• MSJ

Vad kan det vara för fel om man har förhöjt värde av röda blodplättar?

Min son på 3år har haft knölar på sidorna bak i nacken en på varje sida så därför tog läkaren blodprov på honom.

Nu har vi fått svar att det var förhöjt värde av röda blodplättar vad kan det vara för fel då??

• Svar på tråden Vad kan det vara för fel om man har förhöjt värde av röda blodplättar?
  • MSJ

Är det ingen som vet vad det kan vara?

• Snartsmal

Jag tror att man kan ha det vid en infektion,jag vet att det är vita blodkroppar också men är ganska så säker på att det är så även med röda. Hoppas det går bra,är ju så jobbigt att vara orolig. Lycka till med plutten!

• cogito

Förhöjt antal blodplättar kan man bla få vid infektion, inflammation, blödning, postoperativt, trauma mm. Kanske troligast en infektion eller inflammation för hans del? Lycka till och hoppas det blir bra snart!

• MSJ

Jag menar röda blodplättar.

Dom tog ett nytt blodprov igår som jag ska få svar på imorgon.

Läkaren sa att jag inte skulle oroa mig eftersom det kan bero på att han var sjuk med hög sänka och feber en månad innan blodprovet men det gör man ändå som förälder.

• ThisIsMe
    MSJ skrev 2008-04-09 11:00:47 följande:
    Jag menar röda blodplättar.
    Ok. Det finns inget som heter röda blodplättar så det var därför jag undrade.
  • MSJ

Det var det som läkaren sa till mig!

Men nu var värdet normalt på dom röda blodplättarna men formen på blodkropparna var onormal fast enligt läkaren var det bara en marginell avvikelse men vi fick en remiss till Astrid Lindgrens barnsjukhus så att det kan utredas vidare.

Jag vill gärna ha tips på vart man kan läsa om sånt här eftersom jag inte kan något själv??

• ThisIsMe
    Themis skrev 2008-04-15 09:46:22 följande:
    Det finns visst blodplättar och att ha alldeles för många av dem är inte riktigt bra vilket man förstår om man läser här:sv.wikipedia.org/wiki/Trombocyt
    Ja precis, det finns blodplättar (trombocyter) och röda blodkroppar (erytrocyter), men röda blodplättar finns inte. Det var därför jag undrade vad TS menade. Svårt att svara på frågan annars.
  • Lindis41

ts

vad låg värdet på??var det crp som var högt????

• MSJ

Värdet på dom röda blodplättarna (trombocyter) var 500 i slutet på februari men nu var dom på 250 enligt läkaren en normal nivå.

Men det år fortfarande nåt med formen på dom röda blodkropparna men hon sa att vissa kan ha så och att det är en gång på tusen det är nåt farligt.

Men jag har ingen aning om vilka sjukdomar det kan vara tecken på så jag hoppas vi får komma till Astrid Lindgrens barnsjukhus snart annars blir jag galen av att bara vänta!

• Sebbe Snutt

Det finns det visst det!

ThisIsMe skrev 2008-04-09 11:50:08 följande:
    Ok. Det finns inget som heter röda blodplättar så det var därför jag undrade.
  • Pernilla3

Nej sebbe snutt. det finns vita och röda blodkroppar och så finns det blodplättar. De heter bara blodplättar på vanligt språk. thisisme har rätt..man säger aldrig röda blodplättar.

Svar på tråden Vad kan det vara för fel om man har förhöjt värde av röda blodplättar?