• clamarlen

Ni "unga"...jag undrar...

...får se om jag lyckas förklara hur jag tänker...

Ålder i siffror är en sak...mentalitet en annan.

Ni som anser er "unga" blivande föräldrar eller som är föräldrar...jag vill veta era myter eller sanningar om "gamla".

Jag vill inte att ni skriver vilken ålder ni anser någon vara "gammal" i...utan...just om myterna- eller...varför ni anser att något inte är en myt utan sanning- som andra kanske tycker är det andra.

Vart kommer myterna ifrån? Vart har ni hört dom?

Har ni någon gång själva träffat en förälder som ni trodde var yngre eller äldre än vad den var? Beskriv gärna det om det går.

Hoppas ni förstår...och skriver.

• Svar på tråden Ni "unga"...jag undrar...
  • clamarlen

Så många som kikat på tråden...och inga svar..?

• MsBeauty

vet inte om jag förstår din fråga, eller om jag ens räknas som ung förälder. Men jag tror inget speciellt om äldre föräldrar, kanske att de vill jobba och resa osv. innan de fått barn och att det är därför de väntar. Annars tänker jag väl ungefär likadant om en mamma på 20 eller 40. De är på olika platser i livet, men när de har barn blir det ungefär detsamma ändå oavsett ålder.

• clamarlen

Det är upp till en själv om man räknas som "ung".

Ditt svar i övrigt...ok.

I övrigt "ni andra"- som ju inte svarat än iaf...varför så få svar..? Är det lättare att dra myter osv, lite mer spritt i vanliga trådar- än att säga dom rakt ut här?

MsBeauty skrev 2008-04-21 18:29:06 följande:
    vet inte om jag förstår din fråga, eller om jag ens räknas som ung förälder. Men jag tror inget speciellt om äldre föräldrar, kanske att de vill jobba och resa osv. innan de fått barn och att det är därför de väntar. Annars tänker jag väl ungefär likadant om en mamma på 20 eller 40. De är på olika platser i livet, men när de har barn blir det ungefär detsamma ändå oavsett ålder.
  • IHateYourFace
    clamarlen skrev 2008-04-21 19:14:43 följande:
    I övrigt "ni andra"- som ju inte svarat än iaf...varför så få svar..? Är det lättare att dra myter osv, lite mer spritt i vanliga trådar- än att säga dom rakt ut här?
    För att man aldrig hör några myter om sk äldre föräldrar?
    Är det något speciellt du har läst som du retar dig på?
  • clamarlen

Om du inte hört myterna på FL ellerpå rikigt...ja du...

IHateYourFace skrev 2008-04-23 00:57:01 följande:
    För att man aldrig hör några myter om sk äldre föräldrar? Är det något speciellt du har läst som du retar dig på?
  • Edstrom

Mina fördomar om äldre föräldrar.

* Karriärsinriktade mammor som mest tänker på sig själv och planerar under graviditeten i detalj hur tiden när barnet kommer ska bli, sen sitter och gnäller när allt inte går som mamman vill. Tycker att resor och prylar är viktigare än barn och bus.

* Tillbakadragna mammor, som träffade en partner sent och just därför också fick barn sent.

Gemensamt att dessa har svårt att riktigt förstå sig på sina barn och klyftor uppstår p.g.a den stora ålderskillnaden.

Detta är alltså fördomar. Tro mig jag är fördomare mot unga mammor och mammor som får barn "då man ska få barn" också..

Själv är jag en ung mamma som också är dotter till en äldre mamma.. Och både jag och mina mamma är underbara mammor..

• Vintersjäl

Jag är själv ung förälder och har ingenting emot lite äldre föräldrar. "Gammal" som förstagångsmamma för mig är man när man har passerat 40 och skaffar barn. Min mamma fick mig när hon var 37 (jag är sjätte barnet) och jag har alltid tyckt att det varit en fördel att hon varit lite äldre  Pga. livserfarenhet och annat.

• Mopsan

Alltså jag är nog ganska fördomsfull mot gammla och unga föräldrar. Dessutom är jag graviditets sur deluxe så jag har väldigt lätt för att gnata. När det kommer till äldre föräldrar så är nog min fördom att många har levt så inrutade liv de har sina vanor och de drömmer & planerar så mkt att när de väl får sitt barn blir det en så stor omställning att de blir besvikna på hur det egentligen är och inte som de föreställt sig.
    Detta är ju ganska konstigt för mig att tro då jag har många "äldre mammor" som väninnor och som inte har det så. Men ni vet hur det är. "Inte just dom jag känner utan alla andra äldre har det så" :) som sagt fördommar

• Fragda

Det fördommar jag har om äldre mammor har kommit från egen erfarenhet och "på byn" =)

Tex att äldre mammor har svårt att anpassa sig för graviditet och föräldraskap pga av inrotade vanor efter många år som sambo/ensam. Jag tappade hakan när en blivande äldre mamma på mvc suckade tungt och sa att det jobbigast med graviditeten var att hon inte kunde "unna sig sitt vin".

Jag upplever också att äldre mammor ofta är gnälligare och känsligare än yngre och har en större distans och ett stelt, nedlåtande förhållningssätt till sina barn. De är inte så delaktika och pedagogiska i lek utan tittar mest på. De verkar oftare vara "kycklingmorsor" som nojar sig över ALLT och helst skulle ha sina barn inlindade i vattentät, bakterieavvisande, flytande och brandsäker bomull.

Detta är alltså baserat på mina egena erfarenheten av andras föräldrar då jag var yngre och personer man sett i parker, träffat på föräldraträffar etc etc. Det finns självklart undantag jag sett hos både äldre och yngre, men de har vart få. Jag vill inte påstå att detta är någon sanning eftersom jag inte känner dessa personer och jag är väldigt snabb på att bilda mig en uppfattning av andra (som jag gärna ändrar när jag lär knna nån).

• ludicrous

När jag tänker på nackdelarna med att vara "gammal" mamma, så ser jag så att man redan har sitt liv klart för sej, man har jobb men har kanske hus å vet hur altl ska gå till, när barnet då kommer ska man försöka leva på som vanligt och passa in barnet i små luckor i kalendern..

• smedn85

Vad tycker jag om gamla mödrar? (35+ enligt mig) Egentligen är jag ganska likgiltig, men klart jag har fördomar.

Gamla mödrar i flock har lätt för att frysa ut andra som inte passar in i deras lilla fina perfekta grupp, och det har min sambo fått bekräftat åtskilliga gånger, trots att hon är otroligt social och öppen.

Gamla mödrar uppfostrar sina barn till punkt o pricka direkt från boken, och skulle någon annan göra annorlunda så låter hon den personen veta vilken hemsk mamma hon är.

(Grov fördom, men kanske går in hos några få) Gamla mödrar skaffar bebis för att rädda sina äktenskap.

Har givetvis träffat unga mödrar som varit bakom flötet, men har också stött på gamla mödrar som varit rent ut sagt vidriga mot sina barn och hade passat bättre som hund-uppfödare.

• smedn85

Glömde tillägga; Äldre mödrar diskuterar gärna sina barns märkes-kläder över en latte i city.

• LillaEllan

*Äldre mammor läser ALLT och det dom läser är givetvis sant i detalj, man kan inte tänka lite själv.

* Tycker att man är oansvarig och för ung för att skaffa barn när man är 20 bara för att dom inte gjorde det.Även fast man har jobb, lägenhet osv. inget duger om man inte är över 38!

* Äldre mammor är extremt nojiga!

Detta är ju bara mina fördommar som delvis kommer ifrån folk jag känner
    Men det finns ju alla varianter av alla åldrar.

• MollyN

när jag går runt på stan eller e på mvc med min mage och möter andra gravida (som oftast är minst 10 år äldre än mig) ser de så upprörda ut när de ser att jag e gravid...
    Ser ut som det poppar upp en tankebubbla över deras huvuden där det står "Hur ska den där lilla flickstackarn klara den här stora uppgiften". Så det e väll min fördom mot äldre föräldrar, att jag tänker att de tänker att jag e dåligt lämpad som mamma för att jag e ung. Men de ser ju oftast väldigt upprörda ut tycker jag...
    Men jag e 21 och tycker inte att jag saknar någonting, jag har allt jag behöver!

Svar på tråden Ni "unga"...jag undrar...