• Anna73

Att donera ägg till nån man känner?

Hej!!

Har läst här att det finns de som donerat ägg till nån de känner...får man det???

I Malmö fick vi svaret att det gjorde dom inte där...

Vart ska vi då vända oss?

Hjärtekramar Anna

• Svar på tråden Att donera ägg till nån man känner?
  • Fiaflopp

Vad svårt...det bör ju ni själva och donatorn få bestämma i slutändan tycker man ju,även om man avråder så är beslutet erat...kan man tycka!
    Vänd dig till hälso/sjukvårdsnämden kanske och fråga var du ska ringa eller göra?

Om det inte vore för hoppet, skulle hjärtat brista...
  • Bromma105

Vi pratade med de uppe i Umeå, om man gör det privat där med egen donator så är det inte någon kö. Där sa de att det var ok med direktdonation.

• Anna73

Bromma105
    Men vad kostar det där?
    Vis ka betala ca 40 000kr i Malmö..

Kram

• Fiaflopp

Kan du försöka ringa till HS och fråga?
    Jag vet ju inte om ni FÅR gå där men kanske kan man skicka remissen dit,fråga går ju alltid?

• cetta

Hej Anna73

Vi gör privat ÄD i Umeå även om vi har en anonym donator. Priset är 50 000. Vi har tidigare försökt med korsdonation och de avrådde från att göra en direktdonation från min kompis men det förbjöd det inte.... Men det gäller ju att man funderat igenom det ordentligt. Vi kunde inte med att våra kompisars barn skulle vara vårt barns halvsyskon. Det skulle kännas jättekonstigt... Men det är ju olika från situation till situation.

Lycka till!

• Fiaflopp

Jag tror att ni kan få remissen skickad till ett annat landsting som gör direkt-donation så testa det innan ni betalas privata försök.
    Ni KAN behöva betala för försök sedan om det inte lyckas direkt,tänk på det och det är inte billigt...

• Tracy

Hej tjejer,

en fråga bara - ni som betalar för äd här hemma - har ni redan gjort era gratisförsök eller hur funkar det? Jag trodde inte att man kunde göra det privat i Sverige? Eller är det för att ni har egen donator? Och vet ni om man kan göra det om man har barn sedan innan? "Gratisförsöken" får man ju bara om man inte redan har barn som jag förstått det.
    /TracyC

• cetta

Hej TracyC!

Tyvärr hann jag inte med några gratisförsök innan mitt 38:e år så därför fick vi gå direkt till att göra en privat ÄD. Vi har gjort ett försök med egen donator men tyvärr lyckades inte det. Nu har vi fått en donator genom att stå i kö och vänta. Tyvärr är det ganska lång kö eftersom tillgången på donatorer är så begränsad. Hur det fungerar om man redan har barn vet jag tyvärr inte... då får du nog kontakta kliniken och fråga!

/Cetta

Svar på tråden Att donera ägg till nån man känner?