Har efter allt "tjafs" börjat fundera på kejsarsnitt! Hur skulle ni göra?
Hej,
Hade en traumatisk första förlossning som efter 32 timmar slutade i akut snitt eftersom han låg i ansiktsbjudning och värksvaghet. Själva snittet var ingen fara, men behandlingen efter snittet då jag aldrig fick upp sonen på bröstet utan de bara snabbt visade honom för mig, sedan försvann BM med pappan och jag låg själv på uppvaket utan att veta hur han mådde.
Har under denna graviditet varit helt inställd på vaginal förlossning, men har under den senaste månaden börjatt må mycket dåligt pga högt blodtryck (har legat inne någon dag pga detta). När jag har pratat med läkare och BM hör jag att risken för akut snitt är ökad pga av detta. De vill inte sätta igång mig pga att jag är snittad sedan tidigare. Har under de senatse dagarna därför börjat få otrolig ångest inför förlossningen och är livrädd att förlossningen ska sluta som förra gången. Funderar därför att kräva planerat snitt, då det känns som om man har betydligt mer kontroll då. Samtidigt skulle jag vilja föda vaginalt.
Ska till BM imorgon och måste då betsämmt mig för hur jag vill ha det! Är i vecka 39 + 4. Hur skulle ni ha gjort? Någon med liknande erfarenhet?