• inoka

En sommarfråga!!! :)

Jag har en lite löjlig fråga men lite nyfiken på hur ni andra gör...
    Jag är ju adopterad från sri-lanka och gift med en "svensk" och mina barn har fått mkt av det mörka från mej.
    På sommrarna när alla andra smörjer hysteriskt och har kläder på sina små som bränner sig lätt så blir mina små bara mörkare. Jag smörjer dem med solskyddsfaktor 15 en gång på morgonen men det är mest för att de skydda dem från uvljuset inte för att de skulle bränna sig. De gör nämligen inte det. Fråga mamma häromdagen och hon smörjde aldrig mej.
    Jag "tappar" en del av mitt mörka på vintern och på sommaren är det som om jag tar upp den tappade färgen igen och det verkar gälla barnen med. Inte ens när vi är utomlands så bränner de sig.
    Har ni andra med Halvasiatiska barn det så? Eller smörjer ni mkt?

Hoppas ngn förstod detta veliga inlägg.. :)

Inoka!

• Svar på tråden En sommarfråga!!! :)
  • Ane63

Min ena dotter som är från Colombia och har afrikanst utseende, alltså ganska mörk bränner sig faktiskt.När vi var på Cypern när hon var liten så bad hon att bli smörjd.Jag trodde mest att det var för att storasyskonen smörjde sig så jag tog det inte så allvarligt. Hon klagade dock lite över att de sved på axlarna och några dagar senare så flagnade hon där. Dåligt samvete fick jag naturligtvis, för jag trodde absolut inte att hon kunde bli bränd av solen med sin mörka hy. Men men nu har vi lärt oss i alla fall.

• inoka

Simamem: Dåligt samvete ska du ju inte ha :) Men jag trodde faktiskt först att mina kunde bränna sig eftersom halva generna endå är från mannen som blir som en kräfta varje sommar :) Men icke att det hänt ngt. Men jag tänker lite på uvstrålarna som solskyddsfaktorn skyddar mot oxå. De ska ju endå leva många år och jag vill ju inte vara den som ökar chanserna till hudcancer. Så i år ska jag vara lite mer försiktig...

• Angla

Man kan bränna sig utan att bli rörd. Bränner sig gör man då huden skadar sig av UV-strålarna och för att hålla dem borta räcker det inte att smörja en gång per dag. Kläder är bästa skyddet eller att smörja in sig flera gånger per dag.

• Thalis

Ok, nu är jag inte adopterad men min hudfärg är något som min pappa och jag kallar för "tricolor" Jag har nämligen tre färger 1)Gyllenbrun(mest på sommaren) 2)Ljus bärnsten 3)offwhite (På vintern är jag ganska blek,folk har trott att jag varit sjuk) Har en vit mamma och en mulatt pappa,så vi kommer ut i olika färger.Och jag bränner mig väldigt lätt och "fjällar" på kinder och näsa,därför undviker jag solen. Blir röd på kinder och näsa,samt axlar. Förrförra sommaren så kom jag in till apoteket efter att jag bränt mig och kvinnan där gav mig råder att använda SPF 40 i ansiktet. Så detta med att mörkare hud är mer tåligare är inte alltid sant. Vi har smörjt in vår dotter med samma SPF som jag använder.

Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • mammatillvictor

Det är olika, och det beror på var jag befinner mig. När jag var i Rio (kommer från Ecuador) så brände jag mig särskilt mycket men när jag var på Mallorca så brände jag mig något fruktansvärt! Mina föräldrar ville alltid smörja in mig men jag vägrade av någon anledning men efter dessa resor så smörjer jag mig alltid. Klart att även mörka kan bränna sig men kanske olika lätt. Min bror som är chokladbrun smörjde aldrig in sig när han var yngre, han blev bara helt underbart pepparkaksbrun men nu i vuxen ålder så tror jag att han smörjer in sig. Det stramar i huden lätt tycker jag när jag solat och jag kan bli lite röd ibland men aldrig att jag bränner mig enormt mycket, enda gången det skedde var just på Mallorca. Har märkt på sonen som är asiat att han får färg väldigt lätt så honom lär vi smörja in ordentligt till våren/sommaren.

• skogstjejen19

Hej
    har en vän som är från kenya, han är väldigt mörk,
    han kom till sverige i vuxen ålder, flyttade då till boden, och i vårsolen brände han sig väldigt svårt, han hade aldrig varit med om sån smärta, och han som aldrig i sitt 30 åriga liv bränt sig.
    men våra solstrålar är starka, så även om barnet är mörk i huden, smörj och använd kläder, solhatt  m.m

• inoka

Thalis: *S* tricolor kanske jag borde använda på min kusin med..hon får massa olika färger på sommaren :)

Jag har hört med hudläkaren de går hos och han sa visserligen att det räckte att smörja dem en gång per dag på sommaren. Men jag vet inte..Solkläder är väl ngt de aldrig kommer ta på sig förutom att de alltid har keps på sig. de är ju vattendjur och är i vattnet från vi kommer tills vi går hem och där reflekteras ju det mer. Får skärpa mej i sommar.
    Men som du skrev vietnammmamma..din bror som verkar vara lika brun som jag smörjde sig aldrig..kanske har barnen fått mkt att mina gener. MEN man ska ju inte vara nog försiktig. Så till barnens stora hysteri blir det smörjning ngr extra gånger..tur det finns solspray..*S*

Tack för alla inlägg..kul att se hur olika alla är.

• Isa 1

Har inte läst alla svar så någon kan redan ha tagit upp det här.

Min son är från Korea och inte så mörk (min svenska man är mörkare i huden), däremot får min son en betydligt mörkare solbränna än svenska barn.

Jag smörjer honom mycket för ozonlagret har blivit tunnare än vad det har varit tidigare speciellt ju närmare polerna man kommer.

Tror att det är viktigt att smörja alla barn idag oavsett hudfärg eller hur bra man tål solen.

• sari

Vår dotter från Kina bränner sig väldigt lätt på våren, försommaren, lättare än de flesta nordiska barn. Vårt barn har kompisar från Kina som inte bränner sig alls, så det är lika individuellt som mellan oss med nordiskt ursprung. Men UV strålarna ska man skydda alla barn ifrån.

• Angla

Detta togs upp på vår kurs och det som sas var kort och gott att alla kan bränna sig men att det inte alltid syns lika tydligt på mörkare hud. Att man skall smörja sig flera gånger per dag stå nog tom på flaskan men åtminstonde så informerar apoteket om det.

Skydda era barn från solens farliga strålar som i slutändan kan ge malignt melanon.

Svar på tråden En sommarfråga!!! :)