• Juno

Vid vilken ålder började ni läsa kapitelböcker för era barn?

Jag tänker på böcker som Pippi, Karlsson på taket och andra där det är mycket text, få bilder men en historia som är känd för barnet sedan tidigare.

/Nyfikna Juno

• Svar på tråden Vid vilken ålder började ni läsa kapitelböcker för era barn?
  • Tettan

Alltså min femåriga dotter som tom själv kan läsa (forma bokstäver till ord) är inte intresserad av kapitelböcker. Så snart tar jag och läser hennes Saltkråkan-bok som hon fick i julklapp själv

Hon låter hellre hennes pappa läsa 91 Karlsson för henne....

• Majsan70

Aldrig!
    Det har inte intresserat mig alls och inte mina barn heller faktiskt.

• lövet2

Nja, det har jag nog bara gjort när barnen varit riktigt sjuka. När de kommit upp i en ålder lämplig för kapitelböcker, då har de redan kunnat läsa själva, och då har de tyckt att det gått för sakta om jag läst för dem ...

• Juno

Tettan Gör det

Majsan, vad läser ni då? Hur gamla är dina barn?

Lövet2 - hur gamal var barnen när "det var lämpligt med kapitelböcker"?

• astalacasta

Vid ca tre och ett halvt började vår dotter intressera sig för kapitelböcker. Särskilt Lotta på Bråkmakargatan, Pippi och Mamma Mu som kapitelbok har varit favoriter.

• Emab

Sonen är 6 och har gillat kapitelböcker ett tag...

• lövet2
    Juno skrev 2008-04-26 21:16:12 följande:
    Lövet2 - hur gamal var barnen när "det var lämpligt med kapitelböcker"?
    Vid 5-6 år först har mina barn gillat sådana böcker. Före det har det varit bilderböcker som gällt!
  • Kixi

Wille fick en kapitelbok för någon månad sen och han är 3 år. Han läser den förstås inte själv men vi läser den för honom vid läggdags, ett kapitel(korta sådana) per kväll och han lyssnar väldigt ivrigt till den. Så det beror nog på barn och bok. Den vi har heter "William och vargarna". En ganska lättläst kapitelbok.

• hallon2

Från 3 år har jag läst kapitelböcker för min dotter. Hon är van att lyssna och jag tycker att det är kul att läsa!

Nu är hon iofs snart 5 år och kan läsa själv... men hon lyssnar gärna på en bok! :)

• evita

Oliver har jag läst kapittelböcker för sen han var runt tre... han älskar det... nu är han 4,5 år och vill att jag ska läsa bröderna lejonhjärta... (var han nu fått det från) men jag avvaktar nog lite till, tror jag... han känns lite liten för den... man kan ju iofs selektera lite när man läser själv, men som sagt så väntar vi nog ett tag med den...

• Juno

Tack för svaren

Mina barn är 8 och 4 och jag tyckte att det var dags att introducera lite mer avancerade böcker än Alfons

• Majsan70
    Juno skrev 2008-04-26 21:16:12 följande:
    Tettan Gör det Majsan, vad läser ni då? Hur gamla är dina barn?Lövet2 - hur gamal var barnen när "det var lämpligt med kapitelböcker"?
    Jag läser inte alls. Sambon kan läsa en kortare historia vid enstaka tillfällen, men som jag sa innan så har mina barn inte vart intresserade av sånt. De tittar på filmer, o lyssnar på musik och sen har de läst massor själva när de knäckt läskoderna.
  • danitra

3-4 år var nog jag när mamma började läsa kapitelböcker för mig. Sen fortsatte vid med det även när jag själv kunde läsa böckerna vid 5 års ålder eftersom det var så mysigt att ligga och lyssna.

• Söderböna

Vi har både börjat och slutat...

När pluttan var baby läste jag ur kapitelböcker för henne medan jag ammade på kvällen. Jag gillar att läsa högt och tyckte det var en mysig stund - även om hon nog inte förstod så mycket. När hon blev större gick vi över till att läsa bilderböcker som hon själv fick välja.

Ibland har jag läst i kapitelböcker för henne, men för det mesta säger hon att hon vill ha någon annan bok när jag tagit fram en kapitelbok. Vi har dock läst en LasseMaja bok. Hon fick en i tre års present av farfar och den har jag läst för henne ett par gånger. Lotta på Bråkmakargatan vill hon bara ha i bilderboksversion, inte kapitelboken.

• Söderböna

Kanske skall lägga till att pluttan är 4.

• Fillay

Min son på 4,5 är inte intresserad av kapittelböcker, men kanske om 1/2- 1 års tid. Nu vill han att vi bara ska läsa historier/böcker som vi kan läsa klart.

• lillaflodhästen

Jag är bibliotekarie och vill bara säga att även om barnet lärt sig läsa själv, fortsätt läsa högt för dem! För att de ska bli bra läsare behöver de öva både på att läsa själva OCH att lyssna på någon annan som läser. Deras ordförråd utökas, de övar på koncentration, lär sig förstå en berättelse, och framför allt är det ju ett mysigt sätt att umgås!

• s k r i n d a

Min dotter är 2,5 och för ett par veckor sedan upptäckte jag att hon äntligen gillar högläsning ur kapitelböcker!

Jag är ganska less på bilderböcker, trots att vi köper nya nästan varje vecka, så detta var mycket välkommet! Nu längtar jag lika mycket som henne efter kvällsläsningen

Vi har avverkat två böcker om Lotta på Bråkmakargatan, nu är det dags för Pippi Långstrump!

Svar på tråden Vid vilken ålder började ni läsa kapitelböcker för era barn?