Säger man dvärg eller kortvuxen?
Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....
Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....
Det är väl inte helt politiskt korrekt att säga dvärg, antar jag, men om man säger kortvuxen så blir det plötsligt inte samma betydelse. Min mamma är kortvuxen (1,56) och jag har en kompis som är kortvuxen (1,55), men det innebär inte att de är dvärgar.
Kortvuxen är det mest korrekta att säga. Är själv kortis med mina 158 cm men ser mig inte som kortvuxen. Jag är kort rätt och slätt.
(Sedan att folk kallar mig pygmé, dvärg, etc för att retas för min korta längd är en annan sak...)
Fast är inte kortvuxen rätt benämning? Om man bara är kort, så är det väl just kort man är?
om man är under 150cm så¨klassas man som pygmé.
Fast det kanske är kortväxt det heter?
De som förr kallades dvärgar vill idag bli benämnda som kortvuxna.
De anser att Dvärg är ett skällsord.
Min syster har en son som har ankondroplasi -det man förr benämnde som dvärgväxt. Medellängden för killar med akondroplasi är i vuxen ålder 132 cm. Det korrekta namnet nu är dock inte "dvärgväxt" utan "kortväxt".
Ja visst, om man tillhör vissa folkslag i Asien och Afrika.
Jag trodde tills nyligen att det "hette" dvärg, men sen jag blev upplyst om att det kan vara stötande så brukar jag säga "jag såg en kille som var kanske 130 cm lång som bla bla bla" istället för "jag såg en dvärg som...".
"Kortväxt" tolkar jag själv som "kort" och använder det därför inte, jag gissar att det kan vara förvirrande för andra också.
Kortväxt eller Liten säger ja...
Är själv 154 Fast...knappast såå liten för dé