• Hallle

Moderkaka framvägg, är det vanligt?

Var på ultraljud förra veckan och bm sade att moderkakan var i framvägg. Vad innebär det? Är det vanligt? JAg känner inte så mycket sparkar, jag lände mer med första barnet vid denna tiden än vad jag känner nu. aKan det bero på att moderkakan sitter framme?

• Svar på tråden Moderkaka framvägg, är det vanligt?
  • viseversa

japp den isolerar.jag hadde min i framvägg med dottern och kände första tydliga sparken först i v22. Dewt är inte lika vanligt att den sitter i framvägg.men helt ofarligt.

• viseversa

det innebär att du har moderkakan ut mot "gatan" iställer för in mot "ryggen" så den sitter som en kudde och isolerar sparkarna. men efter ett tag känner man tydliga sparkar ändå.

• snabbavinden

jag väntar tvillingar och har en i frammvägg och en i bakvägg. Hittils så har jag bara kännt den ena bäbisen för den andra ligger bakom moderkakan. Visst är det lite tråkigt för dom två tidigare gravideteterna så kände jag sparkar runt vecka 16-17 o nu känner jag inte alls lika mkt är nu i vecka 21.

• Annabel

jag har också min i framvägg och precis som viseversa sa ..så sa min BM att det kan göra att jag känner forterrörelser senare + att det oftast tar längre tid att känna dem från utsidan  - vilket är särskilt tråkigt för mannen kan ju tyckas.

men för övrigt så är det lika vanligt som att ha den i bakvägg tydl.

(¯`♥.¸..?:*¨¨*:?..♥ ღ ♥ღ♥ .?:*¨ ¨*:?.¸.♥´¯)
  • LyNxQ

Jag antar att jag hade det när jag väntade Linnea, för jag kände bara buffar och knuffar, inte en enda hårdare spark!
    Dessutom låg hon oftast med ryggen utåt och då känner man tydligen ännu mindre.
    (det är egen självdiagnos eftersom de inte sa något på ultraljudet, men denna graviditeten är helt annorlunda)

• Thisla

Jag hade det med första barnet. Kände inte sparkar så tidigt och de var mer "dova" och kunde kännas ut mot ryggen.

Andra barnet hade jag den INTE i framvägg och det var så härligt. Kände rörelser tidigt. Även sambon kunde känna. Kunde följa fosterdelar utanpå magen, se fötter/armbåge/knä som stack ut mot huden. Hela graviditeten kändes mer "nära" och mer kontakt med barnet på slutet.

• Cattis31

Jag väntar barn nr 3 och har oxå moderkakan i framvägg, har haft så även med de andra två. Jag har känt sparkar inne i magen sen vecka 17 ungefär men min man kände en spark för första gången i går kväll och nu är jag i V 23. Nu ser man till och med på magen att bebben sparkar

(¯`°?.¸ ღ♥Älskar min man & våra guldklimpar Ludwig 1997 & Philip 2002 & Bf Juli 2008♥ღ ¸.?°´¯)
  • TantT

jag hade oxå i framvägg och då lossade inte moderkakan vid förlossningen.

• Cattis31

Jag har inte haft några problem med att mina moderkakor inte har lossnat de två gånger jag har fött i alla fall... plus att när jag var på UL så sa läkaren att det såg jättebra ut och att det inte är konstigare att ha den i framvägg än i bakvägg.

(¯`°?.¸ ღ♥Älskar min man & våra guldklimpar Ludwig 1997 & Philip 2002 & Bf Juli 2008♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Moderkaka framvägg, är det vanligt?