I vilken ålder slutar man med välling?
Som sagt....hur länge behöver barnen välling på kvällen?
När slutade ni ge eller när började ni trappa ner?
Som sagt....hur länge behöver barnen välling på kvällen?
När slutade ni ge eller när började ni trappa ner?
Våra slutade med kvällsvällingen när dom var mellan 2,5-3 år.
Välling kan man väl äta hela livet (om man nu tycker att det är gott...) Det är inget som säger att man måste sluta med välling vid en viss ålder. Jag tar en macka innan läggdags, det är väl samma sak som att dottern ibland får välling innan hon lägger sig.
behöver och behöver....finns ju välling även för vuxna
Min dotter slutade med välling då hon var 3 år. Kännde att det var dax då för hon tjatade på dagarna om att få välling. Så då gick det iblnad ut över den vanliga maten så då fick det vara stop.
vår dotter slutade självmant när hon var runt 2 år. flera kvällar i rad frågade hon efter välling när hon skulle lägga sig, men när hon fick den drack hon inget. frågade nog mest av vana bara. efter typ 5 kvällar sa vi att hon inte fick nån och det var inga problem. hon somnade i alla fall och sover hela nätterna.
Min dotter drack välling varje morgon och de flesta kvällar tills hon var nästan 5!
Hon hade nog gärna fortsatt om hon hade fått det i flaska, men det stoppade jag från hon skulle fylla 5 och då ville hon inte ha alls.
Ja, Elisia blir två i Augusti å jag hon har inga problem med att somna utan vällingen å det är ju skönt å visst sover hon hela natten oftast då hon somnat i från den! Det är därför jag tänkte om det är typ ett måste att ge barnet välling till en viss ålder eller om vi iaf kan börja ge henne en halv prt. bara!
Dottern var inte ens fyllda två år då vi slutade. Jag köpte en annan välling och tänkte att hon skulle få börja dricka ur kopp till kvällsfikat och inte i sängen men hon blåvägrade. Hon somnade ändå utan dispyter så vi slutade när det ändå gick. Visst, hon hade ju fått dricka välling hur länge hon vela, men kanske inte nestles för barn och inte ur nappflaska.
Sonen slutade oxå självmant när han va 2-2,5 nånting. Vi har fortfarande välling hemma och nån gång ibland vill han ha på morgonen, men dricker aldrig upp den då...
När de ska sova utan blöja på natten kan det ju va bra att inte dricka massa välling innan sovdags...
Men man behöver ju inte alls sluta, jag tycker att det är supergott med vuxenvälling
Jag har aldrig låtit Elisia somna av vällingen utan hon har suttit i soffan eller i hennes fotölj å druckit å sen har vi bytt om till pyjamas å borstat tänderna.......så därför slippåer jag det där "avvänjnings"momentet!
nicolas slutade med välling för en månad sen och han blir 3 i augusti, han slutade helt av sej själv för han va förskyld rätt mycket å blev slemmig i halsen å på nätterna kräktes han upp vällingen, hade det inte varit för det så hade han fortsatt äta välling och fått göra det så länge han vill
Välling kan man ju dricka hela leivet, men välling i nappflaska kanske man ska sluta med när man är runt tre år i allafall, så inte tänderna tar stryk. Då är man ju ingen bebis längre i allafall, utan kan dricka välling i mugg om man vill ha mer.
Men jag tror vissa barn kan ha svårt att släppa flaskan... Min son är inte två år ännu (fyller 23/5) och han tycker väldigt, väldigt mycket om sin flaska, menr om själva flaskan än det som är i. Jag ammade honom i drygt ett år, sista månaderna fick han välling också (från ca 9 månader) och nu får han välling morgon och kväll. Han har aldrig haft napp, men vill gärna suga på flaskan, alltså en tom flaska, när han ska sova middag. På kvällen får han först välling i flaska, sen borstar vi tänderna och sen sover han ändå, men på dagsvilan vill han ha en tom flaska. Så vi får se hur det går när det är dags att sluta med den...
Min son är 7,5 och han dricker välling fortfarande morgon och kväll,ur mugg dock! Välling är nyttigt så varför sluta? Jag dricker också välling i perioder
jag vet en som hade välling till sin son när han var 9 år. Varför sluta om inte barnet själv börjar ogilla det?? välling innehåller så mycket nyttigt att barnen inte förlorar något på att äta den hur gamla de än blir. Vi slutade när han var 2 år och 10 månader ungefär men ångrar det lite för han har alltid varit väldigt tunn så han skulle haft gott av att äta det längre.
Själv tycker jag inte om vuxen vällingen men föredrar att dricka 12mån välling istället
Inget av mina två barn tog välling.
De gick direkt från tutte till riktigt käk
Hade gärna gett välling så jag kunde avlasta mammorna men ... fick laga riktig mat istället