• Anonym (Ledsen)

Är så ledsen och besviken över att vänta min tredje son.

Jag vet att många kommer att bli upprörda över mitt inlägg. Särskilt alla ni som har svårt att få barn och skulle göra vad som helst för att få ett men jag vet inte var jag skall vända mig för att få prata av mig. Jag väntar mitt tredje barn och har sedan tidigare 2 jättefina killar. Jag älskar dem enormt och skulle dö utan dem. Nu väntar jag min tredje son och känner en sådan stor besvikelse och frustration över att det inte är en flicka. Jag skäms så väldigt mycket för mina känslor och tankar så jag inte ens kan prata med min man om detta. Jag vet inte vad jag skall ta mig till, utan jag gråter bara för mig själv. När bebben i magen sparkar så vill jag inte känna vid den, jag vill helst inte prata om den. Alla i min omgivning vill helst att vi skall få en flicka och jag har så svårt att säga att det är en kille i magen. Jag hoppas så innerligt att jag kommer känna samma underbara känsla som jag har gjort med mina andra två killar när de har fötts och fått kommit upp på mitt bröst, men jag är så tveksam!
    Mitt förstånd säger mig att jag måste acceptera situationen och att jag inte kan förändra det som är, men hur skall jag komma tillfreds med mina känslor. Jag blir galen! Jag vet inte hur jag skall orka med tre killar, mina två som jag har är väldigt busiga och bråkiga. De tar all kraft som jag redan har och hur skall jag orka en till! Jag vet att alla säger att "det skulle du ha tänkt på tidigare" och jag säger det själv till mig! Men nu är situationen som den är och jag ber till er som har varit i samma situation att ge mig några råd hur jag skall komma tillfreds med tanken att få en kille till!

• Svar på tråden Är så ledsen och besviken över att vänta min tredje son.
  • Baby T

KÄNNER IGEN DE DÄR... ficm min 3e flicka o oktober 07... när vi var på könsultraljud så blev jag också besviken.... mest för min mans skull.. för han ville ju SÅÅÅ gärna att de skulle vara en kille.... nån han kunde ha med i garaget o så... .men de la sig efter ett tag.....o när väl de där lilla knytet kommer ut så skiter man fullständigt i om de är en kille eller tjej... bara de mår bra...

förstår att de kommer bli jobbigt med 3 killar... mitt enda tips o råd är egentid.... ta några timmar i veckan o var bara dig... få massage... träna... klipp dig... ta ett varmt bad... tro mig...är man noga med att unna sig själv egentid...så klarrar man de mesta... o gossarna får en piggare gladare mamma... lycka till... kramar

• Anonym (också pojk)

Kanske prata med barnmorskan? även med bvc. De borde ju kunna ge råd eller hänvisa dig.
    Ang att pojkar är busiga så håller jag med. mina är 1,5 o 4,5 år nu o de håller på att ge mig psykbryt flera gånger om dagen
    Men jag vill hellre ha pojkar när jag tänker på hur det ska bli i tonåren sen. Ofta är de väl lite lugnare i yngre tonåren vad jag förstått. (Jadå, jag vet, alla är olika ) Men så som jag betedde mig i tonåren med fylla o beteende mot mina föräldrar osv vill jag inte att mina barn ska göra.....

• skrumlan

Har precis avslutat Katerina Janouch bok " Dotter önskas". Den var jävligt bra och handlar om ditt problem. Jag kan lätt känna mej in i det. För trots att jag har en underbar son så längtar jag ihjäl mej efter en lite tjej.
    Hoppas du känner dej bättre snart.
    Kram J

• Anonym

Jag kan förstå att man önskar ett visst kön, det gör även jag. Men jag kan inte förstå hur man kan bli så besviken att det får ta så stor plats att man inte ens vill kännas vid det lilla barnet.. Blir ledsen av att läsa. Man vet ju att man inte får välja, varför är det ändå så svårt att acceptera?

Omgivningens förväntingar.. Ja, man kan inte leva upp till allas förväntingar och åsikter, allt ska kommenteras in i minsta molekyl. Ge omgivningen ett finger eller fråga vad det är för fel med triss i prinsar!!
    Hade du väntat en tjej och alla hade sagt "åh, vilken TUR för er" och "äntligen en flicka!" så hade du säkert stört dig på det och tänkt att "vad är det för fel på pojkar då?", sådana är vi människor, aldrig nöjda.

Jag tror det lugnar sig med tiden. Prata med din bm, eller psykolog, smält nu detta så ska du se att när det väl är dags så kommer det att bli en enorm känsla när BARNET kommer upp på din mage -fast det har en snopp!

Visst, min erfarenhet är också att pojkar är lite vildare än flickor Men barn är olika. De kan vara sjuka också, och det är nog enklare att sköta om tre vilda friska killar än en multisjuk tjej. Klart man orkar, de flesta är friska och starka och vi orkar alltid mycket mer än vi tror! Några jobbiga år får man räkna med när man har småbarn, man fixar det -för man måste ju!

Grattis till pojken i magen o  massa lycka till!

• Anonym (Ledsen)

TS här! Tack för både råd och stöd. Jag skall ta och köpa mig Katarina Janouch bok och få lite råd om hur jag skall gå vidare. Jag kan tyvärr inte prata med min bm på MVC, vi känner varandra privat och jag skäms så väldigt mkt för mina känslor och tankar. Jag har också så himla dåligt samvete mot den lille i magen, han har ju inte valt att bli född och förtjänar all kärlek och bekräftelse som finns.

Tack alla!

• Anonym

har 2 töser och är gravid med 3:an nu, hoppas på en pojk för sambons skull, tror att han skulle bli besviken om det blev en tjej igen, fast han säger att han inte skulle bli det.
    Själv skulle jag bli göör glad om det ville komma en liten tös igen.

• Anonym

Du skrev att alla runt omkring dig vill att det ska vara en flicka. Kan det vara så att du känner ett misslyckande gentemot alla förväntningar och samtidigt skuldkännslor pga din besvikelse och andras ev. besvikelse? Men det är ok att vara besviken och ledsen. Tillåt dig själv att gå igenom de här kännslorna och om det inte blir bättre så be att få prata med en kurator, det brukar finnas på MVC. Jag tror inte att du kommer älska din lille kille mindre för det. Kram!

• Anonym

Jag tänkte på en sak, att dina pojkar kommer ju inte vara barn för alltid, utan de kommer att växa upp och troligtvis hitta flickvänner och fruar - och då kan du skämma bort dem och bli världens mest älskade svärmor Sedan får säkert dina pojkar barn också i framtiden, så att du kanske blir farmor åt en liten tjej, eller flera...
    Vet inte om det hjälper något att tänka så just nu, men din "tjej-tid" kommer nog ska du se, om några år

• Spartacus

jag tror inte att det värsta med könslängtan är att barnet inte är efterlängtat, för det ÄR det, det kommer att vara så självklart att det var just HAN som skulle komma när han är dina armar...

det värsta är nog snarare ett dåligt samvete, för det har ju alla med könslängtan, man får verkligen inte känna så, man ska vara tacksam för det friska barn man får!

jag tror det bästa är att du TILLÅTER dig själv att sörja den flicka du inte fick, då kan du snabbare börja glädjas åt den kille du faktiskt får! bry dig inte om vad andra tycker, du hade en dröm som gick i spillror, sörj den drömmen! bygg sen bitvis upp en ny drömbild där du låter den nya lilla killen komma in i familjen!

stor kram spartacus

• Anonym (Ledsen)

TS: Tack för de förnuftiga orden och råden! Jag upplever att känslorna går upp och ner och jag hoppas att jag framöver kan ärligt glädjas åt denna graviditet och såklart killen i magen! Jag önskar bara att jag hade någon att prata med, kan inte förmå mig att erkänna för min man, MVC eller min vänner. De skulle verkligen tycka att jag är helt absurb och knäpp!

Svar på tråden Är så ledsen och besviken över att vänta min tredje son.