Jag är också rädd som fan. MEN visst fan klarar man av det, hur många som helst gör ju dessutom om det! :)
Jag vill inte ha ryggbedövning, annars är jag öppen för det mesta som absolut inte påverkar eller kan skada lillkillen i magen, men som underlättar värkarna för mig. Skulle heller aldrig välja kejsarsnitt framför en vaginal förlossning p.g.a. smärtaskräck.
Jag tittade till ex. på förlossningskliken eller vad fasen det nu heter, men har nu lagt ner det, eftersom det utspelar sig i USA och det finns ju inget konstigare folk, även i förlossningsrum. De skrämmer mig.
Dock är Barnmorskorna på SVT suveränt, de visar hur det går till på Våra sjukhus här i Sverige (än bättre, i Stockholm, där iallafall jag bor). Då vet man vad man har att vänta sig, vilka metoder som används, hur de gör vid alla sorters komplikationer små och stora.
En av de saker jag är rädd för, är att jag inte får behålla min kontroll över förlossningen, jag har en förbannat stark vilja, men är rädd att jag är så borta under värkarna så jag skiter i allt. Ska göra allt som står i min makt för att behålla rent sinne, trots smärtorna. Men jag ska skriva ett förlossningsbrev, och sedan ska sambon plugga in det brevet och så ska vi diskutera mina och hans farhågor, mina och hans tankar, min och hans vilja och alla de saker som är viktiga att Han kommer ihåg.
UT ska han ju... min son... förr eller senare, på ett eller annat sätt :D