• Pildi

Ofostrig graviditet

Hej!

´07 fick vi avbryta en graviditet pga ofostrig graviditet.Jag blödde hela tiden och visste långt före VUL att ngt inte stämde, tyvärr. Idag upptäcktes på VUL att jag är gravid igen men man kunde inte se något foster. Man tog ett blodprov vilket visar på en tidig graviditet. Hur vanligt är det att man får upprepade missfall just på grund av ofostrig graviditet. Ngn som har varit med om detta?

• Svar på tråden Ofostrig graviditet
  • Doglover

Hej!
    Jag har haft ofostrig graviditet två ggr. 2002 och 2005. Dock blev jag gravid och fick barn 2003. Jag fick höra att det är mycket vanligt att få det. Tydligen vanligare än man tror även hos dom som inte har svårt att bli gravida. Hos oss andra upptäckts det oftast eftersom man kanske får just tidigare vul än andra som inte alls får det utan bara tror att det är ett "vanligt missfall". Jag tror inte att det är vanligare att man får upprepade heller, alltså att det hänger ihop. Min syster fick ett får drygt ett år sedan (har ej svårt att bli gravid) har precis fått barn. Min kompis likaså även om det var många år sedan....
    Vet du hur långt i graviditeten du har gått? Håller alla tummar för dig!
    Lycka till!

• HoppetKärleken

Först vill jag beklaga Pildi och hoppas att det vul du varit på nu bara var för tidigt för att se ett foster.

Sen undrar jag er inställning här, läkarna jag frågat säger olika...jag hade först ett vanligt mf i v6 sedan en ny graviditet och då fick jag se ett foster samt tickande hjärta i v7+3 och i v10 vid ett vul fanns inget kvar...en läkare säger att jag råkat ut för MA och en säger ofostrig graviditet. Va tror ni?

Kram

• Pildi

Vet inte riktigt.Jag testade negativt efter en IVF behandling mitten av februari. Trodde inte att jag kunde bli gravid. Jag hade sprayat för nedreglering i 21 dagar och fick ingen blödning. Jag var på ultraljud i går för att kolla nedregeleringen och de upptäckte man graviditeten. Man såg inget foster, bara fostersäcken.Det togs ett blodprov som visade på en tidig graviditet. Ska på VUL om två veckor. Det känns så himla jobbigt att vänta.

• ängla75

Får jag fråga vad ofosttrig graviditet är?

• Pildi

HoppetK: Jag tror att du hade en bebis.

ängla:När man inte kan se ett foster i fostersäcken...

• ängla75

Tack för svaret! Grattis till graviditeten!

• Krusbär

Ofostrig graviditet betyder att man inte kan se ett foster på vul, bara en tom fostersäck. En graviditet har påbörjats, men fostret dör så tidigt att det är för litet för att synas på vul. Det kan också ha börjat tillbakabildas. Så ofostrig är i princip samma sak som tidig ma.

• ängla75

Förlåt!! Trodde att man var gravid iallafall. Stort ursäkta från mig!

• Krusbär

Alltså, man är gravid även vid en ofostrig graviditet. Det betyder bara att fostret inte lever längre och att det är för litet för att synas på vul.

• Pildi

Jag hittade en intressant sida på engelska och läst vilka kriterier som gäller för att man ska ställa diagsnosen "ofostrig graviditet"

According to the Encyclopedia of Medical Imaging, the criteria for a diagnosis of blighted ovum are:
    1) failure to identify an embryo in a gestational sac measuring at least 20 mm via transabdominal ultrasound.
    2) Failure to identify an embryo in a gestational sac measuring approximately 18mm or more via transvaginal ultrasound.
    3) Failure to identify a yolk sac in a gestational sac measuring 13mm or more.

Hmmm, min fostersäck var ca 5-6 mm, hur f.. kan man då leta efter ett foster? Tycker ni inte att det är konstigt att på en fertilitetsklinik kan man med säkerhet inte fastställa med hjälp av VUL en graviditet?

Svar på tråden Ofostrig graviditet