• malibos

Drar du av för resor till skolan?

Jag skrev tidigare ett inlägg här och undrade hur ni andra som studerar gör med reseavdrag. Jag studerar och det blir en hel del resor på skolorna. Jag har hört massor av människor som drar av för resor till studieorten, men kände mig ändå osäker. Därför skrev jag till skatteverket. Lägger ut den info jag fick här eftersom jag tänkte att det kan vara till allmänt intresse. Här är svaret jag fick:

Hej Maria!

Ska försöka ge klarhet i frågan om reseavdrag! För att få göra avdrag för resekostnader är förutsättningen att resan måstevara till och från ett förvärsarbete. (och med vissa undantag gäller ocksåatt man endast kan få avdrag för billigaste färdsätt till och frånarbetet.) Tanken är att man ska få avdrag för resekostnader som överstiger8 000 kr eftersom resorna anses vara en förutsättning för att man ska kunnata sig till sitt förvärsarbete och därmed försörja sig. Får man ingeninkomst av tjänsten, som ju t ex är fallet när man studerar(studiemedel/lån klassas ej som inkomst av tjänst), ger det inte hellernågon rätt till avdrag för resekostnader. (Det ger heller inte rätt tillandra avdrag som te x övriga kostnader.)

Kostnader för resor till och från skola kan dock ibland vara avdragsgilla,men då är kravet att man har en anställning (en tjänst varifrån man får sininkomst) men att arbetsgivaren beordrat vidare utbildning eftersom detta ären förutsättning för att kunna sköta arbetet. Studierna får alltså inte ske"på eget initiativ" utan ska vara ett krav från arbetsgivarens sida. Manska dessutom ha inkomst från arbetsgivaren. Vad gäller "vanliga" högskolestudier är resekostnader med andra ord aldrigavdragsgilla, oavsett studiernas omfattning. Tyvärr...

För att kunna få avdrag för studier krävs det som sagt att arbetsgivarenkräver vidare studier för att arbetet ska kunna skötas. Om så är fallet fördig bör du bifoga ett intyg från arbetsgivaren i din deklaration för att fårätt till avdrag för resekostnader till och från skola. Normalt är som sagtresekostnader till och från skola aldrig avdragsgilla - oavsett vilketbelopp man kommer upp till.

Hoppas du fått svar på dina funderingar!

• Svar på tråden Drar du av för resor till skolan?
  • vcent

När jag studerade så drog jag av i deklarationen. hade aldrig jobbat innan studierna och heller ej under studierna. Men jag hade kollat upp med skatteverket som sa att man som student uppfyllde villkoren för reseavdrag. detta var i typ samma tid som du 

• me33

Det ska inte göras något jävla avdrag för resor till och från skola Skrikandes

Svar på tråden Drar du av för resor till skolan?