• Bojjan84

Vill veta allt om labrador.

Jag funderar på att köpa en Labrador, har en del ras fakta men vill gärna höra mer personliga erfarenheter om rasen, är det en bra familje hund (små barn)mm. Sen undrar jag om nån kan rekomendera nån bra kennel?

• Svar på tråden Vill veta allt om labrador.
  • Baby T

dom har svans o 4 ben... .... oooo päls har dom med

• tiidjej

Jag har en underbar jakt labrador, han älskar barn och mat, men har inte lika lätt att lägga på sig som de andra varianterna av labrador.

Väldigt aktiv både fysiskt och psykiskt, Han har stort behov av att träna hjärnan och långa promenader. Sysselsätter man inte honom som man bör så blir han rastlös och bär runt på grejjer när man inte är hemma. Allt som det har varit mat i demolerar han oxå då. Men det blir ju så ibland i livet, periodvis har man inte samma tid som man vanligtvis har.

Det är en underbar hund, jag ångrar inte en sekund av rasvalet. Passar oss utmärkt när vi gillar att vara ute i nationalparker och fjäll o vandra o grilla över öppen eld.Det blir många långa prommenader. Vi har många vänner som har barn som han verkligen älskar och barnen älskar han med. Han är otroligt tålmodig.

Har man tid att ge labradoren den uppmärksamhet han behöver så är det en mycket bra hund. Labradoren med sååå många andra hundar är igen "dörrmatta".

Vår hund är gosigare än de flesta labbar jag har mött. han har stort behov av kärlek. Detta kan bero på att han har varit misshandlad hos den förra familjen han bodde hos. han är känsligare än andra labbar tror jag. har det hänt ngt speciellt skrämmande under dagen så kan han gråta i sömnen på natten, men talar man lugnande till honom så vaknar han och somnar om.

Ställ gärna fler frågor om du undrar ngt! Jag var otroligt tacksam över alla som berättade sina personliga erfarenheter för mig när vi funderade på att ta över vår.

Lycka till i Hundletandet :)

• Bojjan84

Är det en stresstålig hund? Våran förra humd (cocker spaniel mix) blev jätte stressad när det blev mycket liv runt om så som barn gråt el livligt busande. Vill ha en stabil hund som jag kan ha med på allt från stojiga barnkalas till lugna båtfiske turer..

• tiidjej

min hund går o lägger sig om det blir för stojigt, jag tror de flesta labbar gör det.

han kanske är med en stund om det innebär att han oxå får vara med o leka men inser han att det bara är massa människosysslor så lessnar han o går o lägger sig.

Min hund har ibland lite svårt att vara passiv i främmande situationer. Men det brukar gå över.

• iii

En labrador är helt underbar familjehund, jättesnäll och tålamodig. Det krävs MYCKET för att göra en labbe arg

Den är nog mer krävande än vad många tror. Det är ingen "soffhund" utan den kräver sitt när det gäller motion och att få jobba med hjärnan, annars roar de sig gärna själv och det slutar ofta med att de äter upp hus och hem
    Labradorer är ju avlade till att apportera så de bär gärna omkring på saker.
    Den är väldigt lättlärd och har mycket "will-to-please".

Den går ofta bra med andra hundar, min labbe fullkomligt älskar alla andra hundar. Och människor. Lite för mycket ibland Han är alltid så full av glädje när han träffar folk att han inte vet var han ska ta vägen

Jag kan tycka att de kan vara lite lättstressade när det händer mycket runt omkring dom, tex man får besök och så. Det blir bättre om de blir ordentligt aktiverade, men de vill ändå gärna vara med i händelserna istället för att ligga stilla och ta det lugnt. Men det är också en träningssak, det är viktigt att träna passivitetsövningar med dom sedan dom är små.

De har fått rykte om sig att vara lite feta, och det stämmer ju att de älskar mat. Det är en fördel vid träning då dom gör allt för en godisbit Men så länge man motionerar dom ordentligt och inte ger dom för mycket mat så blir dom inte heller feta.

• Skrutt74

Labradoren är från början en jakthund och bör ha ordentligt med stimulans. Sorgligt att se hur många använder dem till sällskap och fodertunnor. Kan vara värt att tänka på.

• iii
    Skrutt74 skrev 2008-03-23 17:38:28 följande:
    Labradoren är från början en jakthund och bör ha ordentligt med stimulans. Sorgligt att se hur många använder dem till sällskap och fodertunnor. Kan vara värt att tänka på.
    Inte bara från början, de är fortfarande jakthundar Tyvärr inser inte folk det och tror att de duger som "bara" sällskapshund. Men man behöver ju inte ut i skogen för det, man kan ju lägga spår och ha apporteringsövningar hemma på gräsmattan också
  • Bojjan84

Tack igen för svaren. Mja jag e ju inte ute efter en jakthund men jag är intresserad av lydnad och vill även testa spår.
    HUR pass mycket jakt dom? Det är ju faktiskt "bara" en sällskaps hund vi vill ha.... (dock inte en soffpotatis)

• iii
    Bojjan84 skrev 2008-03-23 21:06:13 följande:
    Tack igen för svaren. Mja jag e ju inte ute efter en jakthund men jag är intresserad av lydnad och vill även testa spår.HUR pass mycket jakt dom? Det är ju faktiskt "bara" en sällskaps hund vi vill ha.... (dock inte en soffpotatis)
    Det går utmärkt att bara använda dom till lydnad och vill du spåra är det ju jättebra! Du behöver absolut inte syssla med värsta jakten, utan det är mer att man får tänka på om man kan tillfredställa hundens behov. En jakthund vill jobba, men det går lika bra med att "jobba" med lydnad. Huvudsaken är att den får använda hjärnan. lägger du då spår ibland och apporterar lite så räcker det utmärkt. Det är mer "Ren" sällskapshund som den inte passar till, dvs promenader bara. Den vill ha en uppgift i livet
  • Bojjan84

Hur pass "tjuriga" är dom? Är uppvuxen med Schäfer och tycker dom kräver lite för mycket "fast hand"..

• MajaLinnéa

Under hela min uppväxt har mamma och pappa haft labbar (inte jaktlabradorer, utan den "gammeldags" sorten).

De ÄLSKAR mat (kan öta hut mkt som helst!), och vatten (att bada i alltså).

De hundar vi hade var jättebra med oss barn. Jag minns när jag var liten och hade ett marsvin som jag hade uppe ibland. När jag tröttnade på att ha marsvinet uppe gick jag och la det hos hundarna, i deras hundkorg
    En gång glömde jag marsvinet där, och kom på det efter några timmar. Då låg hunden snällt kvar bredvid marsvinet.

• MajaLinnéa
    Bojjan84 skrev 2008-03-23 21:30:32 följande:
    Hur pass "tjuriga" är dom? Är uppvuxen med Schäfer och tycker dom kräver lite för mycket "fast hand"..
    Dom vi har haft har INTE varit tjuriga! Enbart glada. Men visst, vilken hund behöver inte en fast hand, egentligen?
  • iii
    Bojjan84 skrev 2008-03-23 21:30:32 följande:
    Absolut inte tjuriga alls. Dom är bara glada, det är det man får jobba med, att kontrollera gläjden De är ofta väldigt valpiga, stora barnungar som bara vill ha kul.
  • Bojjan84

Själklart behöver hundar en fast hand men vissa mer och vissa mindre. Tack (igen) för svaren, jag blir mer och mer säker på att det kan vara en hund soom passar oss.

• valeriia animals

hej,du ville veta mer om labradorer ???jag kan allt har 4 gula labradorer en är 11 månader och heter denny det är min egen svara  om du vill veta någotHjärta

Svar på tråden Vill veta allt om labrador.