förhand :)
    Ang. Bristningar så har ryktet antagligen börjat av att man ibland inte känner av krystvärkarna då man tagit en EDA, utan får forcera krystandet! Därav kan man brista mer.. Men själv kände jag inte av kryst-värjarna men sprack ändå ingenting Så det där är nog individuelt..
  • Corze

Jag älskade Eda när jag fick de, kommer ta de nästa gång med men lite tidigare än den här ggn, jag var helt knäckt när jag fick de, å så underbart, gav mig en paus i allt elände innan krystvärkarna... kommer ta de tidigare men inte för tidigt då värkarbetet kan avta, men det där kan de som jobbar där... är så glad att de satte det på mig.

Emma 080320
Svar på tråden Positiv upplevelse av Epidural?