• malibos

Drar du av för resor till skolan?

Jag skrev tidigare ett inlägg här och undrade hur ni andra som studerar gör med reseavdrag. Jag studerar och det blir en hel del resor på skolorna. Jag har hört massor av människor som drar av för resor till studieorten, men kände mig ändå osäker. Därför skrev jag till skatteverket. Lägger ut den info jag fick här eftersom jag tänkte att det kan vara till allmänt intresse. Här är svaret jag fick:

Hej Maria!

Ska försöka ge klarhet i frågan om reseavdrag! För att få göra avdrag för resekostnader är förutsättningen att resan måstevara till och från ett förvärsarbete. (och med vissa undantag gäller ocksåatt man endast kan få avdrag för billigaste färdsätt till och frånarbetet.) Tanken är att man ska få avdrag för resekostnader som överstiger8 000 kr eftersom resorna anses vara en förutsättning för att man ska kunnata sig till sitt förvärsarbete och därmed försörja sig. Får man ingeninkomst av tjänsten, som ju t ex är fallet när man studerar(studiemedel/lån klassas ej som inkomst av tjänst), ger det inte hellernågon rätt till avdrag för resekostnader. (Det ger heller inte rätt tillandra avdrag som te x övriga kostnader.)

Kostnader för resor till och från skola kan dock ibland vara avdragsgilla,men då är kravet att man har en anställning (en tjänst varifrån man får sininkomst) men att arbetsgivaren beordrat vidare utbildning eftersom detta ären förutsättning för att kunna sköta arbetet. Studierna får alltså inte ske"på eget initiativ" utan ska vara ett krav från arbetsgivarens sida. Manska dessutom ha inkomst från arbetsgivaren. Vad gäller "vanliga" högskolestudier är resekostnader med andra ord aldrigavdragsgilla, oavsett studiernas omfattning. Tyvärr...