• Anonym (?)

Hjälp! Vad kan ske med bodelningsförrättare?

Hej! Måste veta hur detta med bodelningsförrättare funkar! Har fått en utnämnd via TR, exxet (fd sambo) har ej motsatt sig det så vi har ett möte med denna advokat snart. Mina frågor till er som vet hur detta funkar är:
    - om motparten skulle utebli, vad sker då?
    - om motparten tar med sig ett eget ombud (får man det?) utan att förvarna, vad sker då? (Jag kommer ju isf vara tvungen att omboka tills jag kan ta med eget)
    - annat viktigt / goda tips??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp! Vad kan ske med bodelningsförrättare?
  • Anonym (?)

Ingen som vet? *puffar*

• Anonym

Varför skulle ni ha med er egna advokater? En bodelningsförrättare är väl en neutral advokat utsedd av tingsrätten för att se till att bodelningen blir rättvis. Det blir bara ännu dyrare om ni ska ha varsin egen advokat också. Bodelningsförrättaren måste ni ju också betala med hälften var - har ni då varsin egen advokat så blir det ju 1 ½ advokatkostnad per person istället för som nu bara halva summan av en advokat.

• Anonym (?)

Ja, jag vet det. Men jag har ett ex som inte alltid tänker klart. Eller kanske jag skulle säga har ett eget sätt att uppfatta saker och ting på.

• Anonym

Om han har lust att betala för en egen advokat också så låt honom göra det. Själv skulle jag nog lita på att bodelningsförrättaren kunde sitt jobb och spara in den kostnaden även om han hade skaffat en egen advokat.

Bodelningsförrättaren måste få uppgifter om vad ni har för gemensamma tillgångar så om inte exet dyker upp så får bod.för. kolla dina uppgifter med exet för att se att dom stämmer med hans åsikter. Bod.för. kan alltså inte gå enbart på dina uppgifter om inte exet dyker upp men kan kanske skriva ner de saker som du uppger att ni har haft och som ska delas och sen skicka ett brev till exet där han får chansen att yttra sig över det som du anser ska delas på.

• Anonym

För att spara in på arvodet till bod.för är det nog också bra om du redan innan har förberett dig och skrivit ner en lista på vilka saker i bostaden som du anser är dina privata, exets privata och vilka som ni ska dela på samt även ett förslag på hur du anser att fördelningen ska gå till. Då har ni något att utgå ifrån och slipper sitta och dra hela historien från början. Har du sen bevis också i form av kvitton etc. på vem som betalat för vad så kan det ju vara en god idé att ta med sig dom.

• Anonym (?)

Ok, så om han inte kommer blir det ytterligare väntetid. Verkar "tandlöst". Trodde bodelningsförättare hade mandat att besluta, varför då inte "köra hårt": göra som TR att den som inte kommer mister sin chans att föra sin sak...

• Anonym (?)

Tack, har redan tillhandahållit bodelningsförrättaren en mycket utförlig bohagsförteckning och annat underlag.

• Anonym

Du tänker på tredskodom? När TR utfärdar tredskodom så måste de alltid skriva i kallelsen att det finns risk för tredskodom om man inte dyker upp. Sen måste de också alltid ha delgivit stämningen med kallelse så att de är säkra på att motparten dels har fått reda på att det är ett möte, vad som kan ske om man inte dyker upp (tredskodom) och hur den tredskodomen kommer att bli (stämningsansökan - dvs. kärandens syn på det hela som då blir resultatet av domen).

• Anonym (?)

"tredskodom ", ja det låter som det jag tänkte på (är inte säker på alla juridiska begrepp). Men det jag iaf menade var att jag trott att bodelningsförrättare har större mandat utöver att anses vara "opartisk" och att kunna ta beslut (till viss del el?).

• Anonym

Visst kan bf fatta beslut om hur boet ska delas, så om ni inte kommer överens så får alltså bf fatta beslut. Blir ngn av er då missnöjd så har ni ju chansen att överklaga det beslutet.

• Anonym

Du har ju redan lämnat in din bouppteckning till bf, har exet lämnat in sin också? Ni ska ju göra varsin. Om exet trilskas och inte lämnar in ngn bouppteckning så kan bf ansöka hos TR att de ska döma ut vite, dvs att han får betala böter om han fortsätter att trilskas. Man kan alltså inte dra ut på detta i en evighet.

• Anonym (?)

Tror inte att exxet lämnat in nåt ännu. Men skönt att höra att han får böta om han inte samarbetar! Och att Bod. för. kan besluta - även om det kan överklagas...

Men om ansökan görs att TR skall döma ut vita, hur lång tid kan det ta isf?

• cucu

Jag vände mig till Tingsrätten och fick en advokat som heter Birgitta Mörner. Hon har tagit en del timmar för att bodela en lägenhet.anmälde henne till tingsrätten och hon fick stannar kvar. Bodrlningsförrättare får grön ljus utan någon tydligt krav från tingsrrätten De får dra ut med tiden genom att inte ge tillräkligt med information till kunderna vilket leder till onödiga samtal. Nästan aldrig hittar Tingsrätten någon anledning till att entleliga en bodelningsförrätare. Jag rekomenderar att ni vänder sig till en advokat firma utan att inblanda Tingsrätten

Svar på tråden Hjälp! Vad kan ske med bodelningsförrättare?