• solida

Vad tjänar en trafikärare?

Hej!
    Det vore guld om nån ville hjälpa mig! Jag har kommit på att jag gärna skulle vilja bli trafiklärare, tror att det är ett jobb som passar mig. Jag är just nu förskolepedagog men jag trivs sisådär. Helt ok, men inte jättesuperbra, om ni förstår.
    Så läste jag om trafiklärare och att utbildning går man på komvux i 1,5 år innan man kan bli lärare. Sen läste jag att ingångslönen är ca 17500 kr...??? Stämmer det?
    Jag har 19500 i lön nu, och har ingen lust att gå ner i lön efter att ha utbildat mig (även om det är komvux).

Vore jättebra om det finns nån trafiklärare som kan hjälpa mig!!

• Svar på tråden Vad tjänar en trafikärare?
  • Tecken

Solida: Vad är en förskolepedagog? Menar du förskollärare? Blev lite konfunderad när jag läste ditt inlägg...

Det stämmer att trafikskollärare inte tjänar så bra, men det är ju faktiskt bara en kort komvuxutbildning.

OBS: Jag är INTE trafikskollärare

• Pethra
    Tecken skrev 2008-03-25 22:11:48 följande:
    Solida: Vad är en förskolepedagog? Menar du förskollärare? Blev lite konfunderad när jag läste ditt inlägg...
    Pedagog är den "nya" benämningen på lärare.
  • solida

Hej! Alla som arbetar inom förskolan är förskolepedagoger, oavsett vilken utbildning man har. Själv är jag barnskötare i grunden men har gått flera påbyggnadsutbildningar och därav fått ytterligare kompetens inom flera områden. Dock är jag inte förskollärare, då jag inte gått lärarutbildningen.

OK, hur vet du hur mycket en trafiklärare tjänar? Känner du någon som är det? Jag tycker att det låter otroligt lite när barnskötare som är nyexade (alltså kommer direkt från gymnasiet) får 18000 och uppåt (här i Stockholm). Inte för att det är samma yrke, men det känns väldigt lite med 17500 kr/mån ändå. Är det inte olika på olika ställen i landet?

• Tecken

Jag känner en som jobbar som trafiklärare, därför vet jag vad en dylik tjänar. Det skiljer sig säkert, beroende på var man bor i landet. Men, återigen: Det är ju faktiskt bara en kort utbildning till att bli det, så det är inte så konstigt att man inte tjänar så mycket. Det är iofs inte alltid som lönen sätts i relation till utbildning/behov etc.

Visste inte att alla i förskolan var pedagoger - men nu vet jag

• brokig

Min fd svärfar är trafiklärare och han har just fått ett jättelyft, hela 23000 k får han i lön nu som 55 åring med ett helt yrkesliv bakom ratten. Det är tydligen väldigt bra, innan fick han 20500. Han är då utbildad utbildningsledare och har drivit egen körskola samt utbildat busschaufförer åt ett av sveriges största bussbolag.

Svar på tråden Vad tjänar en trafikärare?