Det har nyligen beslutats av barnläkarföreningen att rekommendationen för prematurbarn ska vara att de INTE ska ålderskorrigeras för mat, då tarmen och bakteriefloran börjar utvecklas då barnet föds. Självklart ska man gå efter vad barnet är redo för, men man behöver inte tänka korrigerat. Din barnläkare borde veta mer om detta, den nya informationen hade iallafall nått min barnläkarmottagning längst uppe i norrländska glesbygden. Såhär svarade growingpeople på frågan: (läs nedifrån och upp)
---
Hej igen,
Jag har nu fått besked. Man har nu bestämt (neonatalläkarnas styrelse inom Barnläkarföreningen) att man ska uppföda barnen enligt kronologisk ålder - det vill säga enligt den rekommendation som jag skrev nedan. Hoppas att det nu kan sprida sig över landets BVC. Så det blir likformigt.
Med vänlig hälsning
Growingpeople experten
Hej,
Tack för din fråga.
Som du själv skriver så varierar rekommendationerna över landet. På de flesta håll anser man att ge enligt kronologisk ålder, det vill säga hur gammal barnet är enligt födelsedagen. Vi vet att matsmältningsenzymerna då är utvecklade så att maten kan tas om hand i tarmen. Om någon månad kommer man att försöka komma fram till enhetlighet i landet. Mitt förslag är att du ger enligt hans ålder, det vill säga ge den välling som är ämnad att ge vid 4 månaders ålder till honom när han är 4 månader och gröt och smakportioner vid 5 månader. Så pröva alltså om en månad.
Med vänliga hälsningar
Grwoingepople experten
Fråga: Hej!
Jag undrar vad som gäller med prematurbarn och mat! Jag har fått så varierande svar när jag frågat här på BVC, och de medger att de inte vet så mycket om just prematurbarn. Iallafall undrar jag om jag ska gå på korrigerad eller icke-korrigerad ålder då det gäller annan föda än bröstmjölk/ersättning. Min son är född i vecka 28+3 och är i dagsläget tre månader gammal, alltså just över fullgången. I "vanliga" fall kan man ju börja med välling eller grötsmakisar vid fyra månaders ålder ungefär, men ska jag vänta tills han är fyra månader korrigerat eller kan jag prova om en månad ungefär?
/Cloudberry