Cypern - kostnad?
Vi tänkte kanske dra till Cypern hela familjen två vuxna och två barn en vecka nu i sommar. Någon som vet vad det går på ungefär och någon som har något bra ställe på Cypern att rekommendera? Något barnvänligt.
Vi tänkte kanske dra till Cypern hela familjen två vuxna och två barn en vecka nu i sommar. Någon som vet vad det går på ungefär och någon som har något bra ställe på Cypern att rekommendera? Något barnvänligt.
Jag har varit i fig tree bay (kallas även protaras tror jag) två ggr och rekommenderar det varmt. Har inga barn i och för sig men det är många barnfamiljer som reser dit. Åk inte till Ayia Napa, där är bara jobbiga ungdomar och hemska restauranginkastare.
Fig tree bay har en massa bra restauranger. Jag tycker inte det är så dyrt på cypern som en del säger, man behöver ju inte shoppa om man inte vill. Vi har gjort åt 3000kr/vuxen på en vecka, men hade klarat oss på mindre också. Åt ute bara på kvällen, åt oftast enklare lunch på rummet typ mackor eller enkelt på restaurang.
Ta inte all-inclusive, finns så många bra restauranger!
Ett besök på vattenparken utanför ayia napa är ett måste!
Epic. Tack för tipset. Vilket resebolag hade ni och vad kostade själva resan och boendet?
Vi har åkt med fritidsresor båda gångerna. Första gången bokade vi ca 2 veckor innan avresa (augusti), men det var inte ospecificerat utan det var ett bra namngivet hotell. Kostade ca 3400kr per person. Nu sist bokade vi ett halvår innan och åkte första veckan i juni, kostade mellan 3500kr och 4000kr, kommer inte ihåg riktigt. Längtar tillbaka till cypern, bästa stället jag varit på i europa trots att jag egentligen inte är så mkt för typiska charterställen.
Vi åker dit två veckor i augusti för första gången. Vi reser med Fritidsresor. Bor på ett familje hotell (blue village) med barnpool, Bamse klubb, barnvänligt med lekplats bl.a. Vår resa för två vuxna och ett barn kostar 17500 kr. Vi bor vid Ayia napa.
vi var där i sommras bodde på blue village nausica.Det var helt underbart barnen 4 och 7 år älskade det verkligen. Det var nära till vattnet, å det är lika klart som i resekatalågerna.Vi betalaade för oss fyra 24000:- då med bamse klubb å frukost.
Längtar tilbaka men i sommar ska vi prova turkiet.
Jag o min 4-årige son åker till Aiya Napa i slutet av aug, en vecka. Vi åker med Fritidsresor o betalar ca 5600:- för oss två. Kommer att bo på ett hotell nå'ra km utanför själva centrum. Är inte så mkt för de här stora Blue Village o Blue Star, o Bamseklubbarna är ju iaf inte igång vid den tiden vi åker, dvs i aug.
Annars skulle det ha varit billigt för oss att åka till Fig Tree Bay o bo på Blue Star Jaccaranda (eller hur det stavas??), i slutet av aug, så kolla det - det kanske är billigt även om man är 2 vuxna? Beror ju på när i sommar ni ska åka oxå iofs.
Annars har väl Apollo ganska bra barnpriser oxå, om ni kollar där?
Vi ska åka den 18 Juli 2 veckor till Ayia Napa Och Atlantica Sungarden hotell med Fritidsresor. Då är vi 2 vuxna och 1 barn det kostar 26 000kr. Men det är billigare i Augusti. När vi åkte sist kostade det 14000kr för 2 vuxna på Callisto. Det är värt alla pengar.
Aiya Napa är inte så barnvänligt i alla fall. Fin strand, men hysteriskt uteliv.
Men vad med Aiya Napa är inte barnvänligt om jag får vara nyfiken o fråga?? Alla säger att de har underbara o långgrunda stränder, o hotellet där vi ska bo har barnpool osv - så vad är inte barnvänligt??
Bor man dessutom på Blue Village eller Blue Star så kryllar det ju av barn där!
Jag var till Aiya Napa med min mamma o lillebror när jag var yngre, o vi var inte där för att festa precis, men vad jag minns det o som min mamma säger (som kommer ihåg mer av resan än mig) så var det inget som helst fel på Aiya Napa!
Jo det är klart man vill undvika festande ungdomar, men det är synd att kalla ett ställe "icke barnvänligt" - det kryllar ju av s.k barnvänliga hotell i Aiya Napa, o det är ju massor med barnfamiljer som åker dit!
En del charterresemål marknadsför de ju som speciellt barnvänliga (t.ex Alcudia på Mallis, Fig Tree Bay på Cypern o Side i Turkiet). Men jag o då 3-årige sonen var i Alanya i Turkiet i somras, o det kryllar av uteställen där, o det bodde t.o.m många yngre människor på vårat hotell, men vi hade trots detta en lugn o skön semester med mkt sol o bad!
Vi var ute åt om kvällarna på olika restauranger, o det var liv o rörelse överallt, men det är ju så det ska vara när man åker på semester!
O har man barn med sig så är man ju inte ute så väldigt sent kanske, o man rör sig ju inte i nattklubbsmiljö direkt!
Jag har varit på Cypern 17 ggr, jag har varit ute och festat många gånger under dessa år. Första gången jag var på Cypern var 1987. Har alltid bott i Området kring Ayia Napa. När man blev äldre var man inte intresserad av det, men jag har ändå bott på samma ställe. Det är ju så att man är ju inte ute med barnen mitt i natten inne i centrala Ayia Napa, det ät ju då ungdomarna har party. Se till bara att bo där det är lugnare så blir det kanon bra. Callisto med Fritidsresor ett bra barnhotell, sen finns det många andra. Man kan ju knappast hitta bättre stränder och renare vatten på så många andra medelhavställen. Jag tycker absolut att man kan fara till Cypern med barn det är ju hur många som helst som gör det. Sen är det ju pålitliga människor där också. Det är dyrast att åka i Juli, vi får betala 26 000 kr för 2 veckor den 18Juli-1Augusti vi är 2 vuxna och 1 barn. Vi bor på Atlantica Sungarden jag tror det är 4- stjärnigt. Jag tycker Fritidsresor är bra researrangör. HA en jättebra resa till Cypern. Åk gärna till Macronissos Beach och bada det är tycker jag en av dom bästa stränderna.
sandbacken: Vi ska bo på ett hotell alldeles i närheten av Macronissos Beach - eller ja, det ligger vid Golden Beach, men det är väl alldeles intill? Vet du ngt om det området?
sandbacken: Sorry, såg nu att jag redan hade skrivit o frågat dig - minnet är bra men kort hihi
sandbacken: Ja det är Sun Fun som vi ska bo på! Ligger ju alldeles vid havet, vilket känns skönt, för det blir annars ett litet "projekt" om det är långt att gå, när man har en liten kille med sig. Tror dessutom att vi skippar vagnen i år, sonen kommer ju att vara nästan 4½ år då, o han åker ju jättesällan vagn hemma numer...
sandbacken: Jo vi var till Turkiet förra sommaren, så jag har reseapoteket kvar sen dess hehe!
Nausicaa beach i Fig Tree Bay med Fritidsresor helt underbart !
Tack för alla tips, vi har bokat en resa till Fig Tree Bay nu !!