• Takex

Lite mysiga småfrågor! : )

Nu har jag varit på FL så pass länge att jag fått en massa spännande kunskaper om underbara Sverige. Och med det kommer lite småfrågor till er andra som också tagit ert pick och pack och flyttat..

Vad har vi för rättigheter när det gäller finansiellt stöd?

Får ni barnbidrag? (Inte EU länder får ni?)

Får man åka till Sverige och föda barnet?

Obs, Jag finns inte folkbokförd i Sverige.

• Svar på tråden Lite mysiga småfrågor! : )
  • siamusen
    Takex skrev 2008-03-21 22:32:03 följande:
    Nu har jag varit på FL så pass länge att jag fått en massa spännande kunskaper om underbara Sverige. Och med det kommer lite småfrågor till er andra som också tagit ert pick och pack och flyttat..Vad har vi för rättigheter när det gäller finansiellt stöd? Får ni barnbidrag? (Inte EU länder får ni?)Får man åka till Sverige och föda barnet?Obs, Jag finns inte folkbokförd i Sverige.
    Jag far franskt barnbidrag. Inte svenskt.

Födde här, men gick pa akut-vard och UL i sverige under semestern med mitt E111 kort.
  • Takex

Men det är såntdär EU försäkringskort va? Jag får inte sånt eftersom jag inte är i EU. Försäkringskassan var så hyggliga och upplyste mig om att jag får absolut noll hjälp från Sverige när det kommer till sjukvård (medan jag är utomlands).

Ska höra på kul om det finns barnbidrag härborta. Vet att mina barn (om jag haft några) har rätt till skolgång och sjukvård och så, men vet inte vad mer mumsigt som finns : 3

siamusen skrev 2008-03-21 22:36:48 följande:
    Jag far franskt barnbidrag. Inte svenskt.Födde här, men gick pa akut-vard och UL i sverige under semestern med mitt E111 kort.
  • siamusen
    Takex skrev 2008-03-21 22:45:37 följande:
    Men det är såntdär EU försäkringskort va? Jag får inte sånt eftersom jag inte är i EU. Försäkringskassan var så hyggliga och upplyste mig om att jag får absolut noll hjälp från Sverige när det kommer till sjukvård (medan jag är utomlands).Ska höra på kul om det finns barnbidrag härborta. Vet att mina barn (om jag haft några) har rätt till skolgång och sjukvård och så, men vet inte vad mer mumsigt som finns : 3
    Ja, det är en eu-försâkring. Var bor du nagonstans?
  • Takex

Jag bor i Japan. Så jag betalar för en rätt dyr försäkring bara så allt ska vara täckt som hemma i Sverige. Jag uppdaterar och betalar om för den varje år.

siamusen skrev 2008-03-22 11:40:51 följande:
    Ja, det är en eu-försâkring. Var bor du nagonstans?
  • siamusen
    Takex skrev 2008-03-22 16:18:23 följande:
    Jag bor i Japan. Så jag betalar för en rätt dyr försäkring bara så allt ska vara täckt som hemma i Sverige. Jag uppdaterar och betalar om för den varje år.
    Ok, men du vill föda i Sverige?
  • Takex

Ingen aning.. bara en fråga.. man vet aldrig vad för känslor som skulle kunna spöka.

siamusen skrev 2008-03-22 16:19:23 följande:
    Ok, men du vill föda i Sverige?
  • siamusen
    Takex skrev 2008-03-22 16:24:06 följande:
    Ingen aning.. bara en fråga.. man vet aldrig vad för känslor som skulle kunna spöka.
    Nej, det är sant
Svar på tråden Lite mysiga småfrågor! : )