• bellanbus

Köpa glasögon på nätet???

Hej!

Jag har inte haft glasögon sedan fjärde klass vilket har varit hyfsat hållbart fram tills nu.
    Nu pluggar jag och ser helt enkelt inte ett smack på föreläsningarna och får sitta o skriva av grannen hela tiden.
    Dessutom ska jag äntligen ta tag i mina körkortsplaner inom kort.

Nu har jag förstått att man kan komma billigare undan genom att köpa sina glasögon via internet?
    Hur går jag tillväga då, jag förstår att jag går till en optiker för att se vilket synfel och så jag har, men sen då?

Begär man ut sitt recept där, blir de sura då att de inte får sälja till mig?
    Hur gör man sen när man beställer via nätet?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Köpa glasögon på nätet???
  • Lottis Pottis

du kan köpa brillor på lensway . ja antingen så ber du om ditt recept lr vet du vad du har för fel lr styrka så kan du skriva i de själv. på lensway får du provlåna bågar helt gratis oxå

Leksing tills ja dör !
  • bellanbus
    Lottentotten skrev 2008-04-26 22:00:02 följande:
    du kan köpa brillor på lensway . ja antingen så ber du om ditt recept lr vet du vad du har för fel lr styrka så kan du skriva i de själv. på lensway får du provlåna bågar helt gratis oxå
    Ok tack, nja jag tror att det är dags för en ny koll, har inte varit hos optikern på så många år så det har nog förändrats tror jag.
    Men du har aldrig varit med om att optikern blir tjurig för att man begär ut sitt recept utan o köpa glasögonen där?
  • Lottis Pottis

nä ja va inte så ärlig för min optiker *s* ja undrade va ja hade för styrka och sa att ja kollar runt lite, kollade lite på bågar där oxå haha. men de e betydligt billigare att beställa hos lensway iaf för mej.

Leksing tills ja dör !
  • bellanbus
    Lottentotten skrev 2008-04-26 22:05:25 följande:
    nä ja va inte så ärlig för min optiker *s* ja undrade va ja hade för styrka och sa att ja kollar runt lite, kollade lite på bågar där oxå haha. men de e betydligt billigare att beställa hos lensway iaf för mej.
    Mm...haha..känner att jag också är lite "feg" där, man förstår ju att de kommer att vilja sälja bågar till mig där liksom...Men jag är student och har liksom inte mängder av pengar så KAN man komma billigare undan så gör jag gärna det liksom.
    Du vet inga andra sidor på internet där man kan köpa?

Tänkte kolla runt lite, men Lensway verkade ju snabbt o säkert.
  • Perry the Platypus

Jag rekommenerar www.favoptic.se.

Jag måste komma ihåg att lämna denna rad tom när jag resonerar i seriösa trådar.
  • ALisaE

Du har dessutom www.favoptik.se och www.optikbutiken.se som fungerar på ganska precis samma sätt som lensway. Optikern har ingen rätt att neka dig ditt recept, men sura miner får du nog nästan räkna med. Men det är ju inte ditt fel att dom har så dyra glasögon

• bellanbus

Emre o Leo skrev 2008-04-26 22:12:01 följande:

Du har dessutom www.favoptik.se och www.optikbutiken.se som fungerar på ganska precis samma sätt som lensway. Optikern har ingen rätt att neka dig ditt recept, men sura miner får du nog nästan räkna med. Men det är ju inte ditt fel att dom har så dyra glasögon
    Tackar för tipsen!

Mm...man får väl le o se glad ut tills undersökningen är över, sen får man droppa bomben..hehe Usch ja, det är ju väldigt dyrt och eftersom jag inte vet hur mkt mina glas kommer att gå på så vill man ju kolla upp sina alternativ..
  • Perry the Platypus

Jag betalade 635 för de här: www.favoptic.com/frames/Voghera-memo/pink. Skitsöta brillor och toppen när man vill ha bågar som syns så lie som möjligt!

Jag måste komma ihåg att lämna denna rad tom när jag resonerar i seriösa trådar.
  • ALisaE
    Lottentotten skrev 2008-04-26 22:18:54 följande:
    Kollade på sajten nu, va ju betydligt billigare än på lensway
    Alla tre sajter har rejält mycket billigare bågar än hos en vanlig optiker, för det gäller ju att hitta en båge som passar dig och som du trivs i. Ett annat ställe där man brukar kunna hitta billiga (billigare än andra optiker iaf) och fina bågar är ju specsavers som finns i fler städer runt om i Sverige.
  • bellanbus
    Perry the Platypus skrev 2008-04-26 22:17:09 följande:
    Jag betalade 635 för de här: www.favoptic.com/frames/Voghera-memo/pink. Skitsöta brillor och toppen när man vill ha bågar som syns så lie som möjligt!
    Haha, jag kollade också på dem

Där var ju jättemånga i rooooosa o lila *me like*

Är det ngn som provat deras optiker, de hade i Malmö, Gbg och Stockholm tror jag?
    Jag tänkte man kanske kunde testa i Malmö...jag är så sjukt skeptisk egentligen..haha..Jag veeet att sådant här är precis lika bra som det "gamla" sättet, men man är så rädd för o bli lurad..
  • bellanbus

Kom på en till fråga nu!

Ni vet när man får bågen klar med glas o allt så ibland behöver de ju spännas så de sitter bra, kan man gå in till en optiker för det?

Jag har alltid problem med solglasögon och minns att det var ett jäkla meck när jag var liten o spänna o greja för att de skulle sitta rätt...

• bubblan79

blivande mannan har precis köpt glasögon via nätet
    han gick förs in hos en optiker och sa att han ville boka tid för synundersökning och ville ha en lapp med sina synfel på för att han skulle köpa på nätet och de va helt oki för dom, då visste dom ju precis att de bara var undersökningen han ville ha och inte var intresserade av att köpa nåt mer där inne. han beställer även linser via nätet och går då in hos samma optiker en gång om året och kollar synen och får en lapp med sina styrkor på. funkar jättebra och samtidigt så kollar dom så hans ögon ser bra ut osv.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • bellanbus
    Lottentotten skrev 2008-04-26 22:40:11 följande:
    ja har skruvat och grejjat själv på mina brillor
    Ja det är ju sant, man kan ju själv skruva

Nej minsann jag funderar på att testa Favoptic och även göra min synundersökning hos dem i Malmö faktiskt!

Helt plötsligt så känns detta med glasögonen inte som ngt som ska stjälpa hela min ekonomi längre

TAAACK för alla tips!
  • NiklasTee

Jag kan varmt rekommendera www.bingson.com/eyewear
    Det är en svensk sajt med väldigt bra service och ett brett utbud av glasögonbågar.
    Har köpt flera par glasögon där till otroligt bra priser och super kvalitet.
    Jag köper numera alltid mina glasögon på nätet.

Svar på tråden Köpa glasögon på nätet???