Mitt drömhus är byggt nån gång runt 30-talet, en klassisk svensk trävilla med charm, i ett och ett halvt plan + källare.
På entréplan:
? Planlösningen ska vara umgängesvänlig på entréplanet
? Stort kök, gärna med traditionell inredning i ny tappning, vedspis, stor kyl, stor frys, matlagningskreativitetsframkallande... :)
? Ett matrum i anslutning till köket, där man får plats minst tio runt bordet
? Vardagsrum i anslutning till matrummet, behöver inte vara superstort, men så att man kan kika på stor tv och ha bra ljud
? Någon form av eldstad som man kommer åt från både matrum och vardagsrum
? Ett större rum med plats för kreativitet, där ett stort bord får rum i mitten med plats för att rita, klippa, måla, sy, bokhyllor efter väggarna, med massor av böcker, plats för två datorer.
? En WC med dusch, givetvis med golvvärme, klinker och pärlspont på väggarna.
Övre planet:
? Varsitt lagom stort rum till barnen.
? Ett lagom stort rum för oss föräldrar, med utgång till balkong under tak.
? Ett stort badrum med både dusch och bad, dubbla tvättställ, massor med förvaring och plats för sittmöbler. Klinker, kakel och golvvärme.
? Ett allrum för tv-tittande, tv-spelsspelande och plats för barnens lek/umgänge.
? Ett dressingroom i anslutning till föräldrasovrummet, med plats för att kunna hänga allt - även t-shirts, toppar, tröjor, sånt som man brukar få vika och lägga i oåtkomliga högar nu. Stor spegel så man kan kolla in sig själv :) Kanske ett tvättnedkast härifrån ner till tvättstugan i källaren?
Källarplanet:
? En tvättstuga av större modell, där det finns gott om bänkar att vika tvätten, plats att hänga tvätt på tork, värstaste tvättmaskinen och torktumlaren, mycket garderober, plats för sittmöbler.
? Ett kontor för vuxna - med andra ord en egen oas att krypa undan på och surfa ostört :)
? Gästrum
? Matkällare - en sån av äldre modell där hela väggarna är klädda med praktiska hyllor att ställa konserver, sylt och saft på, vinställ...
? Hobbyrum för sånt som skräpar ner lite - sågning, målning, osv.
? Rum för lite träningsgrejer och helkroppssolarium.
Utomhus:
? Stor veranda under tak, sån som inspirerar till grillkalas, kräftkalas och sånt.
? Fristående uteplats på tomten, kanske en syrén- eller humleberså
? Vedeldad badtunna med egen liten uteplats, lite avskilt men nära huset
? Stor uppfart med plats för minst fyra bilar
? Fristående dubbelgarage med vatten och avlopp, väl ljudisolerat och plats för fikahörna och sånt grabbigt :)
? Lättskött kuperad tomt, insynsskyddat, med små "rum" i, som gjord för att gå en stilla runda på sena sommarkvällar och kika på allt
Detaljnivå:
? Djupa fönsternischer, så att blombrädan inte sitter på väggen utan i väggen
? Spröjsade fönster i modern tappning så energikraven uppfylls
? Lister, foder och andra snickeridetaljer ska vara vackra att se på, gärna rätt höga golvlister med en liten allmogeavslutning upptill.
? Nätverk ska finnas i hela huset, även telefon och det ska vara gott om eluttag
Nåväl, jag kan hålla på i evigheter och bara komma på mer och mer. Tänk om jag någon gång skulle ramla över mitt drömhus... Antagligen får jag nog kompromissa om något, men det är bra att sikta högt! :)