• Bel

Hur mådde ni efter en laparoskopi?

Hej!

Jag undrar hur ni mådde efter er operation?
    Hur gjorde ni med såren, tvättade ni dem, hade ni bandage på eller lät ni de vara öppna?

Jag har tvättat lite med vanlig koksaltlösning och hemma har jag gått utan bandage/plåster för att lufta.
    Jag har en väldigt djup navel och jag är rädd för att det blir väldigt smutsigt. Jag har också varit VÄLDIGT svullen om magen.

Jag skulle bli väldigt glad om ni kunde berätta lite om era erfarenheter:)

• Svar på tråden Hur mådde ni efter en laparoskopi?
  • Pimpinellan

Första gången gick allt på tok,bl.a blev ena såret infekterat. Denna gång läkte navelsåret inte heller som det skulle,men det blev inte lika illa som sist. Det läkte i stort sett hela såret utom en blobba i mitten som lossnade efter ett par veckor,läkte til synes och blev en skorpa som sen lossnade och då var det blött under. Jag tvättade med desivon och satte plåster på några ggr och sen var det bra. Än i dag vågar jag inte ta i när jag duschar magen,allså tvätta med svamp runt naveln för jag har fortfarande en liten skorpa kvar,men det ser läkt ut i alla fall. Svullen var jag en vecka kanske.

• Barbabok

Mådde ok, gjorde min 11/3. Såren är så gott som läkta nu.
    Hade plåstret på 3 dgr, sen vanliga plåster som skydd mot skav. Har duschat som vanligt men undvek att peta där. Smorde in med lite barnolja för det kliade så otroligt.
    Naveln kan du ju rengöra m.h.a. en tops med lite sprit på.
    Jag var också svullen, hade mysboxor/morgonrock på 3-4dgr. Sjukskriven då alltså, inte på jobbet!

Det är i motvind som drakarna flyger
  • deauville
    Bel skrev 2008-03-22 13:22:37 följande:
    Hej!Jag undrar hur ni mådde efter er operation?Hur gjorde ni med såren, tvättade ni dem, hade ni bandage på eller lät ni de vara öppna?Jag har tvättat lite med vanlig koksaltlösning och hemma har jag gått utan bandage/plåster för att lufta.Jag har en väldigt djup navel och jag är rädd för att det blir väldigt smutsigt. Jag har också varit VÄLDIGT svullen om magen.Jag skulle bli väldigt glad om ni kunde berätta lite om era erfarenheter:)
    Man mår olika från gång till gång och det är garanterat olika från person till person. Magen är däremot svullen för att man pumpar in gas i den vid titthålsoperationer för att se bättre. Har du ont i såren, får feber eller liknande uppsök sjukvård!
  • AMH80

Jag hade på mina plåster 2-3 dagar och sen tvättade jag bara med tvål och vatten. Sen hade jag vanligt plåster när jag hade jeans på mig några dagar. Man ska helst inte hålla på med annat som sprit och sånt på sår för då förstör man den naturliga sårläkningsprocessen, viktigt är att bara hålla rent.
    Har svullnaden gått ner nu då? Kan tillägga att jag mådde pyton efteråt, så jäkla ont.

• LillaLoppan82

Hej!

Konstigt att de inte gett dig insruktioner från sjukshuset!
    Jag jobbar själv inom vården men när jag gjorde min laparoskopi för några månader sen så märker man ju hur lite koll man har på vissa saker=)
    Men det här med op-såren: Man brukar ju ta bort stygnen efter ungefär en vecka. Typ fr.o.m dag tre duschade jag först med bandaget på (för att skydda såren medans man tvättade bort de värsta "basiluskerna" från övriga kroppen). Därefter tog jag bort bandaget och duschade även såren. Man kan peta försiktigt med en ren bomullstops om där är mycket koagel t.ex i naveln.

Vi har väldigt rent kran/duschvatten i sverige och man brukar rekommendera att använda detta och ev en mild tvål. Jag tycker inte att du behöver badda med något annat ifall det inte blivit infekterat. Efter duschen se till att det blivit riktigt torrt (ta en nytvättad handduk) och ha på förband tills stygnen är borta.

När stygnen tagits bort räcker det med "Steri-Strip".
    Det kan kännas svullet och konstigt och hårt men det ska inte bli rött eller göra mer ont än tidigare. För mig tog det kanske 1.5 vecka innan jag kunde gå ordentligt och nästan en månad innan jag var helt återställd i magmusklerna. Har du funderingar så kan du alltid gå till en distriktssköterska, det brukar vara gratis för sånt här.

Lycka till =)

• Bel

Tack så mycket för era svar!

Jag mår mycket bättre nu, men det stör mig att jag fortfarande är svullen över magen! Usch! Tycker inte alls om den känslan, men samtidigt så är det ju inte konstigt att det är så, det är ju bara en vecka sedan jag blev opererad.

Ja, det var inte mycket de sa på sjukhuset:p. Däremot så ska jag inte ta bort några stygn, utan de kommer att försvinna av sig själva. Jag har faktiskt duschat på som vanligt och haft såren öppna. Jag fick lite eksem av plåstret så jag struntade i alltihopa. Dock så har jag varit väldigt noga med att ha rena kläder. Det ser ut att ha läkt bra, och jag har fortsatt att tvätta med koksalt, min veterinär (Hahahaha) sa att det är det absolut bästa att tvätta med på färska sår, och jag tänkte, funkar det på mina djur så funkar det väl för mig också! Och det gjorde det:)

• lilsis

Den enda som sade något alls om hur sår etc ska skötas var sköterskan på uppvaket och då var jag ju jättepigg... Det är lätt att känna sig lite övergiven.

Svar på tråden Hur mådde ni efter en laparoskopi?