• Cous

Hiv- och hepatittest

Hej,

Inför en eventuell äggdonation utomlands efterfrågar kliniken hiv-test, samt hepatit B- och C-test. Var i Stockholm kan man ta detta utan remiss? Vårdcentralen säger nej...

• Svar på tråden Hiv- och hepatittest
  • Me o Mike

Inte får dom säga nej! Bara att du måste gå via en läkare innan.

Cous skrev 2008-03-28 19:33:47 följande:
    Hej,Inför en eventuell äggdonation utomlands efterfrågar kliniken hiv-test, samt hepatit B- och C-test. Var i Stockholm kan man ta detta utan remiss? Vårdcentralen säger nej...
  • Lucifer

du kan nog även kontakta en std-mottagning och tala om varför du vill ta proven och vilka prov du vill ta så ska nog dom kunna hjälpa dig.

• ninnie65

Ingen kan väl säga nej till dessa tester! Man behöver inte ens säga vad man ska använda svaren till man har ändå rätt att ta dessa tester. Så har jag fått höra. Men säkrast är ju att gå till en STD-mottagning ändå.

• Raspberry81

Hej! Vi gjorde de testerna på kliniken vid första besöket i Riga. Vi hade missat att vi skulle ha med de, varpå de tog de på plats. Fick svaret dagen efter via email. De tog även min mans sperma vid första besöket. Det kan kosta extra, men de tog aldrig ngt betalt. De är ju i behov av att testerna blir gjorda (för att ni ska kunna bli deras kunder), och vill de inte i sverige gör säkert kliniken utomlands testerna! Jag har hört att det är svårt att få hiv-tester i sverige.....mycket märkligt måste jag säga. Man ska vara i en sk riskgrupp. Haft oskyddat sex utomlands etc. Dumt som gatan, men så är det!

• Vroooooom

På Sesam City får man ta HIV test men jag minns inte om de erbjuder tester för hepatit.
    Har för mig att dom ska ha drop-in mottagning någon dag i veckan.

• Cous

Hej alla, tack för hjälpen! Vi ska kolla i veckan, men på STD-mottagningarna tycks de inte ta hepatit C-tester.

• Ayrtons

När jag skulle göra dessa tester tog jag kontakt med min lokala vårdcentral och beskrev i princip vad det handlade om och där var det inga problem.

Problemet var dock att de av sekretess eller säkerhetsskäl, vad vet jag, ej skrev ut de sista 4 siffrorna på provsvaret. Så när vi kom till kliniken och jag tog fram provsvaren dög de inte i o m att de ej kunde säkerställa att det var jag.

Det löste sig dock på så sätt att en läkare på vårdcentralen fick skriva ett intyg att provsvar nr xxx tillhör person yyy. Detta skickade jag till kliniken och då var det i ordning.

Svar på tråden Hiv- och hepatittest