• kanicka

Någon som testat bantning från Sahlgrenska...?

Fick några papper igår på en matsedel från Sahlgrenska sjukhuset.

Man ska gå ner 10 kilo på 4 veckor! 
    Någon som testat?
    Nyfiken att höra hur många som klarat den och hur mycket ni gått ner?
    Perfekt inför den stundande badsäsongen...
    Mammas lilla Elliott 070803!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-30 17:30
    JAG ANVÄNDER MIG ALLTSÅ INTE AV DENNA!
  • Svar på tråden Någon som testat bantning från Sahlgrenska...?
  • C4m1ll4

har inte testat, men säg hur det går!!
    väldigt intresserad :D

• kanicka

Okej...har börjat idag och undrar hur länge jag ska palla...haha...! Snacka om att man testar sin karaktär och självdisciplin! Ska berätta i denna tråden hur det går... Hoppas att fler kommer in och berättar om de testat eller ej...

• Maria40

Vad är det för speciellt med deras diet? Bara soppor, bara grönsaker eller vad?

• kanicka

Sahlgrenska dieten

Vecka 1

Måndag: 1 kg bananer, kaffe

Tisdag: 1 kg bananer, kaffe

Onsdag: 2 hårdkokta ägg, 1 knäckebröd med ost, kaffe, fiskbullar, morötter, 1 potatis, blomkål, 2 päron, 2 äpplen

Torsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, kalvsylta, blomkål

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kycklingsallad, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, 3 äpplen, 1 apelsin

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, spenat, 1 potatis, 1 skiva vitt bröd, ½ kg räkor, roquefortost, kaffe och kaka

Söndag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 tomat, 1 skiva vitt bröd, kaffe, biff, gröna bönor, 1 potatis, 1 tomat, 1 glas öl, kaffe, 2 äpplen, 2 apelsiner

Vecka 2

Måndag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Tisdag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Onsdag: 2 stekta ägg, 2 skivor bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, 1 glas mjölk, fiskfärs, morötter, 1 potatis, kaffe, 0,5 kg räkor, 1 glas vin

Torsdag: 2 stekta ägg, 2 skivor bacon, 2 knäckebröd med ost, 1 glas mjölk, kaffe, Ärtsoppa på färskt kött, kaffe, frukt

Fredag: 2 stekta ägg, 2 skivor bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, Hönssallad, 1 potatis, 2 ananasringar, 1 äpple, 2 apelsiner

Lördag: 2 kokta ägg, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, kaffe, kokt kyckling med grönsaker, 1 potatis, 2 ananasringar, kaffe, 2 skivor vitt bröd, 1 glas vin

Söndag: 1 stekt ägg, sill, 1 skiva vitt bröd, 1 glas mjölk, 1 päron, T-bonesteak, 1 potatis, bönor, morötter, kaffe, 2 äpplen, 2 bananer 

Vecka 3

Måndag: 1 kg bananer, kaffe Tisdag: 1 kg bananer, kaffe

Onsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 glas mjölk, 2 knäkcebröd med ost, kaffe, 4 wienerkorvar, sallad, 1 potatis, ananas, 1 päron, 1 glas vin

Torsdag: 2 stekta ägg,1skiva bacon, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, 2 wienerkorvar, sallad, 1 potatis, ananasringar, 1 äpple, 1 apelsin

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, kaffe, ananas

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 glas mjölk, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, kaffe, Rumpstek, rödkål, sallad, 1 potatis, 1 glas vin

Söndag: 2 kokta ägg, 1 skiva vitt bröd, 1 tomat, ansjovis, biff med sallad, 1 potatis, 1 ananasring, kaffe, kaka, 1 äpple

Vecka 4:

Måndag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Tisdag: 1,5 burk ananas (osötad), kaffe

Onsdag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, 0,5 kg räkor, 1 småfranska, 1 glas vin, 2 äpplen, 3 päron

Torsdag: 2 fiskbullar, 1 kokt ägg, 1 skiva vitt bröd, 1 glas mjölk, kaffe, 1 omelett med skinka, kaffe, stekt fisk, morötter, 1 potatis, 1 glas vin, 1 äpple, 1 apelsin, kaffe

Fredag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 1 knäckebröd med ost, kaffe, biff med lök, gröna bönor, 1 potatis, kaffe

Lördag: 2 stekta ägg, 1 skiva bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, 1 skiva vitt bröd, 1 kokt ägg, tomat, 1 apelsin, kaffe

Söndag: 2 kokta ägg, 2 skiva bacon, 2 knäckebröd med ost, kaffe, 1 skiva vitt bröd, 0,5 kg räkor, 2 tomat, 2 apelsin, 4 biffar, bönor, 1 potatis

• kanicka

Kallas väl för lite olika men på mina papper stod det så...

• Palsternacka

Det är ju samma innehåll som i den ökända Rikshospitalets diet. Samma lurendrejeri - det går inte att gå ner 10 kg på 4 veckor och även om det skulle gå, hur mår kroppen efter en sån behandling?

Bara för att dieten har ett sjukhusnamn så kommer den inte ifrån ett sjukhus, en läkare skulle aldrig rekommendera sån misshandel.

Ät gott och hälsosamt, träna, gå med i viktväktarna, vad som helst är bättre än detta.

• kanicka

Som jag också skrev...kallas för lite olika.

Som det känns nu efter dag ett så kommer det inte att funka men då har man testat iaf! 
    Och fått en skjuts på vägen... fattar oxå att 10 kilo på fyra veckor inte är bra.
    Palsternacka skrev 2008-04-28 22:17:49 följande:
    Det är ju samma innehåll som i den ökända Rikshospitalets diet. Samma lurendrejeri - det går inte att gå ner 10 kg på 4 veckor och även om det skulle gå, hur mår kroppen efter en sån behandling? Bara för att dieten har ett sjukhusnamn så kommer den inte ifrån ett sjukhus, en läkare skulle aldrig rekommendera sån misshandel. Ät gott och hälsosamt, träna, gå med i viktväktarna, vad som helst är bättre än detta.
  • lillamaa

nej det lät verkligen inte hälsosamt! bara 2 kg bananer och kaffe på två dagar... nej. visst går man säkert ner men hur blir det när man börjar leva normalt igen?

men som du säger: då har du iaf prövat.

tycker du ska träna mer och äta hälsosammare. hälften grönsaker/sallad under VARJE måltid

• kanicka

Har redan hoppat av efter moget övervägande...haha...var så hungrig igårkväll. Finns ingen anledning. Har 7 kilo kvar att gå ner efter graviditeten (har gått ner 18 på att egentligen inte göra något alls mer än alla mina promenader) och det tänker jag gå ner med hjälp av mycket protein, mycket sallad och så lite kolhydrater som möjligt. Har funkat förr och lär funka nu. Man är inte hungrig och mår bara bra av det. Fortsätter mina promenader som vanligt. Så...tack för mig. Var mest nyfiken på om nån testat den, tyckte den såg gräslig ut när jag fick pappren, men tänkte ja...jag testar och ser hur länge det funkar, vet att det inte kommer att hålla länge, tänkte jag...och det gjorde det inte heller. Hungrig tänker jag inte vara!

• lillamaa

ja man ska pöva det mesta här i livet ;)
    själv gick jag på popcornsdiet närjag var yngre! haha

tycker det är konstigt att ingen annan provat den, den verkar ju vara "känd". eller vågar ingen erkänna de?

Svar på tråden Någon som testat bantning från Sahlgrenska...?