• Loren

*Vi har en unghund, han är 1 år,

Vi har en unghund, han är 1 år, som är ganska vild (labrador/golden) och energisk - men snäll. Jag är i v 34 nu. Är det ngn som har erfarenhet av detta, hur ni hanterar det i början med bebisen OCH kanske ännu mer när barnet börjar krypa och sedan gå?? Även om han är snäll så vill man ju inte han ska buffa på barnet och så. Några tips? Positivt är ju att han blir ju bara äldre, och lite lugnare så småningom (hunden alltså) men det kan ju dröja.... Tacksam för tips, hur ni har tänkt göra och/el har gjort med er hund.

• Svar på tråden *Vi har en unghund, han är 1 år,
  • ninnast

när jag fick pojken så när jag kom hem från bb fick hunden hälsa på pojken resten kommer av sig själv ,, dom e ganska förstående ..... min hund va då 7 månader

• sweetaly

vi hade en labrador nar min lillebror foddes, den var da valp och det gick jattebra!! de lag tillochmed o sov tillsammans i hudbadden!! hunden vaktade alltid honom och var sa forsiktig!!
    man maste bara pejla av i borjan...
    nu ar ju eran hund lite storre men hoppas det borde ga bra

• Loren

Skönt att höra. Jo, jag TROR väl att det går bra. Egentligen tänker jag mest på när barnet vill vara mera på golvet och kravla omkring - men då kanske hunden redan vant sig?

• Rerre

Hejsan. Tyvärr har jag inga jätte bra tips till dig men jag förstår din oro. Är i v 38. Har själv en rottishane på 5 år, inte världens minsta hund direkt. Men jag tror faktiskt att de flesta hundar känner på sig att det är ett litet barn. Våran hund går undan om det kommer små barn för nära. Det är nästan som om han är rädd att göra dem illa. Det tar ju ett tag innan bebisen börjar krypa men fram tills dess, se till att er hund känner sig delaktig låt honom vara med från första början. En grej som jag hörde om var att ta med en filt till BB så att den luktar som bebisen. Låt sedan din kille/man ta med den hem till hunden så han får ha den, för då har han vant sig vid lukten och tycker förhoppningsvis inte att det är något konstigt med det nya tillskottet. Hoppas att allt ordnar sig för er och lycka till.

• knarren

Jag har oxå dessa funderingar, vi har en huskyblandning som blir två år i höst. Han är jätte gosig och snäll mot barn och andra hundar men det är han som varit bäbis och hur reagerar han nu när den lille kommer. Det gäller att inte "glömma" vovven utan han får vara med hela tiden som tidigare och då hoppas jag att det löser sig med tiden.

• Loren

Ja, det är ju den där balansen att inte glömma hunden samtidigt som man måste få hunden att förstå på en gång att barnet är högre i rang - det är visst otroligt viktigt att göra det på en gång vad jag har förstått. Ett annat tips som jag hört från "proffs" är att inte göra någon stor affär av det hela, visst ska hunden få nosa men att man inte ska "chaussa" upp det hela.... Jaa ni, vi får väl se....

• Snölykta

hej hej! Har samma funderingar har en hane som kommer va 13 mån när bebisen kommer å visst e man lite orolig. han e inte van vid barn å bebisar eftersom vi inte har några bekanta med barn/bebisar direkt. Så man undrar hur han kommer reagera. Hittils har han ju fått all vår kärlek å uppmärksamhet å så kommer plötsligt en rival...

Loren (eller ngn annan som tror sej veta) Hur visar man hunden att bebisen är högre i rang än den?!

• Loren

Tyvärr känner jag mig inte helt hundra på det.... Men exempelvis så får ju bebben vara i vår säng, men det får inte hunden (inte vår i allafall). Jag och barnet (i vagn) går alltid först och sist ut/in genom dörren. Annars är jag inte säker! Någon annan kanske?

• berniie

Jag vet att när mina föräldrar kom hem med mig så satte de bilbarnstolen med mig i mitt på golvet och lät hunden hälsa på mig ifred. Då var vår goldentik 2 år. Efter de vaktade hon mig resten av sitt liv. Hon viste att jag hade "högre rang", jag åt ut hennes matskål brevid henne, ingen annan kunde annars ta hennes matskål.
    Nu när jag ska ha barn har jag en tik på 8 år. (Som fortfarande beter sig som en valp)
    Jag är övertygad om att de också kommer att gå bra, de gäller bara att inte förstora upp de så för hunden.
    Lycka till!

Svar på tråden *Vi har en unghund, han är 1 år,