• eeisor

Olika rörlighet på höger resp vänster sida?

Jag undrar om någon har erfarenhet av något liknande.

Sista veckan/veckorna har jag börjat märka skillnader på höger och vänster sida i Mikaels sätt att röra sig. Tex så vevar han åt alla möjliga och omöjliga håll med vänster hand och med höger så dunkar han oftast bara upp och ner. När jag försöker få honom att stödja på benen, så stöder han på vänster fot medan höger bara är i luften. Har också märkt att hans högra öga liksom "hänger ner" lite jämfört med det vänstra.
    Man såg en förändring i hjärnan på ultraljudet innan vi åkte hem från neo, men sen på MR syntes inget, men jag funderar ändå på om det kan vara någon liten rest från en blödning som påverkar honom. Eller är det helt normalt att barn använder höger och vänster sida på det sättet som Mikael gör?

Tyvärr så har vi hamnat i något av ett ingenmansland efter flytten, så att ringa barnmottagningen och fråga är inget alternativ. Trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag saknar Danderyds sjukhus! Där får man respons när man ställer en fråga, här får man nästan svara själv. *muttrar*

• Svar på tråden Olika rörlighet på höger resp vänster sida?
  • hjärterum

jag har haft lite samma dilemma med min son.fick tid hos läkaren pga att gossen e lite `vinglig`...han skelar lite växelvis men mer på ena ögat,går hos ögonortoptist.och det har vid läkarbesök konstaterats att han hade lite livligare reflexer på just denna sida i armar och ben på (1a kollen).Då misstänkte läkaren att det kunde röra sig om väldigt lätt cerebal pares-gå in o sök på det,det gjorde jag och kan minnas att det kan uppstå vid blödning i hjärnan.man kan också läsa om olika symptom och olika grader av diagnosen...
    men vid förra kontrollen var det bättre ansåg läkaren.
    och han kunde absolut inte konstatera någon sjukdom hos min son utan bara att han var lite originell!
    ska på kontroll om ett år först igen...
    men blir det inte bättre så söker jag någon annan!
    jag tycker du ska uppmärksamma detta-det kan ju vara något eller så är det inte det...men man mår ju bäst av att ha undersökt saken och kan på så sätt ge sitt barn bästa möjliga vård,hjälp eller stöd.om nu det behövs-jag känner mig orolig för min son än men det är väl för att man inte kunnat sätta fingret på vad det är.

• Flickan och kråkan

Försök att få en tid hos en sjukgymnast på barnsjukhus. De är suveräna. Fast då måste du förmodligen ha läkarremiss.

• eeisor

Får höra med BVC imorgon vad hon tycker. Med lite tur ger det resultat.

Tack för svaren, de gav en del tips och idéer.

• eeisor

Tack fär omtanken.

Vi var på bvc igår och sköterskan säger att det är fullt normalt att rörelsemönstren är så olika mellan sidorna. Känns konstigt när högerarmen knappt används till annat än slå med och vänstern är med och plockar i allt. Men, jag håller ut ett tag till och ser om det blir någon förändring. Vi ska dit om två veckor igen, har det inte hänt något alls till dess så ställer jag frågan en gång till.

• knäppisen

Jag tycker du ska stå på dej om du känner att det inte är som det ska. Visst han är tidigt född, men såå olika bör de väl ändå inte använda hö o vä. OK att de använder en arm mer än en annan men om han inte kan/vill sträcka ut ena benet och ögat hänger så hade jag reagerat i alla fall. Fast nu har ju min son en cp-skada o en hjärnblödning som syntes på UL så jag har ju varit mer uppmärksam än andra kanske. Men jag vet också att även en mkt liten skada kan ge funktionshinder även om det kanske inte är så vanligt.

Be om en remiss till sjukgymnast eller barnläkare. Om BVC inte vill hjälpa dej, ring direkt till barnmottagningen eller till en privat barnläkare.

• eeisor

Stå på mig kommer jag absolut att göra om det fortsätter så här. Det duger inte att mesa runt när det gäller barnet.

Men, det tråkiga i det hela är att jag har totalt noll förtroende för barnmottagningen här, så det vete sjutton hur jag ska göra.
    Får väl åka till Danderyd och blinka massor med ögonen och se om det inte finns möjlighet att smyga in där på ett hörn trots att vi inte tillhör det landstinget längre.

• knäppisen

Finns det ingen privat barnläkare du kan vända dej till ? Eller en neonatalavdelning om nu barnmottagningen suger.

• Flickan och kråkan

Vår lilla groda är ingen prematur, men vår läkare skickade genast remiss till sjukgymnast när hon tyckte att han rörde ena armen lite mindre än den andra på 2-månaderskontrollen. Det visade sig att det inte var någonting, men jag tycker nog också att du ska se till att få träffa en sjukgymnast.

• eeisor

Måste nog prata allvar med bvc-sköterskan om det ska bli något.
    Ska dit igen på onsdag för vaccinering.

Ska inte skriva för mycket om hur mycket kraft det tog att ö h t komma in i rullorna på barnmottagningen (de tar över prematurer efter vårdtiden också) efter flytten hit, men sammanfattar det med att kontakta dem är som att hamna i den värsta byråkrati man kan tänka sig, där man får olika svar beroende på vem man frågar. Det är det enda jag tycker är tråkigt med att flytta till Norrköping, att vården är så fantastiskt stelbent och otillgänglig.
    *gnäll, gnäll och lite till gnäll*

Svar på tråden Olika rörlighet på höger resp vänster sida?