• november73

utredning

Hej!

Jag och min sambo har nyligen ringt till fertilitetskilinken där vi bor. Undrar batra om någon skulle vilja berätta vad som kommer att hända när vi väl får komma dit. Lär väl ta ett tag innan dess, men ändå!

• Svar på tråden utredning
  • Pimpinellan

En utredning börjar med samtal om allmän sjukdomshistorik,menshistorik,samlagsfrekvens och hur länge ni försökt. Sen görs en vanlig gynundersökning med vul på dig,du får lämna blodprov på dag 3 och 21 (eller en vecka efter förväntad äl) och mannen får lämna spermaprov. Om sen inget upptäckts och du inte blivit gravid så får du nog göra en äggledarspolning för att kolla äggledarna. Är det sen fortfarande inga fel upptäckta och du ännu inte blitt gravid så ni får remiss till IVF eller rådet att försöka lite till. Dock brukar de vanligaste orsakerna till infertilitet vara dålig/ingen äl eller dåliga spermier så de felen brukar upptäckas rätt fort. Beroende på resultat får ni hjälp därefter. Lycka till!

• november73

Tacksam för alla råden. Det känns bra när man är flera som genomgår samma sak!

• Filura

Skönt att det finns andra som genomgår samma sak som jag å min sambo.
    Vi påbörjade infertilitetsutredning i jan-08 och jag äter pergotime eftersom jag har ägglossning så sällan. Häromdan var jag och spolade äggledarna så får hoppas att det hjälpte=)

Men vi har ännu ett problem...min sambo lämnade spermaprov för ett tag sen och det visade sig att hans smmare inta var helt 100. Ingen katastrof, men läkaren rek oss att försöka 2mån till sedan blir det IVF eller ICSI

Livet är br orättvist ibland!

Svar på tråden utredning