• boktok

Vi som låg på 69

Hej! Nu startar jag en tråd för oss som låg på Avd 69 i V-ås. Det skulle vara roligt att höra hur det har gått för er. Här kommer en snabb sammanfattning om Erik: vi blev utskrivna 22 Juni, efter 2 veckors hemvård.
    Erik får remiss till sjukgymnast i V-ås. Dit åker vi fortfarande.
    Sommaren gick fort och vi var mest hemma. Erik ökade i vikt i sin takt. För långsamt för BVC, men det försökte vi att inte bry oss om.
    Idag väger han 8115g, 69cm lång och har ett stort huvud 45,7cm!

• Svar på tråden Vi som låg på 69
  • Proletariatet

Vi låg inte där samtidigt som er, men är också från Sala och låg där två månader med vår dotter (född i november 06 i v.24+1) och nu ett par dagar med hennes lillebror, är hemma på permission nu men blir förhoppningsvis utskrivna imorgon.
    Vad kul att det gått så bra för er

• Jennjen

Vink vink Stina :)

Det var kul och se er på Max ;)

Alexander är ju "lyx-prematur" och följer kurvorna för fullgångna barn, även utvecklingsmässigt. Han blir 1år nu den 22a och väger runt 10,5kilo.

• sulanett

Hallå på er!!  Va kul att du har gjort en tråd för oss som låg på 69:an i v:ås.
    Allt bra med er?
    Här är allt bara bra. Förutom att vi väntar på att vi ska få en remiss till v:ås . Dom misstänker förkylningsastma på Sebastian.

Jennjen: Va stor Alexander har blivit.

StinaB: Erik börjar bli en stor kille han oxå.

Vi ska till Birger den 25 april. Då blir han vägd och mätt. Ska bli spännande och se..

• Snickartjejen
    boktok skrev 2008-04-08 21:00:55 följande:
    Hej! Nu startar jag en tråd för oss som låg på Avd 69 i V-ås. Det skulle vara roligt att höra hur det har gått för er. Här kommer en snabb sammanfattning om Erik: vi blev utskrivna 22 Juni, efter 2 veckors hemvård.Erik får remiss till sjukgymnast i V-ås. Dit åker vi fortfarande.Sommaren gick fort och vi var mest hemma. Erik ökade i vikt i sin takt. För långsamt för BVC, men det försökte vi att inte bry oss om. Idag väger han 8115g, 69cm lång och har ett stort huvud 45,7cm!
    Hej!

Vilken kul tråd!

Jag har legat inne på avd 69 två gånger. Den ena gången med min son som föddes 2003 i vecka 27 och den andra gången med min dotter som föddes 2007 i vecka 30.

Med min son gick allt bra, han som de flesta prematurer hade många apnéer på sjukhuset och de tjöt och plingade heeela tiden vid fönsterplatsen där han låg. Detta avtog ju förstås och dagen före han egentligen skulle varit född skrevs han ut, jippey!! Efter det har allt gått jättebra. Han var sen i utvecklingen det första året men därefter rullade det på som bara den. Idag är han 5 år och spåren av ett prematurbarn är helt borta.

Våran lilla tjej som föddes i okt förra året har det också gått bra för förutom en kraftig tarminflammation när hon var fjorton dagar gammal som fick föra oss till UAS. Där fick vi kvarstanna i en vecka. Därefter har allt gått som på räls. Hon blev utskriven i mitten av december och var otroligt skrikig i två månader ungefär sen blev hon snällheten själv. Förmodligen magen hon hade ont i. Hon flaskmatas och det går bra. Hon väger nu 6 kg och är 62 cm lång, (snart 6 månader).

Avdelning 69 tyckte jag var en fantastisk avdelning med trevlig personal, trevligare andra gången faktiskt, hi hi. Jag trivdes väldigt bra där även om lunchrummet kunde varit liite större...Hur upplevde ni vistelsen där?

Nu ska jag in och kika på era gullegrisar

Kram
    Stolt mamma till två prematurer födda i vecka 27 och i vecka 30
  • Malin F

Hej!

Vilken rolig tråd! Kul o se lite kändisar

Cornelia låg på 69an 8 veckor sen hemvård 2 veckor. (föddes i feb-07, v.28+6)
    Hon vägde 882 gram när hon föddes men nosar på 9 kg strecket nu

Hoppas det är bra med er andra!

Mamma till lilla Cornelia!
  • sulanett

Jag trivdes jättebra på 69:an.  Bra personal. Fast man hade sina favoriter. Sen måste jag säga att föräldrarna som jag träffade när jag låg inne var helt underbara personer. Tur att man hade dom där. Man fick både skratta och gråta tillsammans. Vi stötte varandra helt enkelt.

Vi låg på 69:an nästan i 11 veckor. Först 6v i uppsala och 1v i e-tuna.
    Sebastian kom i v.23+1   570gram och 28 cm lång.

• Isel

Hejsan! Jag känner ju ingen av er men hoppas jag får vara med ändå! Jag fick min son den 16 augusti förra året. Han är alltså snart 8 månader!
    Noel föddes i v 31+5 vägde 1932g och var 42 cm lång. Vi låg på 69an i 24 dygn och hade sedan hemsjukvård i en vecka.
    Tiden på 69an har visst satt sina spår och bearbetas fortfarande... trots att allt gick bra. Man själv blev ju chockad av en hel del som för personalen var helt normalt. Andningsuppehållen var värst och vi tyckte det var jätteläskigt nät de tog bort övervaket på sonen.. Samtidigt så vet man att det finns såå många som har det så mycker värre än vad vi hade det och tankarna har ofta gått till dem...

Vår son ingår i nåt uppföljningsprogram.. vi träffar läkare, sjukgymnast och psykolog. Detta skulle pågå till 5års åldern.. men när vi träffade läkaren förra veckan så sa han att de kommer avsluta noels uppföljning vid 2års åldern istället om allt ser bra ut.

• boktok
    morotsstavar skrev 2008-04-08 22:31:43 följande:
    Vi låg inte där samtidigt som er, men är också från Sala och låg där två månader med vår dotter (född i november 06 i v.24+1) och nu ett par dagar med hennes lillebror, är hemma på permission nu men blir förhoppningsvis utskrivna imorgon. Vad kul att det gått så bra för er
    Hej och tack. Får också gratulera till sonen. När föddes han?
    Erik är född den 15/3-07, i v30+4 dagar,vägde 885g.
    vad skönt att ni är hemma på permis och att ni snart blir utskrivna. Lycka till Ps:Du såg väl tvillingpojkarna i tidningen idag?Ds
  • Lilla EF

Hej!
    Kul tråd! =)
    Vi låg på 69:an förra sommaren i 7 veckor med vår dotter, född 28+3. Vägde 1120 g och var 35 cm lång när hon föddes.
    Emma är snart 10 månader och väger någonstans mellan 7,5 och 8 kilo nu och är ca 67 cm lång(ska till bvc om en vecka)

Allt har fungerat bra efter att vi kommit hem och nu utvecklas Emma i rasande takt känns det som!

Håller med om att vistelsen på 69:an har satt sina spår även om jag också tyckte personalen var underbar!

• Proletariatet
    boktok skrev 2008-04-09 14:40:27 följande:
    Hej och tack. Får också gratulera till sonen. När föddes han?Erik är född den 15/3-07, i v30+4 dagar,vägde 885g.vad skönt att ni är hemma på permis och att ni snart blir utskrivna. Lycka till Ps:Du såg väl tvillingpojkarna i tidningen idag?Ds
    Den 2/4 (v.35+1), idag blev vi utskrivna, stor skillnad i jämförelse med förra gången då vi tillbringade totalt 16 veckor på sjukhus (först UAS och sedan 69:an).
    Ja, jag är kompis med deras mamma
Svar på tråden Vi som låg på 69