Hormonvärdesmätning
Jag är fortfarande förvirrad sedan jag läste att en klinik gör testcykel av hormonbalansen innan insättning. Alla vi som gör en behandling startar väl på 0 i värde i.o.m procrensprutan. Det vill säga att alla sätts i klimakteriet, oavsett om man är där redan eller inte. Sedan startar en behandling med estradiol och gestagen, som väl är avvägd för att passa alla? Är det så att en del tar upp hormonerna sämre? Jag har för mig att slemhinnan är det synliga beviset för hur kroppen tillgodoser estradiolet, därmed är det väl endast gestagen:et man mäter i provcykeln? Gestagenet är det viktiga för att ägget ska fäsat och börja växa (förutsatt att slemhinnan växt till sig bra) FAST det jag inte förstår är: ÄR inte 2 crinone (3 i de vanliga vaggisarna) en jättedos, som ligger i överkant speciellt utformad för fertilitetsbehandling som SKA vara tillräcklig? I en "vanlig" kombinationsbehandling med estradiol och gestagen ligger gestagenet på 1mg. I ex crinone ligger progesterondosen på 90mg. Eller är inte progesteron ett gestagen? Det är kanske där jag missuppfattar helt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 09:32
Jag har nu läst mig till att gestagen är ett syntetiskt progesteron. Fast det finns olika slags gestagener. Däremot vet jag inte om de har olika slags verkan, men det trot jag. Min gissning är att endast biverkningarna är olika, beroende på vilket gestagen man använder.