• Fräken

Har efter allt "tjafs" börjat fundera på kejsarsnitt! Hur skulle ni göra?

Hej,

Hade en traumatisk första förlossning som efter 32 timmar slutade i akut snitt eftersom han låg i ansiktsbjudning och värksvaghet. Själva snittet var ingen fara, men behandlingen efter snittet då jag aldrig fick upp sonen på bröstet utan de bara snabbt visade honom för mig, sedan försvann BM med pappan och jag låg själv på uppvaket utan att veta hur han mådde.

Har under denna graviditet varit helt inställd på vaginal förlossning, men har under den senaste månaden börjatt må mycket dåligt pga högt blodtryck (har legat inne någon dag pga detta). När jag har pratat med läkare och BM hör jag att risken för akut snitt är ökad pga av detta. De vill inte sätta igång mig pga att jag är snittad sedan tidigare. Har under de senatse dagarna därför börjat få otrolig ångest inför förlossningen och är livrädd att förlossningen ska sluta som förra gången. Funderar därför att kräva planerat snitt, då det känns som om man har betydligt mer kontroll då. Samtidigt skulle jag vilja föda vaginalt.

Ska till BM imorgon och måste då betsämmt mig för hur jag vill ha det! Är i vecka 39 + 4. Hur skulle ni ha gjort? Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Har efter allt "tjafs" börjat fundera på kejsarsnitt! Hur skulle ni göra?
  • Danni 83

Hej!

Jag har bara varit med om en förlossning som gick bra, men tog 29 timmar och var jobbig. Har en kompis som vart akut snittad efter över 35 timmars värkarbete då inte bebben låg som den ska. Kanske att du skulle försöka med en vaginal om det är det du vill, bara för att se att du kan klara av det men vara inställd på snitt?
    Förstår att du är orolig, som tur är är svenska läkare och barnmorskor oftast väldigt duktiga.

Lycka till!

• scooby

Jag fick oxå göra ett akut kejsarsnitt förra förlossningen pga dalande hjärtljud och fick inte heller upp honom på bröstet. Visade lite snabbt upp honom och försvann sedan iväg med honom. Tyckte inte heller att det var speciellt roligt Ska den här gången föda vaginalt och hoppas slippa kejsarsnitt den här gången! Men slutar det så, så är det väl inte så mycket att göra åt det... Hade oxå en lång förlossning, eller latensfas kanske man ska säga - värkar i 3 dygn. Men det är ju inget som säger att det blir lika igen! Kan ju gå mycket fortare den här gången

TS: Hur ligger din bebis nu? Är h*n fixerad? Behöver ju inte bli som förra gången! Men skulle det bli så, så kanske du ändå är lite inställd på att det kan sluta på det viset och det inte blir en lika chock med snitt den här gången? Det är ju aldrig roligt när det blir akut - är en skrämmande upplevelse med allt ståhej och något man helst undviker! Med mig sprang dom genom korridorerna - bara det gör ju att man blir skraj! Usch... Men jag resonerar som så att jag verkligen vill genomgå en vaginal förlossning, så därför kommer jag satsa på det Tror att jag hade chansat på vaginalt om jag varit i samma sits som dig, med ökad risk för snitt igen - för det är ju ändå inte säkert att det slutar så Men det är ju du som måste känna vad som känns bäst för dig!

~~Albin ska bli storebror! BF 10 april -08 ~~
  • HaJoMi

Undrar hur det gick för dig hos din BM?

Min första förlossning slutade också med snitt pga värksvaghet och ev för att hans huvud låg fel (öppnade mig bara 1 ynka cm), 19 dagar över tiden efter 5 misslyckade igångsättningsförsök. Vid snittet "glömde" de tala om när de tog ut sonen och sedan gick de direkt ut för att suga honom ren utan att visa upp honom så jag visste ju inte ens att han fötts. (Borde kanske känt själva urplocket men det var jag isåfall för nervös/stressad/orolig för att förstå och uppmärksamma)

Detta fick mig att må dåligt ända fram till min dotter föddes i höstas. Jag hade turen att få en helt fantastisk vaginal förlossning där allt gick som det skulle men det jobbiga är ju att man inte har några garantier innan. Jag förstår dig fullt att du funderar/-t på planerat snitt men menar att det kan gå vägen med. Min vaginal förlossning är det häftigaste jag varit med om!

Lycka till hur det än blir

• Annnne

Husk at de tar ikke bort ungen uten grunn heller.
    Når man blir født med keisersnitt så renses ikke lungene som de gjør ved en vanlig fødsel så de må ut og sjekke at lungene er rene. En infeksjon er ikke noe man vil utsette et litet barn for.

Lykke til uansett hvordan fødselen blir. En spennende tid.

En hilsen fra Norge

Svar på tråden Har efter allt "tjafs" börjat fundera på kejsarsnitt! Hur skulle ni göra?