• Fröken Inga

NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???

Jag har varit ganska lugn under graviditeten, till och med sett fram emot förlossningen. Tänkt att jag tar det som det kommer. Behöver jag smärtlindring så tar jag det. Sen såg jag slutet av dokumentären "innan födseln" på fyran i helgen. De visade en närbild av när huvudet  precis bryter fram och nu kan jag inte sluta tänka på det. Har fem veckor kvar. Panik panik panik!

Plötsligt känns det som om alla mammor är puckade martyrer som föder fast man kan göra kejsarsnitt.  Av nån anledning måste det ju vara värt det eftersom jag ju vet att  de flesta svenska mammor inte är puckade martyrer  och oftas väljer att göra om det när de får nästa barn. Nåt måste ju göra att det är värt det. Inte bebisen, för den kommer ju ut ändå på annat sätt om man väljer det. Det gills inte som anledning.

Hjälp mig och förklara varför man går med på det här? Hur ska jag kunna sova om natten? Ska jag springa i väg till mvc och kräva snitt i ren panik eller ska jag bita ihop och lita på att det går bra. Tiidigare har jag hela tiden varit övertygad om att jag vill föda vaginalt och tyckt att det verkar jättehäftigt.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???
  • Cicci Kroon

Hej hej
    Visst kan de se läskigt ut men jag kan lova dej att hur ont de än gör så kommer detta att vara de häftigaste upplevelsen du har varit med om
    Jag sitter nu o tror att mina värkar har börjat så smått o jag säger bara: äntligen ska jag få göra detta underbara igen...

Visst när värkarbetet e i full gång så säger jag nog inte så men efter ska du få känne vilken underbar känsla dt är
    Lycka till
    KRAM

• lövet2

TS - Har du lärt dig psykoprofylax? När barnet precis tittar fram, så ska det (om du andas och slappnar av) kännas ungefär lika ont som när du öppnar munnen och gäspar. Det vidgas men gör inte ont alltså ...

• mammatill2härligavildar

lövet2: Låter ju för bra för att vara sant. Att kännas som att gäspa fast en skalle kommer ut genom underlivet. Har du provat eller nån annan här som vet om det stämmer???

• danna77

Allvarligt, jag tycker INTE att det känns som att gäspa, mer som att försöka skita ut en kokosnöt. Jag har hittills fött tre barn, med lustgas som enda bedövning och jag tycker att det är den värsta delen på hela förlossningen just när huvudet tittar fram. Jag kan dock trösta dig med att när det gör som ondast och man tror att man ska dö så har det för mig varit ungefär en halv minut kvar av förlossningen...

Själv vet jag att det kommer att göra ont, jag minns även hur det känns men samtidigt så är det inget jag oroar mig över. När du väl har kommit så långt så har din kropp tagit över och det är bara att följa med. Visst gör det ont men man glömmer så fort så fort. När bebben väl är ute så känner man sig som världens starkaste kvinna... =)

Själv har jag haft tur, relativt lätta förlossningar trots div. komplikationer och igångsättning. Efteråt har jag kunnat kliva upp och duscha utan problem. För mig vore det absolut värsta scenariot att behöva ta snitt, dels har jag blodfobi och skulle aldrig klara att vara vaken, dels så vill jag inte vakna med ett sytt snitt som måste läkas... =)

Du kommer fixa detta, tänk på alla värsta mesarna i din omgivning som utan problem fött barn... Varför skulle inte du klara det också? Så brukar jag tänka när jag blir lite orolig... =)

• ludenben

De som tror att man kan slippa smärta med snitt tror så in i bombeb fel. När bedövningen släppt gör det så satans ont och man har ont längre tid än efter vid en vaginal.

• Zitrus

Mammsen har fött 5 barn utan bedövning endast lustgas. Och hon lever än idag. Visst såg de säkert jätte hemskt ut, men jag tror inte att du tänker så när du väl ligger där själv.

• Bei Bei

Och jag som längtat till förlossningen och verkligen vill föda vaginalt (blev snitt förra gången pgr av sätesbjudning) denna gången. Nu verkar dock även denna bebis ligga fel, så jag har börjat ställa mig in på snitt igen.
    Jag är avis på dem som får föda vaginalt, jag verkar inte få vara med om det

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Smilla27

Jag säger bara en sak. Jag är avundsjuk på dig för att du har allt detta med förlossning framför dig
    Jag ska förmodligen inte ha fler barn men skulle gärna skaffa fler bara för att vara med om fler förlossningar. Det är det absolut häftigaste mest fantastiska jag har gjort i hela mitt liv. Jag har tre barn.
    Du kommer att klara det.
    Lycka till

• Smilla1976

Din kropp är konstruerad till att föda, lite på att det kommer att gå bra och tänk positiva tankar. Träna andning och avslappning -superviktigt! Se till att din partner oxå tränar detta så att han/hon kan coacha dig under förlossningen. Du fixar det! Det finns mycket bra smärtlindring och bra bm som hjälper dig!

Jag har själv aldrig fött barn, har bf om 11 dagar. Jag har haft enorm förlossningsskräck tidigare, men jag har kommit över det värsta. Tränar mycket andning och avslappning och tänker positiva tankar - är i normala fall INTE en särskilt positiv person (ni vet en som alltid är glad och positiv) =)

Titta inte på förlossningsfilmer om du mår dåligt av det, läs alla POSITIVA förlossningsberättelser här på forumet istället.

kram och lycka till!/Smilla

• Cocco

Jag hade enligt mina Bm på förlossningen och BB en riktigt jävlig förlossning men jag tyckte det var rätt okej ändå. Smärtan går över och just själva utdrivningskedet var i mitt fall det minst jobbiga.
    Det enda jag skulle säga är att var inte rädd och ta den smärtlindring du kan få det förtjänar man.
    Lycka till

Svar på tråden NEEEEJ! Jag vågar inte föda om det ser ut sådär.! Varför gör folk det där frivilligt ???