• Catla

Stöd och pepp tråd för mammor påväg ut ur missbruk el redan ute

Del 2 dårå

Här inne samlas vi mammor som alltså är påväg ut ur ett missbruk eller som kanske vart Drogfri/nykter ett tag el flera år t o m!
    Här stöttar vi varandra o peppar varandra till ett fortsatt liv utan droger el/och alkohol.

Att hitta sin plats i vardagen och i samhället efter att man vart i ett missbruk är inte så lätt alla gånger..spec inte heller om man är kvinna och en kvinna med barn. Man möter mycket fördomar och förakt och oförståelse plus att man själv ofta slår på sig själv för sina misstag och skamkänslor och skuldkänslor som är en del av en process kanske ibland är för tunga att bära inom sig.

Här kan man få ut känslor,få prata av sig och ja,få stöd och pepp från mammor i samma sits,liknande el som varit det.

Mitt namn är Jenny. Jag är 26år och är en beroende. Jag är fd blandmissbrukare. Jag har två barn och ett tredje påväg. Idag har jag accepterat mina problem och får bra stöd och hjälp av beroendemottagning och psykiatrisk öppenvård.
    Det är skrämmande till och från att klara sig utan allt de jag förut hade som tröst,som sällskap,som flykt osv,men oj va jag tex älskar att få vara den mamman jag alltid velat och försökt vara men inte klarat/kunnat!
    Och med tiden blir de nog lättare...iaf nu när jag vågar be om hjälp när jag känner att jag behöver.

Välkomna till tråden alla starka mammor el blivande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 15:32
    FÖR ER KVINNOR SOM BOR I STOCKHOLM FINNS ETT STÄLLE SOM HETER QVINNOQULAN. ETT JÄTTEBRA STÄLLE VERKLIGEN..

MER INFO:

rfhl.se/stockholm/index.php&task=section&id=5&Itemid=27
  • Svar på tråden Stöd och pepp tråd för mammor påväg ut ur missbruk el redan ute
  • tjohoo73

Bra där catla, hoppas att alla hittar tillbaka och att det kommer nya till tråden!!

Förövrigt önskar jag alla en bra dag

• Catla

Ja,jag hoppas verkligen att folk hittar hit igen..gamla som nya!
    Välkommen iaf Tjohoo73.

Hoppas alla mår bra iaf,njuter av den härliga solen

• lindzay

hej där!!!

tänkte hoppa in i den här tråden igen var inne o kika i den förra men blev aldrig av sist tror jag!!
    har tagit mig ur ett 9 årigt missbruk och har nu varit ren i snart 2 år han två söta barn den stora killen (3 år) bor inte hos mig just nu men jag kämpar för att få hem han attans den som ger sig!!
    och en liten dotter som snart är 10 mån som bor hos mig..

nu ska vi ut och njuta av det underbara vädret!!!

kram opå er alla

• Catla
    Lindzay:

Välkommen hit
    Och grattis till två år!!!

Har själv en son på 6år som jag inte alls haft så mycket kontakt med i omgångar och han bor hos sin pappa...men jag kämpar även jag för att få återknyta med honom och lära känna honom och han mig. Nu när jag är på väg ut ur allt vill jag ju att allt ska bli annorlunda på en gång. men jag måste ta de i lugn takt för min skull o såklart för min sons. De gäller ju att få tillbaks tilliten till mig...o de e han som måste bestämma hur lång tid de ska ta,men jag vill ju bara ha honom hos mig liksom NU
    Lycka till me allt iaf när de gäller att få tillbaka din son!

Ja nu måste jag också ta vara på solskenet..

Ha en bra dag tjejer!

Kram
  • Catla
    Tjenare Sofiah!
    Välkommen..

Hoppas allt är bra med dig o magen
  • Catla
    Godmorgon!
    Ännu en dag med solsken ser det ut...helt jävla underbart

Själv har jag lovat mig OCH min sponsor Tjohoo73 att börja sätta igång med steg fyra i tolvstegsprogrammet..jag lovar A,jag ska
    Att de är så himla svårt att påbörja något som jag haft så lätt för annars,visa avsky för andra människor är konstigt
    Ok,nu handlar de ju om att skriva ner alla...o de e fan riktigt jobbigt och jag förstår inte själv varför!
    Jag är mycket duktigare på att verbalt spy ut mitt förakt mot mänskligheten till o från...nu som gravid nästan dagligen
    Men jag antar att de är ett bra tillfälle nu med allt runtomkring som gör mig till en vandrande tickande bomb. Jag har dock exploderat ett antal ggr...spec mot min sambo,stackarn!
    Igår va de ännu ett storbråk..o de slutar med att jag känner mig allmänt vilsen,gråter mig till sömns och känner hur styrkan vacklar.Jag vet inte vad jag ska ta mig till el vem jag är
    psykbryt?aningen då...
    Gud vad jag hoppas att han har tålamod och att jag har tålamod
    och tack och lov för QvinnoQulan...

Jag vill inte vara gravid o argsint längre..
    nu vill jag ha min knodd och ett bättre humör
    orealistiskt önsketänkande..haha

Nä nu ska jag laga frukost och glo på teve..
    och hoppas att allt löser sig

Ha de så bra!
  • Anonym (tindra)

Hej alla! Hoppas jag kan få vara med här? Är 28 årig nykter alkoholist, har varit nykter 1 år nu. När jag missbrukade så söp jag bort min f.d, vänner, jobb och inte minst mig själv. Har en son som jag tack o lov inte misskötte men allt annat struntade jag i. Är som sagt nykter nu men fortfarande kommer det flashbacks o sug Går på AA möten och i KTB terapi men vägen är lång.....  Undrar hur ni andra gör eller tänker när suget sätter in? Själv skriver jag, promenerar, umgås med mina nära (har idag en underbar man som finns där till 100%) eller bara släpper ut alla känslor o stor gråter. För mig känns den stundande sommaren som ett "hot" med alla uteserveringar, fulla o glada människor osv. Kram från mig.

• Catla
    Tindra:

Klart du får vara med här. Välkommen hit och grattis till ett år!
    Tycker de låter jättesunt att du både går på AA och i KBT. Och de är klart att vägen är lång..och stundvis otroligt kämpig...men Rom byggdes inte på en dag
    De viktiga är ju just att du har mycket stöd omkring dig och att du har en bra man vid din sida är ju jättebra.

Jag skriver också väldigt mycket när jag mår dåligt överhuvudtaget...
    önskar att jag kunde finna ro att bara promenera..för mig funkar de när ångesten och suget inte är jättestort. Då spec nu när de är sol,kan jag bara njuta av att dricka kaffe och promenera längs vattnet..jag har ju märkt att havet verkligenen är medicin för min själ.
    Men sommaren är nog ett stort "hot" för oss alla. menar de är inte bara vi beroende som tänder till lite extra och blir lite extra sugna på alkohol när solen tittar fram...o alla
    uteserveringar tex.
    Vår och sommaren triggar igång väldigt mycket minnen kopplat till just mitt missbruk,så de blir väldigt mycket ångest till o från. Ibland kan jag prata om vad det är...ibland känner jag bara i kroppen och är jätteledsen. Men som sagt är de en del av processen och alla människor har olika långa processer,för vi är alla olika,med olika andra problem. De viktigaste är just att låta de ta sin tid och veta att de är ok att vara ledsen. Sen att ens nära o kära inte alltid förstår är ju jobbigt,men då är just tex möten ett bra ställe.

Men hoppas denna tråd kan peppa oss alla här..och under sommaren. För vi är nog inte dom enda som tycker det är en jobbig årstid!

Kram
Svar på tråden Stöd och pepp tråd för mammor påväg ut ur missbruk el redan ute