Aurora samtal
Hej!
Ni som har varit på samtal inför förlossningen, hade ni mannen med er? Ska gå imorgon och vi vet inte riktigt hur vi ska göra.
Hej!
Ni som har varit på samtal inför förlossningen, hade ni mannen med er? Ska gå imorgon och vi vet inte riktigt hur vi ska göra.
Jag gick själv. Det handlade om mina känslor, mitt tänk. Kände inget behov av att ha min man där. Han ville inte heller men om ens man är traumatiserad från förra förlossningen kanske han också behöver samtalskontakt...? Å andra sidan är det väl synd att han får tiden som är till för dig att prata om dig och dina känslor... Vet inte. Både för- och emot-argument finns ju.
Tänker att det är viktigt att han vet hur jag tänker inför förlossningen. För mig handlar det mycket om att bearbeta förra förlossningen och få veta vad jag kan göra annorlunda nästa gång.
jag hade inte min sambo med mig.
Jag gick ensam. För mej handlade det bara om just mej, han visste vad jag ville och inte ville ändå. Jag tyckte det var lättare att "släppa loss" allting när han inte var med även om jag litar på honom till 100%.
Tillägg, jag gick inför min andra förlossning och första samtalet öste jag bara ur mej allt jag kände satt kvar efter första förlossningen
min sambo följde med andra gången, mest för att han själv ville. Vi är båda nervösa och rädda inför förlossningen, och för honom var det här ännu ett sätt att komma mig nära och frstå hur jag tänker, samt att få lite egen koll inför allt det stora.
Jag tyckte det kändes väldigt bra´efteråt, att han följde. Kändes att vi hamnade på samma nivå och att vi kommer klara av förlossningen- TILLSAMMANS!
Tack för alla svar.
Nu har vi bestämt att jag ska gå själv och om det blir fler samtal kanske han följer med då istället. Hade gärna velat ha med honom men samtidigt vet jag ju inte riktigt vad vi kommer att prata om.
Hmmmm, sitter här och läser de olika inläggen... och blir ännu mer övertygad; Om det inte är självklart att han går till Aurora tycker jag faktiskt inte det är så självklart att han ska vara med på förlossningen heller.
Jag har startat en tråd om det här. www.familjeliv.se/Forum-2-13/m31226339.html
Håller med dig abuelita om att det är viktigt att pappan ska vara delaktig i allt som har med graviditeten och förlossningen att göra.
Nu har jag varit på samtal och känner att det var helt ok att gå själv. För mig handlade det mycket om att gå igenom den förra förlossningen och få ventilera mina känslor.Det var verkligen ett samtal som jag personligen behövde och hade min sambo varit med hade det främst varit som stöd. Fick en tid lite närmre förlossningen och då vill jag absolut att min sambo ska följa med. Då handlar det mer om den kommande förlossningen och det är något vi ska göra tillsammans
nyss hemkommen från mitt första aurorasamtal - och min man var med. dem föredrar att mannen är med eftersom graviditeten och förlossningen är ngt man gör tillsammans, och att dem vill att man förbereder sig som ett team. sen känner jag att det är bra att han hör allt från oss båda (aurorabm och mig) ist för att jag ska komma hem och upprepa allt. han får en egen bild av det hela och det blir inte så att jag glömmer berätta ngt som är av vikt.
är nog helt upp till en själv. låt det bli ett beslut som ni tar som ett par - blir bäst så.
Jag gick själv, men sa till mannen att han fick följa med om han ville. Däremot var mannen med när vi träffade läkaren vid båda tillfällena, eftersom det är där de slutgiltiga besluten tas och det kändes vettigt att han fick vara delaktig i dem och utifrån samma information.