• underverket 06

Någon mer som är Gravid efter IVF och har en eller flera missfall i bagaget? Har läkarna på er klinik gett er trombyl, progesteron?

Undrar om det finns flera oroliga som + med IVF och som har haft ett eller flera missfall innan. Jag fick mitt efterlängtade + i måndags, på ruvardag 10. Vet att det oftast inte finns något att göra åt missfall, men har läst om andra som efter flera missfall fått trombyl och/eller progesteron utskrivet.

Jag hade 2 missfall och ett utomkvedeshavandeskap innan jag började med IVF. Gjort utredning, men då fokuserades mest på varför jag inte blev gravid igen och inte på missfallen. (Efter mina 2 missfall blev jag inte gravid igen på ett år och sedan då utomkvedeshavandeskap).
    Har varit så fokuserad på att själva IVF ska lyckas, så jag har glömt ta upp med läkaren om de kan ge mig något tex. extra progesteron eller trombyl för att minska missfallsrisken. Hur funkar det egentligen? Ni andra med missfall bakom er, vad har läkarna sagt eller rått er till när ni fått +. Tycker iallafall att man borde få mer progesteron utskrivet än de vanliga 15-16 dagarna som man tar efter ett IVF.

• Svar på tråden Någon mer som är Gravid efter IVF och har en eller flera missfall i bagaget? Har läkarna på er klinik gett er trombyl, progesteron?
  • FruBe

Puffar lite för din fråga. Hoppas att jag snart är i samma sits som dig. Stundande IVF efter 3 MF...

Lycka till och grattis! Hoppas det går bra denna gång.

• mirakelhopp

Hej!
    Jag har 3 tidiga MF i bagaget. Efter det gjorde jag IVF och där var det inte prat om att jag skulle få några extra mediciner eller hormoner för att kliniken inte styrkte den teorin... Detta resulterade tyvärr i en MA i V9. Nu äter jag pergotime och hoppas att detta ska hjälpa mig vid nästa grav. Ska också få tromybl samma dag som jag gör ett positivt grav.test. Att tillägga är att jag inte går genom IVF-kliniken denna gång och jag hade önskat att jag inte behöver göra fler IVF heller. Men man vet aldrig. Jag håller tummarna att du verkligen lyckas, för jag vet hur frustrerad man är. OM det skulle bli problem kan jag tipsa dig om en läkare i Borås som heter Lennart Blomkvist. Han forskar just kring upprepade missfall och har en bra teori. Hos honom är jag nu..

Svar på tråden Någon mer som är Gravid efter IVF och har en eller flera missfall i bagaget? Har läkarna på er klinik gett er trombyl, progesteron?