• ananda74

Hjälp! Nån som haft feber under tidig graviditet? Hur gick det med barnet? Har hört att det är fara för fostret!!!

Jag har lagt in denna frågan under Gravid också men insåg att de flesta som läser där är just,...gravida, och har inte fött barnet än så jag kastar in samma fråga här:

Jag har läst på ett par olika ställen att det kan vara farligt för fostret om man får feber i tidig graviditet eftersom det är så många viktiga utvecklingsstadium som ska passeras för fostret då. naturligtvis drabbades jag av influensa och feber i en dag när jag var i v7 ungefär och är skitorolig för hur det kan ha påverkat fostret. finns det nån som haft feber under sin graviditet? Hur gick det sen? föddes barnet friskt?

• Svar på tråden Hjälp! Nån som haft feber under tidig graviditet? Hur gick det med barnet? Har hört att det är fara för fostret!!!
  • Jamieolivia

Jag har hört att barnet inte påverkas av din sjukdom (om du skulle få bakterien listeria osv, men det är ju en annan sak). Jag var förkyld och hade feber. Immunsystemet blir sämre under en graviditet för att kroppen ska ta till sig barnet bättre. Oroa dig inte!!

• Yrslan

Jag åt cellgifter precis innan jag blev gravid och sedan så var jag riktigt dålig i högfeber under flera veckor, men ut kom en frisk pojke. Så det gick bra.

• mckenna

Nej det påverkar inte barnet alls, barnet skyddas av moderkakan. Om barn skulle påverkas av förkylningar, feber, kräksjuka och andra vanliga sjukdomar skulle det inte födas många friska barn.

• FridaE

Äsch då, jag hade oxå världens influensa i ett tidigt stadium med mitt första barn. Han är en mycket frisk 3åring nu!
    Klart barnet inte blir skadat av feber.
    Det enda jag hört inte ska vara så bra är att drabbas av röda hund men det lär väl inte ske så ofta!?

• slangen

Jag käkade 3 pencilin kurer när jag väntade dottern, hade feber bihåleinflamation, urinvägsinfektion, halsfluss, var dyng förkyld och fick en släng av magsjuka! men lilltjejen är det inge fel på! föddes frisk och har varit det sen dess! lite snuva bara. =)

• ananda74

Gud vad skönt att höra era berättelser! Det lugnar ner en orolig förstföderska lite

• Flickan och kråkan

Tror inte du behöver oroa dig. När jag var i kontakt med sjukvården sa de att att det inte är farligt att vara sjuk under graviditeten (om det inte beror på listeria eller toxoplasmos).

Man blir ofta sjuk och sjukare än vanligt under graviditeten eftersom kroppen lägger allt krut på att skydda barnet = mamma blir sjukare.

• Perika

Jag hade influensa med hög feber i vecka 4 & 5, bebisen utvecklades helt normalt och ut kom en frisk och fin pojke

• 242

va som händer är att hjärtat får jobba lite extra (ökar av värmen) så man ska försöka få ner febern me alvedon å hålla sig sval,skulle febern sitta i under flera dagar ska man kontakta läkare....

(men detta gäller rätt hög feber,typ 38c gör ingen större skillnad...)

detta är vad ja fick höra när jahade feber i v.20

• Cia o krabaten

JAg fick order av min läkare att ta alvedon eller liknande för att ta ner febern direkt i början av grav.
    Kanske ökad risk pga upprepade mf tidigare, men ändå.

• WomanS

Hej, vet att detta är en flera år gammal tråd, men jag är i precis samma sits som TS. Vill du uppdatera om hur det gick för dig ? Hur mår ditt barn? Jag är sååå orolig ????????

Svar på tråden Hjälp! Nån som haft feber under tidig graviditet? Hur gick det med barnet? Har hört att det är fara för fostret!!!