• FH Mamma

fel oavsett om man är styvmamma eller biomamma...

Det verkar inte som att man kan göra rätt om man behöver klaga på någon i en styvfamilj.

Som biomamma är man bitter och som styvmamma är man hemsk.

Jag skrev en tråd som biomamma om sonens styvmamma och ögoninf att han inte ens fick hälsa på henne.

De flesta förstod styvmamman eftersom det är smittsamt, jag var bitter etc.

Men hade jag skrivit liknande tråd när jag fortfarande var styvmamma hade svaren istället varit...

Men det gör väl inget om styvbarnet inte rör bebisen är det ingen fara.

Varför tycker du illa om ditt styvbarn?

Tänk på barnets känslor..

Det mest troliga svar är ändå följande...

Vad hade du gjort om du hade fler barn och ett av dom fick ögoninfektion hade du då inte kramat barnet alt låtit barnet träffa bebisen?

Man kan inte göra rätt varken som bio eller styvmamma om man blir arg/sur eller besviken.

• Svar på tråden fel oavsett om man är styvmamma eller biomamma...
  • Tessa606

det är alltså inte konstigt att du har rätt, hoppas du inte missförstår mig

• iolanthe

Läste just din andra tråd och jag håller med dig. Jag skulle inte se det som ett problem med en ögoninfektion så länge barnen inte petar på varandra. Bor barnen tillsammans är det ju såklart svårare att förhindra förstås.

• Calles matte

FH Mamma skrev 2008-04-19 17:17:14 följande:

Vad hade du gjort om du hade fler barn och ett av dom fick ögoninfektion hade du då inte kramat barnet alt låtit barnet träffa bebisen?
    Jag håller med om att det är ett väldigt konstigt fenomen. Många drar lite för snabba slutsatser utifrån sina förutfattade meningar.

När det gäller frågan som jag citerade ovan så kan jag svara hur jag hade gjort. Min mamma (jag är uppväxt i en kärnfamilj) var väldigt noga med att om någon av oss barn (vi var 3 syskon) var sjuka så undvek vi kontakt med övriga syskon för att minska risken för att någon blev sjuk i onödan. Min mamma resonerade naturligtvis på detta sätt av omsorg till oss och vi växte upp med det och tyckte det var helt naturligt. Vi ville ju inte heller bli sjuka i onödan så när mamma förklarade så förstod vi. Jag kommer att resonera på samma sätt gällande mina barn. Man får helt enkelt göra så gott man kan för att undvika att alla blir smittade i onödan, för allas bästa!
  • LilliNor

Ögoninflammation är väldigt smittsamt så mitt egna barn hade inte ens fått vara nära babyn om hon hade det. här gäller samma regler för Alla oavsett om dom är bonus,extra , styv eller bio... Jag gör inte skillnad på dom. Utom i hjärtat då förståss. Det kan man inte styra över tyvärr.

Men bor man under samma tak är det svårt att slippa undan smittsamma virus

• Tinka70

Håller med TS fullständigt!

Här vänds kappor efter vinden hej vilt. *kastar liite kottar för det var så länge sen*

• Yrslan

Men att barn blir sjuka händer i alla familjer bio som bonus och jag hade låtit barnet komma ändå men inte om det hade vattkoppor.

• FH Mamma

Jag borde nog skrivit att det inte eg handlar om sjukdomarna som så utan att människor skriver att om bio och bonusmamman i princip gör samma sak så blir svaren helt olika och jag blir ogillad oavsett vad jag skriver om..

Förvirrande .. ska se om jag kommer på någon händelse.

Om jag som biomamma inte vill att styvmamman ska lägga sig i är jag hemsk och styvmamman har ju rätt att lägga sig i till viss del.

Om jag som styvmamma lägger mig i är jag hemsk för jag ska stå utanför det hela.

• chicago1

jag måste bara få skriva en sak, min bonusdotter hade ögoninfl eller var på väg att bli frisk hon var lite röd men inget varr och jag och min dotter tog med henne på kalas.
    Min älsta son som inte träffade min bonus fick ögoninflammation två dar senare ( hon var den enda som har ögoninflammation helt säker är jag då vi bara varit hemma en vecka innan ) jag och min dotter fick vi också fast först efter mer än en vecka efter vi träffat bonus så det smittas inte bara av att man är nära varandra man kan bära på smittan utan att själv vara smittad. Fast ögoninflammationen vi hade var trots att vi fick hela familjen och sen även smittade ner hela dagis var inte farlig så jag har nog ögoninflammation än magsjuka. händelsen ovanför var ett halvår sedan. För i skrivande stund har min son ögoninflammation Skrattande 

Svar på tråden fel oavsett om man är styvmamma eller biomamma...