• minimalin

Har kommit på den absolut sämsta med att vara ung förälder (i vissa fall)!!

Det är att man oftast inte har ett jobb när man blir gravid, och att man inte har tjänat ihop speciellt hög pension. Om man då skulle dö, så blir barnpensionen
    väldigt låg, till skillnad mot om man skulle ha jobbat i tio år, ha fast tjänst, ha
    egendom osv.
    Pappa till mitt barn dog nyligen, och han lämnade efter sig 6 kr i månaden till
    min dotter... jag har bara några tusen i pension, inte mycket besparingar, student, i och för sig livförsäkring - men om jag dör så kommer inte mina barn få mycket pengar att leva på fram till sin 18 årsdag, och kommer inte ha mycket till arv.
    Om jag levet fram tills min första anställning efter mina studier så räknar de ut
    hur mycket jag skulle ha tjänat och utgår från det, men just nu så är jag en potentiellt död fattiglapp...!!
    Vill bara säga detta så ni som inte "bryr er" kanske tänker om...

Liv och John
  • Svar på tråden Har kommit på den absolut sämsta med att vara ung förälder (i vissa fall)!!
  • Babylilja

hemskt ja..men vi kanske inte ska gå å tänka på att vi kan dö när som helst...då blir man ju tokig...

• Sesamfrö
    Babylilja skrev 2008-04-01 13:41:35 följande:
    hemskt ja..men vi kanske inte ska gå å tänka på att vi kan dö när som helst...då blir man ju tokig...
    Precis.. Jätte tråkigt med barnets pappa
  • Valkyriah

Det värsta med din sorgliga historia är väl inte pengarna utan att ditt barn inte längre har en pappa

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Pikku Enkeli

Sådär "tragisk" är jag, alltså att vi försöker ha en tillräckligt stabil ekonomi för att vi ska klara av den andres bortgång. Vi har ibland fått höra att vi tänker hemskt och så vidare bara för att vi vill tänka rejält ur ekonomiska aspekter innan vi köper hus, skaffar barneller så vidare. Jag tror på att ha en plan utifall att, för mig är det inte det minsta tragiskt att tänka så.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Tant Green

Om man bara ska tänka på pengar och inte förlorade föräldrar.... så är det ju så att om du också skulle dö så skulle ju din dotter bli adopterad av några andra, och då är det ju de som försörjer henne tills hon blir myndig.

• Tyrlöv

Självklart är ju det mest tragiska i det här faderns bortgång, men samtidigt tycker jag att det är helt rätt att tänka på barnets (och sin respektives) ekonomi. Min sambo o jag har väntat med barn tills båda har fast jobb, vi har tecknat livförsäkringar och skrivit papper på hus, arv osv.. Man vet ju aldrig om/när något oförutsett händer. Det är inte så att vi går o funderar mycket på döden men att ha förberett för det är en trygghet för oss alla i familjen!!

• Lia85

Pengarna är väl inte dirket det viktigaste i livet?

• minimalin

Klart det är sjukt tragiskt att pappan är död, även fast de aldrig träffade varandra, men i princip så tycker jag man ska tänka på det, för blir man själv med barnen när den andre föräldern dör så behövs pengarna!

Liv och John
  • Bevabus

Har inga barn själv.

Jag tror du, TS, menar att det faktiskt finns en hel del unga föräldrar där ute som säger att dom inte bryr sig och i slutändan så blir det inte bra för barnet. Bra att du la upp dne här tråden, vissa behöver faktiskt vakna lite.
    Man har ansvar för barnets framtid och även fast det är obehagligt att tänka på så kanske man inte alltid kommer finns här för barnet och då är det bra att ha en utarbetad plan. Annars kan ju ungen få en jobbig tid efter att ha förlorat sina föräldrar.

• jeanettte
    Bevabus skrev 2008-04-01 17:52:55 följande:
    Har inga barn själv.Jag tror du, TS, menar att det faktiskt finns en hel del unga föräldrar där ute som säger att dom inte bryr sig och i slutändan så blir det inte bra för barnet. Bra att du la upp dne här tråden, vissa behöver faktiskt vakna lite.Man har ansvar för barnets framtid och även fast det är obehagligt att tänka på så kanske man inte alltid kommer finns här för barnet och då är det bra att ha en utarbetad plan. Annars kan ju ungen få en jobbig tid efter att ha förlorat sina föräldrar.
    håller med..
Svar på tråden Har kommit på den absolut sämsta med att vara ung förälder (i vissa fall)!!