• Babe

fakta om chanser för prematur v23- 33

Hej! Jag har en dotter född v33 och är nu gravid igen med risk för prematurförlossning... (tvillingar). Är nu i v25 och lycklig för varje dag/vecka småttingarna vill stanna =) Har någon lite mer info om hur stor chans/risk bebisarna har i de olika veckorna från v23-33...?
    Dottern född i v33 andades själv, är frisk i övrigt men var inte kaxigt stor.
    Tacksam för svar!
    Babe

• Svar på tråden fakta om chanser för prematur v23- 33
  • Nellies matte

Utvecklingen inom nyföddhetsvården går hela tiden framåt och det som inte var möjligt för 10- 20 år sedan är möjligt idag. Nu kan barn som är födda efter 23-24 graviditetsveckor (tre- fyra månader för tidigt) överleva, men samtidigt går det inte att blunda för riskerna. Generellt kan sägas att risken för skador minskar om barnet är äldre och mer moget.

Cirka 70-80 procent av de barn som är födda före graviditetsvecka 29 överlever. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 29 och 32 överlever fler än 90 procent. Av de barn som är födda mellan graviditetsveckorna 33 och 37 överlever 99 procent av barnen.

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Nellies matte

hittade ovanstående på vårdguiden

• cloudberry79

Överlevnadschansen är stor, samtidigt så måste man ju som sagt vara väldigt medveten om vilka svårigheter de små barnen har när de föds. Min egen son är född i brytpunkten, alltså mellan vecka 28 och 29. Han hade god överlevnadschans, men jag var helt oförberedd på hur sjuk han skulle vara! De flesta överlever ju, helt klart, men en del med väldigt svåra komplikationer.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Babe

Nellies mamma: Tack för infot!

cloudberry79: Oj, hoppas han mår bra idag!? Av din undertext förstår jag att han är under 6månader än? Vilken liten kämpe!! Sköt om er, kram/Babe

• Full av förhoppning

I Lund har de räddat
    58% av alla födda i vecka 23+0
    90% av alla i vecka 25+0
    Men det är ren överlevnadsstatistik.

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • marre 84

hej
    joo i oktober födde jag enäggstvillingar med akutkäisasnitt då ena av tvillingen var död..och detta var i v 31..sonen som överlevde hadde många komplikationer vi låg inne på neo 2 månader mest behövde han syre så han fick hjälp av CPAP och hamnade 3 gånger i respiator då han hade svårt att andas..

det finns självklart chans..jag håller tummana för dig..

• Babe

marre 84: oj, vad ni fått gå igenom, men hoppas din lilla kämpe mår bra idag! Ha det gott!!

Full av förhoppning: tack för uppgifterna...

För bebisar som föds efter v28 är utsikterna ljusare (i genomsnitt) vad gäller mindre komplikationer mm har jag läst någonstans...

• Angelo rubato

Jag föddes 26+2 och dom sa att det fanns goda chanser att hn skulle klara sig. Och att de flesta över vecka 25 går att räddas. Jag kommer inte ihåg så mycket, jag höll på att föda och efteråt har jag inte satt in mig så mycket i det. Lycka till!

• Angelo rubato

Och nej, jag föddeS inte i vecka 26+2, utan jag födde. Ursäkta.

• Nellies matte

Jg födde min flicka i v.26+5 och innan hon kom hade läkaren berättat för mig att så länge hon klarar sig till v.27 så blir det lugnare.

Svar på tråden fakta om chanser för prematur v23- 33