• Nennis1

Bedövningar - Vilka ska man ta egentligen? Jag är livrädd!

Jag hade en tuff första förlossning och har nu panikkänslor inför att föda igen. Imorgon ska jag på Aurorasamtal för att prata igenom förlossningen och planera inför den.

Jag vet att jag vill ha bedövning... mycket bedövning. Jag brukar säga allt förutom Sterila Kvaddlar, det tar jag aldrig igen.

Jag undrar lite över Bäckenbottenbedövning. Någon som provat? Bra eller dåligt? Tips på andra bedövningar som ni tyckte fungerade.

Sist fick jag: Eda, Akupunktur (fungerade inte), Alvedon (helt onödigt), Morfin, Sterila Kvaddlar (gjorde asont och hjälpte inte), Varma duschar, Vetekudde...

Denna gång har jag köpt en TENS-apparat som lite hjälp också.

Jag var på förlossningen igår för en koll bara och jag började gråta för jag insåg att snart ligger jag där och möter min största rädsla. Det tog två år innan jag ens kunde tänka mig att skaffa barn igen efter den första förlossningen, så det hjälper inte att säga att man får något vackert i slutändan... Jag är rädd helt enkelt... Livrädd!

Snälla hjälp mig!

BF den 3 maj 2008
  • Svar på tråden Bedövningar - Vilka ska man ta egentligen? Jag är livrädd!
  • stina73

Själv fick jag spinalbedövning och västervikare(är det samma som bäckenbotten?)
    Båda hjälpte men bara ca 1 h var.
    Lustgasen var min bästa vän!!!!! Men överdoserade en hel del.....

Kan inte få EDA men hade gärna fått det eftersom spinalen var så skön att få. Hur var din EDA sist?
    Om den inte fungerade bra kanske du borde få den tidigare nästa gång, då kan den ibland fungera bättre.

Man kan ju få morfin oxå, påverkar ju barnet med men jag tänker definitiv överväga det om jag får lika jobbigt som jag hade förra förlossningen.

Hoppas samtalet blir bra imorgon!

*~*Oliver 20 September-06 kl. 02:21*~*
  • Nennis1

Jag glömde... Lustgas fick jag också.

Ryggbedövningen fungerade bra... dom fyllde på den många gånger, förlossningen tog 36 timmar från det att vi kom in. Narkosläkaren stack mig fyra gågner innan han träffade rätt, har tydligen trång mellan kotorna =( Fick dock vänta länge på den i och med att dom hade mycket att göra.

Den här gången ska jag springa inskrikande -Ge mig droger!

• stina73

hahahaha Skrattande

Ja jag kommer oxå att be om all bedeövning som finns så fort jag kommer in!
    Däremot kommer jag precis som sist försöka att stanna hemma så länge som möjligt, gillar inte sjukhus.

Sedan kommer jag byta barnmorska om jag inte är nöjd, hon som jag hade körde över mig totalt förra gången. Hon förstörde hela min förlossning liksom. Stötade ingenting och lät mig inte välja ställning eller förklarade varför eller något sånt. Så besviken.
    Kommer antagligen välja att ha en doula nästa gång.

• Nennis1

Jag hade också en hemsk barnmorska... När hon slutade sitt pass så tänkte vad skönt, men sen kom hon tillbaka igen... Ska också byta direkt denna gågn om det är någon som man känner sig obekväm med.

• stina73

Redan på MVC sade de att man har rätt att byta BM om man inte trivs, men det är ju inte så lätt när man ligger där halvt medvetslös av smärtor.
    Nästa gång ska jag redan innan ha disskuterat detta med doula eller sambo att om jag säger att jag vill byta så får de helt enkelt ta den disskutionen med BM och inte ge sig.
    Jag som ligger och kämpar ska inte behöva ta fajten med ett ev. byte.
    Som tur är har jag världens mest envisa man till sambo så jag vet att om jag ber om att få byta kommer han absolut inte ge sig förrän vi fått byta till en snällare BM.
    Den första BM jag hade när jag kom in var underbar men sen när förlossnignen verkligen kommit igång så fick man kärringen...verkligen typiskt. Skulle ha varit tvärtom.

• Fnurra

Egentligen ska man ju inte behöva något mer än EDA. Om den har getts rätt så tar den bort nästan alla smärtor.

• Mums

Gå en profylaxkurs och en gravidyogakurs!

Läs Innan du föder av Anna Wilsby!

öva öva öva på att slappna av medvetet!

Välkomna värkarna, det är dem som för dig närmare din bebis!

Dyk in i värken, simma genom den som en delfin, kom upp när värken avtar.

Andas hela vägen ner längs ryggen ner i benen, så slappnar du lättare av i hela bäckenet och låter barnet komma ut.

Lycka till.

Svar på tråden Bedövningar - Vilka ska man ta egentligen? Jag är livrädd!