• Ung3barn

Någon som gjort hinnsvepning?

Någon som gjort hinnsvepning i vecka 39?

• Svar på tråden Någon som gjort hinnsvepning?
  • Shio

Jag gjorde det i v.29+5, de var säkra på att det skulle sätta fart då men icke sa nicke!

• LyckaJones

Jag gjorde det inför att jag skulle startas dagen efter, och det hade gett effekt på tappen men det startade inte av sig själv.

• Ung3barn
    Svar på #1
    Frågade du om de kunde göra det eller fanns det ett skäl till varför de gjorde det?
  • Ung3barn
    Shio skrev 2008-03-14 14:38:47 följande:
    Jag gjorde det i v.29+5, de var säkra på att det skulle sätta fart då men icke sa nicke!
    Frågade du om de kunde göra det eller fanns det ett skäl till varför de gjorde det?
  • MansonDust
    Shio skrev 2008-03-14 14:38:47 följande:
    Varför så tidigt ?
  • Ung3barn

ja det var ju jätte tidigt

• Ung3barn

Jag skulle önska att de gjorde det när jag var nära bf datum.. De gjorde det på mig i norge när jag öppnat mig 2 cm och det var helt topp.. ont.. men efter ett dygn så satte det igång ordentligt. så på mig funkade det väldigt bra.

• MansonDust

Kanske skulle stått 39+5 ?

• Ung3barn

hur öppen mogen var du då?

• Rubia

Jag gjorde det i v. 38+5. Hände inget alls. Hon kom v. 40+0, alltså BF.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Ung3barn

för mig fungerade det med mitt första barn. var då 2cm öppen. kanske beror på hur mogen/öppen man är innan?

• ennie

Jag fick göra det, var öppen 2 cm. Hände absolut ingenting.

• Ung3barn

jag tror att det är olika hur omfattande de gör hinnsvepningen. På mig gjorde det jätte ont.. blödde en hel del.. ett dygn efter födde jag. tog bara 5 timmar från första värk. så jag tror helt på att det funkar för mig iaf. Ska fråga min barnmorska. Hoppas så att hon går med på det. Och att hon gör en riktigt ordentlig hinnsvepning. Ont!! ska det göra :)

• Majsan71

Fick hinnsvepning när jag skulle få yngste sonen, den gjordes på självase bf-dagen och sonen föddes också dagen efter så för mig fungerade det. Ska tillägga att det gjorde rejält ont när läkaren gjorde hinnsvepningen och jag ville helst hoppa ur sängen när hon var där och drog. Ont men effektivt skulle man kunna säga

• Bennina 82

vad är en hinnsvepning??

• Svartöga

En förlossningsläkare gjorde hinnsvepning på mig 40+0, då det visat sig på tillväxt-UL att bebis beräknades väga 4700g! Jag var då öppen 2 cm och han sa att det var optimala förutsättningar att göra hinnsvepning då, för att trigga igång förlossningen.

Hinnsvepningen går till att läkaren för in fingret mot livmodern/livmidertappen, där det ju var lite öppet på mig, sveper runt hinnan kring barnets huvud. Det ska tydligen kunna sätta igång de hormoner som sätter igång själva fölossningen! Det fungerade optimalt för mig, förlossningen startade 12 timmar efter svepningen

• Fragole

Jag gjorde en hinnsvepning i v.39+4 (var öppen 3cm) klockan 15.00 och när klockan var 00.00 åkte vi in till förlossningen för att värkarna var outhärdliga utan smärtstillande. Det kändes knappt alls. Bara när BM nuddade barnets huvud kändes det lite obehagligt....

• Ung3barn

Nu har jag pratat med barnmorskan och hon går med på en hinnsvepning!!! redan om en vecka!! då är jag i vecka 39!! hoppas det funkar den här gången också!! Ni anar inte hur glad jag är!!

Svar på tråden Någon som gjort hinnsvepning?