Tätskikt badrum
Hej. Renovering av badrum på g. Nån som har lite koll på läget? Jag undrar om Bostik Tätskikt 1 och 2 är samma produkt fast med olika färg så man kan skilja strykningarna åt?
Hej. Renovering av badrum på g. Nån som har lite koll på läget? Jag undrar om Bostik Tätskikt 1 och 2 är samma produkt fast med olika färg så man kan skilja strykningarna åt?
Härligt med lite förnyelse ibland, även i badrummet.
Vad är det du tänkte göra? Det är ju inte superbra att ge sig på något som ett badrum utan att veta vilka regler som gäller. Det kan se jättebra ut, men i verkligheten är det kanske bara en tidsfråga innan hemmafixandet leder till fuktproblem. Nu säger jag inte att man inte kan ta reda på fakta och faktiskt lyckas bra som glad amatör.
Vi har precis köpt en ny lägenhet och tänkte låta en godkänd hantverkare fixa badrummet. Kök och övriga rum är inte alls lika hårt reglerade i t ex försäkringsvillkoren.
Surfa runt på den här sidan:
www.bkr.se/
Bygg o keramik rådet definierar branschreglerna för våtrum, riktigt viktigt att se till att följa deras regler.
Enligt jordabalken har du ett 10 årigt ansvar för att badrummet har renoverats enligt gällande bransch standard.
Lite trist att få ett telefonsamtal 9 år efter husförsäljningen angående ngn vattenläcka.
Om branschreglerna inte har följts så är försäkringsbolagets bedömning att det inte är "dolt fel", dvs du får ingen ersättning.
Se därför till att upprätta ett kvalitetsdokument, det hjälper dig om blir problem och försäkringstvist.
ta en titt på deras forum
www.byggahus.se/
Det är bara rekomendationer som bkr kan komma med.
Dom kan inte kräva att du ska göra så det säger dom själva.
Jobbar som plattsättare men e inte så haj på Bostiks produkter. Vi använder i 1:a hand Höganäs. Tror dock att Nr1 är primer och Nr2 är själva "gummit".
Försäkringsbolagen vill att en legitimerad fackman utför fuktskyddningen, dvs en PER-utbildad person. Finns alldeles för många "Timellare" därute. Ett sk fuktintyg ska fyllas i efteråt med innehåll av kg/m2, fabrikat mm samt en underskrift av en fackman.