• Anonym

Hur mycket kostar en advokat vid en bodelning?

Jag skulle vilja veta hur mycket det kostar för en advokat vid en bodelning? Behöver inte ha någon exakt summa bara jag får ett hum om vad det kan ringa runt.

• Svar på tråden Hur mycket kostar en advokat vid en bodelning?
  • Birgitta2

Allt från 500 kr i timmen till hur mycket som helst. De får ta ut i princip vad de vill. Men du kanske kan ansöka om rättshjälp? Det hjälper advokaten/juristen till med. Då betalar du 20% av den egentliga summan.

På min gamla firma tog vår jurist 1500 kr exkl moms, vare sig det gällde skadereglering eller familjerätt.

• Anonym (karen)

Min kostade 1500 kr/h ink moms. Det var mycket strul med papper hit och dit och uppgifter som skulle kollas eftersom exet krånglade, så det tog tid. 8 h tror jag det blev totalt.

Är ni överens och kan ta fram de papper som krävs så går det rätt fort. De skriver upp era tillgångar, skulder och delar enl. lag (eller hur ni vill om ni är överens) och ni skriver på=klart.

Är ni inte överens måste ni ha varsitt ombud. Fungerar inte det kan ni ansöka om bodelningsförättare som tvingar fram uppgifter och delar enl. lag.

• Kentaloo

Hej jag har en vän som fick en räkning på 6.300 kr och var anst på en bank kan det verkligen kosta så mycket ?dom ska dela på den kostnaden!

• Anonym (Nyskild)

Jag fick prisuppgift mellan 20000 och 50000 för tre år sen, så det låter jättebilligt

Svar på tråden Hur mycket kostar en advokat vid en bodelning?