• LiMo

GI-mat.... Vad innehåller mest proteiner och samtidigt lite kolhydrater?

Som rubriken säger så behöver jag tips på mat med högt protein och lågt GI.... tips??

• Svar på tråden GI-mat.... Vad innehåller mest proteiner och samtidigt lite kolhydrater?
  • Oliner

Omelett är väl allas favorit.

Annars gör kycklin, biff eller vad du nu äter och istället för potatis, ris (eller vad du äter) ta en stor sallad till, brukar vara gott :) Eller ät en mindre del tex ris och ta en extra kycklingfile eller nåt

• Hallonsaft78

Hej!

Ett bra tips om du vill lära dig att leva med GI, bli medlem på GI viktkoll. Du får jättebra koll och bra recepttips!
    www.giviktkoll.se

Lycka till!

• lolou

Makrill i burk, tonfisk. Billigt och lätt!

• Maddisen80

hallonsaft ,vad heter du på giviktkoll ? jag heter maddisen _80

Hallonsaft78 skrev 2008-03-26 15:07:13 följande:
    Hej!Ett bra tips om du vill lära dig att leva med GI, bli medlem på GI viktkoll. Du får jättebra koll och bra recepttips!www.giviktkoll.seLycka till!
  • Maddisen80

limo,kyckling,keso,kesella, ägg

LiMo skrev 2008-03-26 09:32:56 följande:
    Som rubriken säger så behöver jag tips på mat med högt protein och lågt GI.... tips??
  • Andreas tjej

Kesella, keso, "rent" kött, ägg....

• LiMo

Maddisen80

Jag finns också på giviktkoll heter MoLi där eftersom LiMo var upptaget .....

• hopee

Tycker jag är ganska bra på att äta GI mat, det jag har problem med är vad man ska äta till frukost? Äter omelett ibland men klarar inte att äta det många dagar i rad...

Skulle bli tackam för tips!

• LiMo

Disa D.

Gillar du keso?? Jag älskar keso så jag kan gärna äta det till frukost ihop med skinka och grönsaker. Annars finns det ju yoghurt med frysta eller färska bär, mums!!

Är du med på giviktkoll.se? De har jättemycket bra tips,en bra dagbok, stoooor receptbank och kostar "bara" 89:- i månaden..

• hopee

LiMo: Nej är inte med i giviktkoll och har inte planerat att gå med heller..

Keso är absolut ett bra förslag, det är bara det att jag inte tycker det är så mättande. Därför förstår jag inte vad som skulle kunna ersätta kolhydraterna..just den här mättnadskänslan är vikitig för mig.

• Ari Gold

Varför skulle du ersätta kolhydraterna Disa? GI handlar om att lära sig äta rätt sorts kolhydrater, inte om att utesluta kolhydrater.

Kesella, ägg keso  mm. är inte exempel på mat med lågt GI. Det går inte att mäta gi värdet på ett ägg, de innehåller inte några kolhydrater.

GI är inte ett mått på mängden kolhydrater i ett livmedel utan på kvaliten på kolhydraterna i ett livsmedel. Poängen är att lära sig äta kolhydrater av god kvalitet. För att undvika kolhydrater behöver man inte lära sig GI över huvud taget.

• hopee

Da Mutt: Du har rätt, jag har blandat ihop alla dieter
    men man läser ju lite då och då att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt, och det har jag så svårt för.

• Ari Gold
    hopee skrev 2008-03-28 09:43:37 följande:
    Da Mutt: Du har rätt, jag har blandat ihop alla dietermen man läser ju lite då och då att man ska äta så lite kolhydrater som möjligt, och det har jag så svårt för.
    Det har jag då aldrig läst från någon seriös källa i varje fall. Däremot att man ska äta så lite _snabba_ kolhydrater som möjligt och det är en helt annan sak. GI uppfanns ju för att skilja ut de goda kolhydraterna från de dåliga. Om alla kolhydrater var farlig sklulle GI inte behövas.

Protein är bra på så sätt att det mättar mer per kalori än vad fett och kolhydrater gör. Men de livsmedel som i huvudsak innehåller protein (tex kesella, keso och ägg som nämnts ovan) är i regel fattiga på viktiga vitaminer och antioxidanter som ger bättre imunförsvar, fräschare hyr, längre liv (om nu inte livet bara går ut på att vara smal???). Att äta överdrivet mycket protein är dessutom tungt för levern och njurarna bland annat.

Skippa gärna vitt mjöl och socker, men sluta vara rädd för kolhydrater. Grönsaker är människans huvudföda - inte ägg och keso. 

"Det finns i dag ett stort antal undersökningar som påvisat ett samband mellan hög konsumtion av frukt och grönsaker (vilket innebär ett högt intag av olika antioxidativt verkande näringsämnen) och en minskad risk för olika sjukdomar, främst hjärt-och kärlsjukdomar och vissa former av cancer" - livsmedelsverket.
  • LiMo

Da Mutt..

Jag vill inte vara en kritisk tråkmåns men en del av det du säger går emot det jag läst. Jag läser till SSK och hoppas att min kurslitteratur är pålitlig. Vad gäller kroppens åldrande så är det mig veterligt konstaterat att kost KAN påverka men inte nödvändigtvis gör det betydande. Jean vad hon nu heter som blev 122 år levde inte så sunt, rökade tex. Vad gäller hjärt/kärl-sjukdommar så är eskimåer mycket förskonade från detta och de lever på just fett och protein av fisken (precis som vissa av oss svenskar för inte allt för länge sedan).

Jag säger inte att du har fel i det du skriver men jag skulle nog lägga fram det lite försiktigare eftersom vetenskap är något högs tillfälligt och nästa vecka kommer det nya råd.

Precis som du skriver så handlar det nog mer om GB än om GI, eller?

Trevlig helg

• Ari Gold

Du får ursäkta om jag verkar som en kritisk tråkmåns men esperterna på livsmedelsverket (se citat) väger tyngre för mig än någon som pluggar till sjuksköterska.

Jag har själv studerat bland annat historia och etnologi och det lär man sig också mycket på... bland annat att det där med de köttätande eskimåerna är något av en folklig myt. Eskimåer har alltid ätit lavar och växter de kunnat hitta samt i stor utsträckning tillgodogjort sig det vegetariska maginnehållet på vattenlevande djur.

Om du vill skippa antipoxidanterna så goi ahead...till och med atkins själv (för det är vad råden i den här tråden handlar om - inte om GI) åt och rekommenderade andra att äta tillskott av antioxidanter då hans kost inte kunde tillgodogöra kroppens behov av viktiga näringsämnen. inte ett bra betyg åt sin egen livsföring om du frågar mig.

• LiMo

(ta nu inte detta fel jag är vänligt inställd)

Alltså tråden handlar egentligen om GI men om man följer giviktkoll så är början lite mer mot atkins hållet tror jag? Den är enligt dem (om du inte läst deras råd) i 3 olika steg där första steget nästan helt utesluter kolhydrater men ca 500 g grönsaker (vissa)/dag kan man lätt äta, deras råd är precis som du säger att detta är inget man kan leva på under längre perioder eftersom kroppen BEHÖVER kolhydrater men det är en start för att minska insulinproduktionen...... jag kan inte så mycket om det här ännu (inte för jag anser att du har rätten att vara otrevlig för det).

Jag ifrågasatte inte dig helt och hållet eftersom du uppenbarligen kan mer än mig på området (och SSK är förmodligen inget du värderar högt).... Jag ville inte verka viktig som jag skrev..... det jag vill komma till är att det finns så många olika sanningar, i alla fall enligt mig.

Tycker för övrigt ditt svar var otrevligt, trist.....

• Snowy

LiMo. Läser oxo till SSK och håller med dig. Det där med att utesluta kolhydrater (om det nu bara gäller i ett par veckor till att börja med) är ju farligt. Och har man inte riktig koll på vad man håller på med kan det gå illa...
    Lätt att missförstå vad GI handlar om, när man t.ex. läser kvällstidningar. Uteslut kolhydrater och gå ner i vikt, m, skitbra!! Önskar att folk var lite mer inasatta i att ändra sin kost hur som helst.

• Maddisen80

Limo,vad roligt att du finns där med

LiMo skrev 2008-03-27 18:26:57 följande:
    Maddisen80Jag finns också på giviktkoll heter MoLi där eftersom LiMo var upptaget .....
  • user1337
    Hallonsaft78 skrev 2008-03-26 15:07:13 följande:

Hej!

Ett bra tips om du vill lära dig att leva med GI, bli medlem på GI viktkoll. Du får jättebra koll och bra recepttips!
    www.giviktkoll.se

Lycka till!

Fast det kostar väl en del att bli medlem där?
Svar på tråden GI-mat.... Vad innehåller mest proteiner och samtidigt lite kolhydrater?