RH negativ doantor?
Hej,
är det någon som använt en donator som är RH- fast ni själva är RH+? Vad har läkaren sagt om det?
Är lite orolig för vår donator på Elite som tydligen är RH-, oroar jag mig i onödan?
Squirt
Hej,
är det någon som använt en donator som är RH- fast ni själva är RH+? Vad har läkaren sagt om det?
Är lite orolig för vår donator på Elite som tydligen är RH-, oroar jag mig i onödan?
Squirt
Varför vara orolig över sånt?
Man kan ju lika gärna vara tillsammans med någon som är RH- och bli med barn.
Jag själv är RH- och min sambo är RH+...
Är väl inget fel med det
Det är värre om du själv är RH- och du får et barn som är RH+ då kan barnets blod komma i kontakt med ditt blod och på vis bildas antikroppar...
Och nästa gång du blir gravid med ett RH+ barn så kan kroppen stöta bort det barnet.
Därför får man den här sprutan vid förlossningen om man skulle få ett RH+ barn.
Om det är det du har i tankarna.
Annars är det väl ingen fara att ha en donator som är RH- om du själv är RH+
Fast jag har hört att själva blodgruppen inte ska spela ngn roll, men att donatorn ska följa om man är + eller -.
Jag & min man är båda A+, och därför ska min donator vara +. Inte pga min man utan pga mig. Fast hon kan lika gärna vara O+ gruppen spelar alltså ingen roll.
Hmmm förstår inte det...
Jag menar... ens sambo om man blir med barn med den är ju en slags donator också och då spelar ju inte RH någon roll.
Varför är det skillnad på donator eller befruktning på naturlig väg? Eller vad det nu heter... Naturligt är lite fle ord... En donator är ju lika naturligt det
Donationer verkar ju vara lite knepigt eftersom en tredje part är inblandad
Men man blir ju förvirrad. Doktorn sa att barnet får ju en oftast en tredje blodgrupp ifall man gör barn på det naturliga sättet. Men ändå ville de att donatoren skulle +.
Aha.....du tänker spermadonation? Detta tror jag var äggdonation det var frågan om
Aha ja men då förstår jag.. J jag ätnkte spermadonation jag
Men tror inte det är någon fara där heller om.
Skulle spermierna vara + och ägget - och barnet skulle bli RH+ så är det ju ändå ingen fara.
Barnet kan ju även bli RH-
Mitt blev RH-
Tack för svaren. känns inte som om jag behöver oroa mig. Tror jag inte i allafall.