• JaneAusten

varannan vecka aktivitet? Finns det?

Min bonusson vill spela fotboll. Hans mamma har svårt att skjutsa och därmed så har vi lite bättre förutsättningar att få iväg honom på saker än vad hon har. Vi körde igång en gemensam fotbollsvända för ett tag sedan men det blev rätt krångligt och efter ett tag fick han nog skuldkänslor och ville sluta "jag är färdig med fotboll nu tack". Försökte övertala honom att fortsätta men pressen på honom kanske var för stor och nöjesvärdet begränsat när han kände sig som en börda.

Man tycker ju att det borde finnas saker som bara sker varannan vecka? Eller hur gör ni andra? Kommer överens? Skjutsar på varandras veckor? Låter barnen "skolka" varannan gång? Svårt tycker jag, man vill ju att han skall få hålla på med saker han med...

• Svar på tråden varannan vecka aktivitet? Finns det?
  • Calles matte

Vi skjutsar på "varandras veckor" ibland men oftast försöker vi se till att barnen har aktiviteter som de själva kan ta sig till de veckor som de inte är hos oss. Om det går att lösa på det sättet beror ju förstås på hur långt ifrån varandra man bor och hur gamla barnen är men för oss har det gått att lösa.

En annan lösning kan ju vara att dela skjutsningen med någon kompis föräldrar. Om ni skjutsar både ert barn och kompisen på era veckor så kanske kompisens föräldrar kan skjutsa den veckan som barnet är hos mamman?

Svar på tråden varannan vecka aktivitet? Finns det?