• Quartz

Någon som varit med om något liknande???

Hej.
    Var på VUL i går. När vi kom dit så fick jag först göra ett gravtest(urin) och det var positivt.
    Sedan så började hon med undersökningen. "Körde" in de där "spatlarna" och då började det att rinna blod och hon sa att hon såg en "klump" som satt fast, den tog hon bort och undersökte och sa sedan att det inte var någon/något foster/fostersäck där. Hon fortsatte att undersöka men såg ingen "säck" eller något som skulle tyda på att jag var gravid, fastän att jag gjorde ett positvt gravtest 5 minuter innan hon undersökte mig(det kom inget blod när jag kissade i burken till gravtestet).
    Jag fick sedan lämna ett blodprov som de kommer att jämföra med det blodprovet som jag ska lämna på måndag och sedan ska jag träffa läkaren på torsdag den 20:de igen.
    Har fått tre alternativ vad detta kan innebära. 1. Missfall 2. Utomkvedshavandeskap 3. Eller en graviditet, med en "vanlig" blödning.
    Jag vet inte vad jag ska tro, men eftersom vi har 2 missfall bakom oss så slutar väl inte detta bra heller. Blöder fortfarande och med klumpar i, men jag har inget ont i magen vilket jag tycer att jag borde få om det nu ska vara missfall och jag har fortfarande ont i brösten, vilket jag haft i 4-5 veckor snart...
    Någon som vill ventilera.......

• Svar på tråden Någon som varit med om något liknande???
  • Primrose

Vilken otäck upplevelse! Jag ska själv på VUL på onsdag och är rädd att något ska gå fel av själva undersökningen. Jag har tre MF bakom mig. Jag håller tummarna för att allting ska gå bra för dig.

• Quartz

Tusen tack....För era svar.
    Tänker på dig Primrose på onsdag.

Idag har blödningen avtagit, hade det varit en riktig mens så skulle den ju hålla på längre, har inte haft ont i magen heller, konstigt?? Tycker att man borde få det vid missfall.
    Hade i alla fall det med det senaste missfallet och då hade jag även feber....Vet inte vart detta ska sluta, man går i en ständig oro och undran. Man känner sig kluven. Man vill att det ska gå bra samtidigt som man vill att det ska vara över så att man kan börja om från NOLL igen. Fortsätta med IVF:en och göra det den vägen eftersom när vi blir med barn den naturliga vägen så går det bara käpprätt åt skogen.....
    Hoppas ni förstår vad jag menar.
    Man orkat inte med hur många missfall som helst, det tär på krafterna och man blir lika besviken varje gång fast att man vet att riskerna finns.
    Kommer att bli mer klok på torsdag när jag ska in till gyn för att få svar på blodproverna plus att det ska göras ett VUL igen.....

• Primrose

Balitz: Jag förstår hur du känner det. Hur många MF har du haft?

Jag resonerade på ett liknande sätt. Efter tre MF gjorde vi därför två IVF-försök (privat, till en total kostnad på c:a 80.000 för att kanske få chansen till bättre ägg. Men då tog det sig inte alls och det blev minus. Nu har jag plussat igen, naturligt, i första normala cykeln sedan den senaste IVF:en. Vad gör man? Det är bara att vänta och se om det lyckas eller inte. Det tär verkligen på en att få MF och det tär på en att hålla på med IVF. Det är en slitsam situation vi befinner oss i, vi alla som måste kämpa så för att få ett barn.

Jag håller tummarna för dig till på torsdag!

• Mizz Turko

TS

(äntligen hittade jag tråden)

Jag har nästan samma upplevelse som dig kan man säga.

För lite mer än 2 v sedan började jag helt plötsligt störtblöda med klumpar, var då i v 7. (2 dagar innan var jag på akut-VUL för att jag kände att något var fel, men allt var helt okey, vi såg ett tickande hjärta). Väl på gyn akuten så såg man ett tickande hjärta, men det var ändå inte så positivt, fick gå hem och invänta på ett MF.

1 v efteråt fick jag igen åka in på akut-VUL och där såg 2 läkare då inget foster, men fostersäck - det var att konstatera ett MF. Fick gå hem och vänta på att resten skulle komma ut spontant.

Var i torsdags på akut-VUL igen och då konstaterades att jag inte haft MF utan man såg fostret i fostersäcken, men den var död - ett MA alltså och inte ett MF. Fick med mig medicinsk behandling hem som jag fick påbörja i fredags och imorgon ska jag igen dit för akut-VUL för att se om allt har kommit ut.

Det här var min 2 graviditet (1:a spontan slutade i MA v 8+6, 2:a med ivf första försök) som nu har slutat i MA i v 9+4.

Det är jobbigt, varje förlust, speciellt eftersom man har så svårt att få barn också. Jag ska nu imorgon få påbörja en utredning om varför detta händer.

Det är tyvärr ingenting som säger att IVF är ett bättre sätt, för man sållar ju inte bort genetisk "avvikande" ägg (olagligt).

Jag hoppas bara att vi alla slipper detta elände snart och att vi får bebben i våra famnar snart.

Du kan inboxa mig om du vill fråga något, eller bara prata av dig.

Tänker på dig gumman.

• Quartz
    Svar på #4
    Jag har två missfall bakom mig.
    En lite fråga till er som haft missfall, för detta är något jag inte känner igen sedan sist.
    Jag har fortfarande ont i brösten, det avtar inte alls. känns lika som det gjort hela tiden, någon med de erfarenheterna eller vet varför jag fortfarande har ont om jag nu har haft ett missfall??? Det känns så himla konstigt, känns inte som jag haft ett missfall på något vis, svårt att förklara.
    Ska in i dag i alla fall och lämna blodprov nr2, för att kolla hcg.....
    Jag hör av mig....
    Skriv gärna mer....
  • Quartz
    Primrose skrev 2008-03-16 10:05:45 följande:
    Balitz: Jag förstår hur du känner det. Hur många MF har du haft?Jag resonerade på ett liknande sätt. Efter tre MF gjorde vi därför två IVF-försök (privat, till en total kostnad på c:a 80.000 för att kanske få chansen till bättre ägg. Men då tog det sig inte alls och det blev minus. Nu har jag plussat igen, naturligt, i första normala cykeln sedan den senaste IVF:en. Vad gör man? Det är bara att vänta och se om det lyckas eller inte. Det tär verkligen på en att få MF och det tär på en att hålla på med IVF. Det är en slitsam situation vi befinner oss i, vi alla som måste kämpa så för att få ett barn.Jag håller tummarna för dig till på torsdag!
    Jag försökte skriva ett privat mejl till dig men jag var inte "inbjuden"....Hur kan jag skriva till dig??
    Jag har en liten fråga till dig.....
    Hoppas att du ser detta inlägget!!
  • Badkruka

Hej TS,

Har en liknande historia.... Började blöda i onsdags kväll (var i v 6+1), blödde under natten. In på vul på torsdag, hon hittade ingen hinnsäck och ingenting. Hon trodde på ett utomkveds. Frågade mej flera gånger om jag verkligen testat positivt (och, ja, efter 8 test med samma resultat). Fick mega-mensvärk när jag kom hem och då kom det ut en klump av vävnad - antagligen hinnsäcken hon inte kunde hitta. Har fortsatt blöda efter det, hade mycket mensvärk tors - lör, men nu har det lagt sej. Ömheten i brösten och alla andra symtom försvann direkt när jag började blöda. Jag har tagit 2 hcg-test, det första på torsdag var på 288 och i lördags på 48.

Det här var mitt 5.e missfall totalt och mitt tredje på raken. Alla mf har jag haft ont i magen, men så har jag haft ett MA och då hade jag inte ont alls.

Hoppas allt bara är bra och att det är en ofarlig blödning. Det verkar ju vara lite si och så vad de verkligen ser på ultraljuden.

• Primrose
    Baltiz skrev 2008-03-17 12:18:40 följande:
    Jag försökte skriva ett privat mejl till dig men jag var inte "inbjuden"....Hur kan jag skriva till dig??Jag har en liten fråga till dig.....Hoppas att du ser detta inlägget!!
    Nu kan du skicka ett meddelande till mig, Baltiz!Glad
  • Mizz Turko

Baltiz

Det kan ta flera veckor innan hormonerna försvinner ur kroppen och då kommer du ha mer eller mindre grav-symtom kvar tills allt är ute ur kroppen.

BADKRUKA

Har du begärt utredning nu då? För efter 3 upprepade MF/MA så ska de göra en utredning. Vilken stad bor du i?

• Badkruka

I närheten av Umeå. Jag står på väntelista för utredning efter det här mf:et, men jag har inte en aning om hur lång tid det tar. Vet inte om jag har så stort hopp om att en utredning ska visa något, jag har 3 helt perfekta barn också. Men det kan ju vara bra att veta ifall det skulle vara något ärftligt eftersom jag har två flickor i barnaskaran.

• Mizz Turko
    Badkruka skrev 2008-03-17 20:35:53 följande:
    I närheten av Umeå. Jag står på väntelista för utredning efter det här mf:et, men jag har inte en aning om hur lång tid det tar. Vet inte om jag har så stort hopp om att en utredning ska visa något, jag har 3 helt perfekta barn också. Men det kan ju vara bra att veta ifall det skulle vara något ärftligt eftersom jag har två flickor i barnaskaran.
    Okey, oftast så brukar ju blodproverna bara ta 2 v innan man får svar. Men sen gäller det för läkarna att kunna "tyda" svaren också. Kromosom-proverna/utredningen tar ju tyvärr längre tid, runt 6 v att få svar på.

Hoppas att det löser sig för dig och att det inte är något allvarligt.
  • Quartz

Om detta nu går fel, vilket jag tror, så har jag ju ändå platsen kvar i Göteborg på IVF enheten. Hann ju knappt börja där innan jag fick ett positivt gravtest.
    Men när jag ringer dit ner och säger att det inte gick vägen så ska jag samtidigt säga till att de får kolla upp mig, för nu är jag trött, ledsen, besviken plus att man känner sig tom i hela kroppen. Det är väldigt påfrestande det här. Vilket jag tror alla som sitter i samma sits med flera missfall bakom sig.
    Två fråga:

1)Om det nu skulle vara ett MA, sköter kroppen om det själv eller behöver man sjukvård.

2) Om det är utomkveds, hur "märker" jag det, får man extra ont eller hur yttrar det sig?

NÅGON SOM HAR SVAREN?

• Badkruka

Försöker svara....
    1) det kan vara så att det kommer igång och blir som ett "vanligt" missfall, dvs du börjar blöda och blöder ut allt. Eller så kommer det inte igång av sej själv, så var det för mej och jag fick göra en skrapning. Fick först ta några tabletter på morgonen så det hade börjat blöda litegrann och sen sövdes jag och skrapades.
    2) För det mesta tror jag att man får mer ont, det är vad jag har kunnat läsa mej till. Men eftersom de har tagit två hcg test på dej, så kollar de om hcg-halten stiger eller sjunker. Skulle den ha stigit så skulle jag tro at de plockar in dej för ett ultraljud till. har den sjunkit så tittar de på hur högt den ändå ligger. Jag hade 288 i torsdags och 48 i lördags och då uteslöt man direkt ett utomkveds.

• Iske
    Badkruka skrev 2008-03-17 20:35:53 följande:
    Det brukar vara lite olika tid berorende på villka tester man lämnar har haft 7 mf (har en dotter innan det hade svår havadeskapsförgiftning)vi bor i uppsala så vi vände oss till en privaktklinik efter ett mkt dåligt motagande på akademiska här i uppsala, denna privat läkare kunde nästa ställa diagnosen innan jag lämnat proverna och efter att jag gjort det och han fått delar från provsvaren ca 2 veckor efter så ringer han en lördagseftermiddag och berättar att det är blodproppar jag får i moderkakan och att det berodde på havandeskapsförgiftningen så han sätter mig på trombyl nu hoppas vi på ett plus snart... resten av proverna är det inget fel på... Vet att dom är duktiga i umeå (har bott där i många år och hunnit med många vändor på nus) nu har jag bara tele kontakt med min läkare då han tycker att det funkar bra så slipper vi åka in till sthlm för att pratat i en 30 min...
  • Primrose

Iske: Hur länge ska du ta Trombylen. Jag tar 150mg och ska ta det t o m v. 12. Men eftersom du har fått blodproppar i moderkakan kanske du ska hålla på längre? Sju MF - herregud vad jobbigt! Grattis till er dotter!

• Iske
    Primrose skrev 2008-03-18 16:04:53 följande:
    Iske: Hur länge ska du ta Trombylen. Jag tar 150mg och ska ta det t o m v. 12. Men eftersom du har fått blodproppar i moderkakan kanske du ska hålla på längre? Sju MF - herregud vad jobbigt! Grattis till er dotter!
    tack ja hon är snart 3 år och helt sagolik... ska äta nu och hela garviditeten då jag blir gravid.... äter också 150mg han sa att vissa kan få sluta i v 12 men jag får nog äta hela tiden så vi hoppas så att det blir plus snart :D
  • Quartz

Det slutade med ett missfall

Så nu får vi ta kontakt med IVF på Sahlgrenska och säga att vi vill bli aktiva igen.

Jobbigt. Tredje gången nu. Man vänjer sig inte vid det här och kommer nog förmodligen ALDRIG göra....

Glad Påsk på er som har svarat på inlägget i denna spalt.

Svar på tråden Någon som varit med om något liknande???