• Hotta

Hjälp! Jag har problem!

Hejsan!

Jag är en tjej på 20 år som är tillsammans med en underbar kille som har en ortoligt underbar son på tre år sedan ett tidigare förhållande.

Nu till det viktiga.
    Min killes sons mamma gick bort för ca 4 månader sedan. Han pratar mycket om sin mamma med mig, men jag vet så lite om henne att jag inte vet vad jag skall säga till honom.. Jag vill ju inte säga något som inte stämmer. Skall jag säga något överhuvud taget? Skall jag hålla mig på avstånd så att jag inte "raderar" hans minne av hans mamma? Vad skall jag göra och hur skall jag bete mig?

Jag försöker trösta båda två så gott jag kan, men vad skall jag göra när min kille inte visar eller vill tala med mig om sin sorg? Skall jag låta han vara eller skall jag "peppa" han till att tala om det? Jag vet att jag inte vet så mycket om henne, men jag vill ändå väl, att han kan använda mig som "bollplank" eller "soptunna" eller hur man nu vill sätta ord på det..?

Jag behöver verkligen hjälp, förslag på hur jag kan göra, vad som är bra för alla parter..?

Snälla?

• Svar på tråden Hjälp! Jag har problem!
  • Edona Min Prinsessa

men fråga din svärmor om hur pojken mamma va när hon levde,, så försök sen och prara om henne om nu lilkillen vill, och om din kille inte visa nått så tycker jag inte att du ska va på han om o prata utan säg till han du vet att jag finns här för dig om du vill prata så lussnar jag, för att du vet inte hur du ska göra annars,, jag mennar dessutom är du ung sj så jag tycker inte att du ska ha så mycke press på dig el krav:) lycka till:)//Alma

• Hotta
    Svar på #1
    Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa, visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig ^^ Jag tror inte att det är så jätte lätt att prata med svärmor just nu =( hon är lite instabil hon med.. Det känns jätte jobbigt att inte kunna göra något =( Jag börjar nästan att gråta när lillen pratar om sin mamma. Jag har själv vart i den sitsen han är i nu och jag vill att han skall få den hjälpen han behöver och som jag aldrig fick.

Tack för svaret =) Kram Hotta
  • canmamma

Kanske kunde du och pojken samla ihop lite kort och andra minnen och sätta ihop en liten bok? Be om hjälp från din kille, dagis, bvc, farmor och farfar mm. Och kolla in böcker för barn om sorg på biblioteket. Det är ett stort ansvar att hjälpa någon med ett sådant sorgearbete. Lycka till!!!

• Hotta
    Svar på #3
    canmamma skrev 2008-04-08 17:24:22 följande:
    Kanske kunde du och pojken samla ihop lite kort och andra minnen och sätta ihop en liten bok? Be om hjälp från din kille, dagis, bvc, farmor och farfar mm. Och kolla in böcker för barn om sorg på biblioteket. Det är ett stort ansvar att hjälpa någon med ett sådant sorgearbete. Lycka till!!!
    Tack för tipset =)
  • Calles matte

Låt honom prata om sin mamma så mycket han själv vill men pressa honom inte till någonting. Du behöver inte säga så mycket själv utan det räcker att förklara att du inte kände hans mamma så väl men att du är säker på att hon måste ha varit en underbar människa som fick en sådan underbar son!

• SaramedM

Jag tror att det bästa du kan göra är att möta honom där han är. Låta det komma från honom och ta emot liksom.
    Har han frågor du inte kan svara på så säg det, säg att det vet inte jag, men vi kan väl ta reda på det tillsammans?

Svar på tråden Hjälp! Jag har problem!