• Bonnnie

Prematur/planerat snitt?

Det talas så mycket om att man som förstföderska går över tiden, men väldigt lite om hur det fungerar att förlösas för tidigt. Jag är nu i v.34/35 och mycket talar för att det blir planerat kejsarsnitt och ev tidigare än beräknat förlossningsdatum (22/5). Flera faktorer spelar in, men bebisen har suttit i säte i över 3 månader vilket minskar chansen till en lyckad vändning. När brukar ett planerat snitt äga rum, förutsatt att barnet har det bra där inne? (Ska träffa BM nästa vecka) Dessutom har jag problem med ryggen och ischias eftersom jag läker diskbråck. Någon mer med funderingar kring detta? Vänds inte bebisen så blir det ju snitt. Men jag är ju orolig för ryggen om det ska bli vanlig förlossning.
    Tacksam för tankar och utbyte av erfarenhet!

• Svar på tråden Prematur/planerat snitt?
  • Me o Mike

Man sätter snittet så nära bf som möjligt.. Ca 1 vecka.. Jag fick mitt 10 dagar innan bf.

• Proletariatet

Mitt snitt planerades till v.36+0, men det var främst pga att jag legat inlagd sedan v.22 för hotande förtidsbörd, för min psykiska och fysiska hälsas skull ansåg de det vara mest humant att plocka ut honom då. Han låg också i säte och hade legat så (med en fot ner som de kände under gynundersökningarna)hela tiden. Något vändningsförsök gjordes aldrig, pga att jag var öppen 4 cm och hade en buktande hinnblåsa så då riskerade vattnet att gå. Nu hann jag inte dit, utan han kom en dryg vecka innan med ett akut snitt iallafall. Hoppas allt går bra!

• pulmones

Hej!

Jag har fyra barn, tre av dom är lite prematura. Mellan 34+ och 35+. "Trots" det fick jag mitt snittdaturm 9 dagar innan BF. Gick givetvis inte så långt då jag inte ens gjorde det med min första (v.37). Så det blev ett akutsnitt i vecka 34+5...helt odramatiskt.

• MeandHim

För mig blev det akutsnitt i V37 (36+3) för jag fick värkar och bebisen låg i säte.
    Inga konstigeheter alls, allt gick jättebra och jag hade tur som fick vara vaken.
    Alla prover han tog var jättebra så nån speciell avdelning slapp vi. Hamnade bara på eftervården

• pulmones

min första låg också i säte och det blidde inga fel

• Bonnnie

Hrm...vad tror ni verkar mest troligt: att man försöker vända bebisen eller att man bedömer att planerat snitt skulle vara det bästa? Barnet mår ju trots allt bra, och alla värden är bra, men den har ju suttit sån här nu så länge....har gjort 4 ultraljud som visar detta, eftersom vi varit tvungna att följa dens tillväxtkurva. Följer den bra nu, tack o lov. Försöker man ens vända då? Får ju veta på torsdag, men vad tror ni?

• Me o Mike

du får välja om du vill försöka vända..

Bonnnie skrev 2008-04-13 14:59:05 följande:
    Hrm...vad tror ni verkar mest troligt: att man försöker vända bebisen eller att man bedömer att planerat snitt skulle vara det bästa? Barnet mår ju trots allt bra, och alla värden är bra, men den har ju suttit sån här nu så länge....har gjort 4 ultraljud som visar detta, eftersom vi varit tvungna att följa dens tillväxtkurva. Följer den bra nu, tack o lov. Försöker man ens vända då? Får ju veta på torsdag, men vad tror ni?
Svar på tråden Prematur/planerat snitt?