• Paniksmurfen

Igångsättning pga förlossningsrädsla.. När och hur?

Någon med erfarenhet av igångsättning pga förlossningsrädsla.. Hur långt innan BF gör de de och hur går de till?? Väntar mitt 4:de barn och har haft ångest inför förlossningen under hela graviditeten.. Viljat ha kejsarsnitt men blivit övertalad att prova föda vaginalt.. Har fött mina 3 tidigare barn på detta sätt.. Blev igångsatt vid min första förlossning med värkstimmulerande dropp, något som jag upplevde som mycket jobbigt (smärtsamt och utdraget).. Ni som har erfarenheter av igångsättning efter att ha fött barn tidigare hur upplever ni att det gått att starta igång det, utdraget eller rätt fort ändå? Skriv era erfarenheter om ni upplevet det hela positivt eller negativt..

• Svar på tråden Igångsättning pga förlossningsrädsla.. När och hur?
  • Moa38

Jag blev igångsatt med mitt tredje barn och om jag vet det jag vet idag hade jag inte gjort det (var jag som ville) Hade gått 5 dagar över tiden och det blev en mardrömsförlossning på över ett dygn med overksamma fruktansvärt smärtsamma värkar. Sedan fick de ändå ta hål på hinnorna och då öppnade jag mig från 0 tills det att han föddes på 2 timmar. Det var en enda värk och orkade knappt krysta när det var dax efterom jag då legat inne över två dygn (ett dygn innan jag fick gel, som de fick sätta tre gånger utan att något hänt)

Sedan har jag två vänner som det gick snabbt och lätt för, men deras kroppar var nog mer mogna för att föda än min.
    Nu väntar jag mitt fjärde  barn och vill absolut inte bli igångsatt

• velle

Förstår inte hur igångsättning skulle minska din förlossningsrädsla? Det som händer är ju att man manipulerar med förlossningen som till slut kommer att sätta igång när kroppen/bebisen själv är redo. Själv har jag blivit igångsatt med båda mina första av olika anledningar och tänker absolut försöka komma igång själv med min tredje nu för jag misstänker att förlossningen blir mindre forcerad när naturen får ha sin gång! Hoppas det i alla fall:) Jag har också haft enorm ångest under den här graviditeten inför förlossningen men allteftersom datumet närmar sig (24/6)så känner jag att man ärså less på att vara gravid så man gör vad som helst för att den ska komma ut! Lycka till med vad du än väljer att göra!!

• Leather Cravat
    velle skrev 2008-06-21 19:51:00 följande:
    Förstår inte hur igångsättning skulle minska din förlossningsrädsla?
    Du vet ju inte ens VAD hon är rädd för!
  • velle

Nej det är klart, det vet jag inte, men det var inte tänkt som kritik heller. Men jag förstod inte hur igångsättning skulle minska en rädsla för förlossningen eftersom det ändå blir en förlossning i slutänden fast kanske en som blir lite jobbigare än en som kommit igång av sig själv! Så egentligen ville jag väl ha en förklaring på vad förlossningsrädslan bestod i. Hoppas inte TS tog det som kritik och jag hoppas hon fått hjälp. :)

• Lillatroll

Nu kan jag inte svara för TS men det är så att jag också skulle vilja bli igångsatt denna gången pga förlossningsrädsla. Blev igångsatt med mitt första barn eftersom jag gick över tiden.

Det som hände under min första förlossning var att jag fick vänta i tre timmar för att få EDA:n. När dom satte den var jag fullt öppen och hade krystvärkar. Jag upplevde dom tre timmarna som fruktansvärt jobbiga. Lustgasen funkade inte för mig alls. EDA:n upplevde jag som en befrielse. Jag vill ha EDA under denna förlossningen. Jag vill bli garanterad att jag får den och den går ju inte om jag ska vänta in förlossningen. Så jag ska på Aurora-samtal i höst för att diskutera detta. Kan dom ge mig något annat sätt för att garantera att jag får den bedövning jag vill ha så är ju det jättebra. Annars vill jag hemskt gärna bli igångsatt och att det är planerat för EDA:n och att det finns narkosläkare lediga när dom sätter igång mig.

Det är min förklaring. TS kanske har en helt annan

• jelt

velle skrev 2008-06-21 19:51:00 följande:

Förstår inte hur igångsättning skulle minska din förlossningsrädsla?

Jag väntar mitt tredje barn och ska på anima samtal. Hoppas på igångsättning. Detta pga att min andra förlossning tog endats 1 timme. Från ingenting till helt klar!!!
    Vet inte heller vad som är orsaken till TS rädsla och önskan, men det finns saker som kan undrelätta rädslan.

• velle

OK, det kanske är så hon tänker?! Att det skulle kännas som att det finns större chans att ha kontroll under förlossningen om den är planerad! Grejen är den att jag hoppas på att slippa bli igångsatt den här gången eftersom jag inbillar mig att mina förlossningar blivit så intensiva att jag inte riktigt hängt med. Det gjorde mig skiträdd under min andra, det kändes som att jag inte hängde med alls, så jag tänkte att det skulle vara intressant och se om det blev bättre med tredje att få komma igång själv. Men det är klart 1 timme från inget till helt klart är ju definitivt INTENSIVT! Så om igångsättningsättningen kan göra att det blir mindre intensivt så är det ju bra!
    Och jag förstår helt klart TS panikkänslor för de har jag också, men våra olika erfarenheter gör väl att vi har olika utgångspunkter.

• Lillatroll

velle: jag pratade med min barnmorska i veckan om igångsättning och hur jag upplevde förra förlossningen. För jag upplevde också den mycket intensiv, att värkarna kom som på ett radband utan uppehåll. Och hon sa att det kan bli så med igångsättning. Alltså intensivt. Så du tänker säkert helt rätt

• velle

Tack Lillatroll! Och lycka till! :)

Svar på tråden Igångsättning pga förlossningsrädsla.. När och hur?