• två lingon och ett blåbär

Städa rummet

Klarar era 6-7åringar hålla ordning på sina rum?

Vår (snart 7 åriga) dotters rum ser ut som ett bombnedslag varje kväll! Vi försöker hjälpa henne att städa undan, men trots att vi gjort iordning lådor och hyllor där varje sak har sin givna plats så kan hon inte hålla ordning på sakerna. När vi ber henne städa så flyttar han bara runt på sakerna och det kan ta en kvart att ställa något i fönstret (det ska stå på ett visst sätt) fast att saken har sin egen plats i bokhyllan tex.
    Hon byter kläder flera gånger om dagen och bara plockar av sig där hon står, vilket gör att hennes kläder kan vara spridda i hela huset.
    Vi har pratat om detta och sagt att rena kläder läggs tillbaka i byrån, smutsiga kläder i tvättkorgen men det hjälper inte. (jag vill helst inte att hon ska byta kläder alls, men det går väldigt fort och vi hinner inte med alla gånger)
    Jag blir snart tokig!
    Finns det någon här med samma problem eller som har några tips att ge?

• Svar på tråden Städa rummet
  • MissMio

Samma problem!! Men ingen lösning....
    Vi har en kille på 5,5 som är helt otrolig med sina kläder!!! Jag gråter för mig själv när jag ser det och har gett upp för tillfället...
    Jag viker o lägger i byrån, han river och snor runt så det är fullkomligt kaos i lådorna. Nu har jag slutat vika och sortera, hade underkläder, strumpor och pjamasar i badrummet. När jag tar ner från strecket/ur tumlaren knölar jag bara ner ALLT i lådorna!! Han får själv leta upp och sortera!!! :-/
    Tyvärr fungerar det inte helt ut, kläder ligger om vartannat, både rent och smutsigt överallt i hans rum och hallen uppe. Nu har jag funderingar på att ställa in hans byrå i vårt sovrum och ge honom förbud att gå över den tröskeln.
    Jag tar fram kläder och passar det inte får han gå naken!!! grrrr...
    Eller så skaffar jag en garderob men barnspärr, sätter man den bara högt upp så blir det svårt för honom att nå!!! hehe...
    (Har haft den varianten tidigare med honom och en gammal garderob.)

Hoppas att det reder sig för er, det är väl bara att bita ihop och försöka ge f-n i att hela tiden gå efter och plocka.. Kanske det slutar med att de skäms för att ta hem kompisar så som det ser ut!!!

Lycka till...

• Tjatte

Vår sexåring är expert på att sprida sina saker omkring sig, precis som hennes nioåriga storasyster. Vi har konsekvent vägrat att städa efter dem sedan ca 4-5 års åldern. De ska städa själva och vi hjälper till genom att, precis som ni, fixat lådor o dyl. Det har väl funkat sådär... Men nu har vi startat ett belöningssystem där de har fått tre olika "uppdrag", t ex hänga upp sin jacka, städa pysselbordet, plocka undan i sitt rum. För varje grej får de en krona, gör de alla tre uppdrag får de fem kronor. Pengarna läggs i en spargris som inte får öppnas förrän i sommar. Det funkar riktigt bra!

• Nana 24

Kan bara skratta eller kanske gråta, jag skulle kunna skrivit ditt inlägg
    Men vi har en kille som blir 7 år i morgon...samma sak rummet är som ett bombnedslag, ska det städas så måste man hjälpa till, hans sätt att städa är att köra ihop allt i en hög under sängen eller slänga allt i samma låda. Klädbytandet kan göra en tokig, allt slängs i högar, hur kul är det att stryka och stryka och fem minuter efter ligger det hoptussat på golvet...
    NEJ ibland blir man verkligen ledsen och arg! Har tyvärr igen lösning, vi tjatar talar om...inget hjälper, vi har bara en riktig slarver hemma

Nana 24 skrev 2008-04-23 21:15:38 följande:

hans sätt att städa är att köra ihop allt i en hög under sängen eller slänga allt i samma låda.
    Vet inte hur många gånger byrån och tvättkorgen varit tomma och vi fått leta igenom dotterns rum efter undanstoppade kläder, man kan hitta kläder bakom böckerna i bokhyllan eller nerstoppade i någon väska i utklädningslådan osv. osv.

Kram på er alla!
  • Anne N

Har tyvärr inga barn själv men min syster har 2 söner som också har varit totalt hopplösa på att plocka upp efter sig... Det som hjälpte i deras fall var att syrran sa att allt som ligger på golvet då de går och lägger sig det hamnar i en sopsäck. Hon behövde bara komma upp med sopsäcken så vart det fart på städningen.

• Molle72

Har en 14 åring och en 16 åring båda tjejer. Ser ut som kriget klädhögar överallt. Och när de väl får ett städryck är grovköksgolvet knökfullt man kommer knappt in. Så jag är ledsen det verkár inte bli bättre med åren.

Molle72 skrev 2008-04-23 22:12:39 följande:
    Har en 14 åring och en 16 åring båda tjejer. Ser ut som kriget klädhögar överallt. Och när de väl får ett städryck är grovköksgolvet knökfullt man kommer knappt in. Så jag är ledsen det verkár inte bli bättre med åren.
    Tack för uppmuntran ;0)
  • Tjatte

Haha, ja det låter ju lovande för framtiden... Men visst är det härligt att hitta försvunna kläder i utklädningskorgen ibland. Eller kvarglömda äppelskrutt bakom skrivbordet. Barnspärr på garderoben, hmmm ingen dum idé.

• MissMio

Spärren vi hade på garderoben var av den varianten att man hade en "rem" som var fast monterad på ena dörren, denna klämdes fast i ett lås på den andra dörren. För att öppna skulle man klämma ihop det, vi köpte det på ikea....
    Stackars storebrorsan fick ha en palla att kliva upp på för att komma åt det, men han fixade det i alla fall!!!

Men visst är det kul och intressant att ibland göra "arkeologiska utgrävningar" på 5åringens rum... Kan precis som Tjatte skriver, hitta både det ena och det andra lite varstans!
    Min nyckelknippa som varit borta i flera veckor hittade jag i översta byrålådan!!! Hmmm, han säger att han inte "lånat" den men ibland kan man inte vara säker!! Bara tur att jag inte hunnit anmäla att jag saknade den....

Skönt att höra att det är många med oss som har förvirrade 5-6 åringar hemma... Hade inte hans huvud suttit fast vid kroppen hade han garanterat glömt det kvar någonstans!!! hahaha

• Odine

har en dotter på 5½ år som har varit hopplös med sitt rum, nu har vi dock gjort så att vi har totalrensat i hennes rum så hon har det nödvändigaste som vi vet att hon leker med, resten har vi plockat bort för stunden. Hon har 4 lådor under sin säng, är dock inte så noga med vad som ligger i vilken låda bara hon lägger sina saker där i och inte någon annanstans i rummet. detta gjorde vi för en månad sedan och hör och häpna, det är fortfarande rätt så prydligt i hennes rum och hon har blivit mycket bättre på att plocka undan efter sig. Kläderna dock har vi samma problem men vi har änkt att fixa henne en egen tvättkorg på rummet och vi håller tummarna för att hon kommer använda den med.

Det stora problemet har varit för mycket saker i rummet. Och jag har förstått hennes gnällande över när hon ska städa upp allt då det har legat precis överallt.

Så det är mitt tipps rensa ut ur barnens rum spara bara det ni verkligen vet att barnen leker/pysslar med, sen kan ni byta ut efter ett tag till nått ni har lagt undan.

Är ett tips iaf, funkar för min dotter och jag hoppas det kommer funka för min son sen när han kommer upp i den åldern.

Förlåt att det blev så långt!

• MajaLinnéa

Vi hade det exakt likadant!
    Hon är 7 år nu (fyllde 7 i mars).

När hon fyllde årinförde vi veckopeng. Vi kör såhär: Veckopengen börjar på 40 kronor.
    MEN för att hon ska få veckopengen (på lördagar) så ingår det att det ska vara undanplockat på hennes rum varje kväll. Inte STÄDAT, men undanplockat, d.v.s att hon inte slänger klädena i en hög när hon byter till pyjamas, att barbiehästarna ska ligga i sin låda istället för över hela golvet, att pennorna ska stå i pennstället istället för att ligga över skrivbordet etc.

Detta ska vara gjort innan det är läggdags.Är det inte det, så blir det avdrag med 5 kronor på veckopengen, dvs hon halkar ner till 35 kronor.

Detta har verkligen blivit bra för henne, för hon tycker det är tråkigt att bli av med en femma, och resonerar som så att SÅ jobbigt är det inte att plocka undan att det är värt att bli av med en femma.

• smucken

Har också en 5 1/2 åring. Ofta är kaos men en sak som faktiskt funkar hyffsat är en egen tvättkorg på rummet, tror att hon känner sig som en stor tjej. Rekomenderas faktiskt. (sedan kan man få kolla tvätten, det kan halka med rena kläder också ibland)

• madigan

oj vad jag känner igen de där. Min son på 12 år drar ut allt från garderoben för att ta på sig kläder. Han tar av sig där han står, han flyttar runt på sakerna. Vi har ställt in en tvättkorg, men han vet inte hur den ska användas. Min dotter på 10 år slänger sin tvätt i sin tvättkorg, så hon sköter de där.

• Jezzico

vi tävlar då blir saker gjorda fast han får såklart vinna o även vi =) då är det kul

I'm a sexy mama
  • Erla

Vi har samma problem. Ett evigt tjatande och man får hjälpa till!

Men det har blivit lite bättre för vi har 1. renstat ut 2. inget lördagsgodis om det inte är städat på fredagkväll. Det ska man göra själv annars kan vi hjälpas åt om det är mkt andra kvällar.

Inte löst allt men definitivt blivit bättre!

• myheartbelongstoyou

Bombnedslag är bara för namnet.
    Hon slägger kläder precis överallt och hela graben ligger på golvet. Hennes rum kan man inte gå in i. Jag har fått ta en sopsäck och lägga alla kläder som hon slängde på golvet flera gånger om dagen. Gissa om hon var glad när skåpet var tomt. Spelar ingen roll hur mycket jag tjörtar eller skäller det är som att prata med en tegelvägg. Får något bättre svar av den. Tyvär kan jag inte säga jag var bättre när jag liten. Försökt med allt. Värsta är nog när henne pappa kommer hem och frågar varför jag inte hjälper henne med sitt rum.
    Tyvärr inga tips. Lycka till

• marina 81

Min son på 8 år får lov att plocka undan varje kväll innan han lägger sig, bära bort skräp och smutskläder som han lyckas kasta på golvet, och plocka ihop leksaker. jag hjälper honom med att lägga in ev rena kläder i garderoben och jag bäddar hans säng på morgonen.

• mammasälskling

Hej,vi har haft samma problem med min son, men vi har börjat med ett bonus system eller ja belönings system.

Vi har satt upp en orm på väggen med 31 dagar på och på dom dagarna som han har varit duktig får han sätta en stjärna.
    När ormen är full med stjänor när det är stjärnor på alla dagarna så får han välja en sak eller något han vill göra. och det funkar..sen gäller det inte bara städning utan lite andra saker.
    min son är 6 år

• Tvåbarnsmorsan

Min 5 åriga son städar sitt rum när jag säger till!

♥Pierre & Saga♥
Svar på tråden Städa rummet